Redan i januari skrev spelsidan Kotaku om att källor ska ha bekräftat att nästa del i utgivaren Ubisofts serie "Assassin's Creed" ska utspela sig i det antika egypten och inneha titeln "Assassin's Creed Empire". Men bara nu i helgen kom nya rykten som förvisso styrker idéen om vart spelet kommer utspela sig, men med den mycket tråkigare titeln "Assassin's Creed Origins".
Meningen är att vi i detta nya lönnmördarspel får utforska grundandet av den order majoriteten av spelets huvudkaraktärer har tillhört. Om källorna talar sanning kommer vi få spela som två huvudkaraktärer, en man och en kvinna - och spelet skall ha en mycket öppnare spelstil i kontrast till tidigare spel i serien.
På en annan front rapporteras det om att promo-videos för en "uppföljare till en existerande, global spel-franchise" pågår i prärien i Montana, och planerar släppas i september i år. Ett perfekt läge för ett spel med western-tema med andra ord.
Detta produceras av Jeff Guillot, som tidigare har jobbat med reklamkampanjer för spel såsom "Driver", "Red Steel 2" och "Rabbids" - alla tre spel som går under Ubisofts flagg. Den främste kandidaten här borde då troligtvis vara "Far Cry", som i och med förra årets "Far Cry Primal" lämnade sin tidigare relativt moderna spelsättning för att låta spelare utforska stenåldern.
Båda dessa uppgifter, om de visar sig stämma, låter inte alls som särskilt bra drag från Ubisofts sida om du frågar mig.
Låt oss börja med "Assassin's Creed". En spelserie som efter en ny release varje år snabbt blivit väldigt förutsägbar. Uppgifterna om en mindre linjär spelstil låter ytterst välkomnat. Men det är och kommer fortsätta vara en besvikelse för varje nytt "Assassin's Creed" som inte utspelar sig i feodala Japan. Någonting som fans har önskat och bett om sedan urminnes tider.
En av de stora behållningarna i "Assassin's Creed"-spelen är antik arkitektur som är tillika fin att titta på som att utforska (och klättra på). En av det stora svagheterna i spel som "Assassin's Creed III" och "Black Flag" var hur oinspirerade städer vi fick tillhandahålla oss med. Ett feodalt Japan, eller Kina för den delen, skulle ge en helt ny kategori av byggnader att befinna sig runt, på och i.
När det gäller ett eventuellt "Far Cry" i vilda västern är jag inte lika negativ till dess plats och tidsera som jag är till när de i sådana fall väljer att släppa det. September i år faller in i "3:e till 4:e" kvartalet, som är planerat släpp för Rockstars spel "Red Dead Redemption 2". Det vill säga "Grand Theft Auto" i vilda västern.
Western-tema i sig finns det inte sådär urvattnat mycket av i spelvärlden, men att släppa två stycken nära inpå varandra har en enorm risk för misslyckande - och oddsen, ifall detta skulle bli av, ligger inte till Ubisofts fördel. Rockstar har ett nästan ofelbart track-record när det gäller stora, välpolerade spel.
Om dessa rykten stämmer återstår att se, men det är lätt att bli orolig så här innan det är bekräftat.
Vad tycker du? Låter Egypten och Vilda Västern som välkomna destinationer i Ubisofts två enorma spelserier?