Tittarsiffrorna för helgens Oscarsgala var definitivt bättre än bottennoteringen 2021. Men de är fortfarande inte bra. Strax över 15 miljoner amerikaner zappade in på söndagskvällen för att se "CODA" vinna Bästa film och Will Smith lacka ur på Chris Rock.
Det är en uppgång med 56% mot 2021 års katastrofsiffror. Då tittade knappt 10 miljoner på Oscarsgalan, det sämsta resultatet i galans historia.
Men årets gala är ändå den näst minst sedda någonsin. Hollywood Reporter påminner om att Oscars aldrig haft under 20 miljoner tittare innan pandemin. Ett par svaga bioår kan naturligtvis påverka tittarnas intresse, så frågan är om det här bara är en tillfällig svacka eller om Oscarsglansen har falnat?
Sian Heder, regissör och manusförfattare bakom årets Bästa film-vinnare "CODA".
Varför denna besatthet av Oscarsgalans tittarsiffror?
Oscarsgalan har ett problem. Och det är inte bortklippta kategorier eller dåligt skrivna skämt. Det är denna ständiga besatthet av att tittarsiffrorna ska upp. En besatthet som eldas på av (amerikansk) filmmedia, som alltid är snabba att döma ut Oscarn som "irrelevant" så fort "Spider-Man", eller vilken som nu är årets blockbusterm inte blir överöst med nomineringar.
Oscarsgalan är inte en tv-show, om du frågar mig. Inte primärt. Den började knappast som det år 1929 och den ska inte heller behöva anpassa sig efter den breda massan.
För att behålla sin status som filmvärldens finaste och mest åtråvärda pris ska galan fortsätta att hylla de smala, udda, vackra, konstnärliga och viktiga filmerna - och för oss filmälskare är det en ynnest att få kika in på denna årliga branschfest, i våra mysbyxor där hemma i soffan.
För oss hardcore-fans i Sverige, som sitter uppe mitt i natten innan en jobbdag, spelar det knappast någon roll om galatiden någon gång faktiskt lyckas komma ned i de utlovade 3 timmarna, eller om Zack Snyders zombierulle vinner något "populärpris". Det är vi nördar, som vet skillnaden mellan "The Power of the Dog" och "Drive My Car", som ändå lär titta slaviskt år efter år medan mainstream-publiken tar ikapp höjdpunkterna på TikTok dagen efter.
Här från ett svenskt perspektiv ter sig tv-bolaget ABC:s desperata jakt på tittarsiffror lätt tragikomisk. Är dalande tittarsiffror verkligen ett problem som behöver lösas? Ja, Oscars är ett kostsamt kalas och allt det där. Men känns inte live-tv med reklampauser hopplöst ute?
Flytta galan till streaming, sätt en pay-per-view-prislapp - och för all del, bättra på showen där det behövs, jag säger inte att den alltid är perfekt - men lämna Spider-Man och Askungen utanför till nästa år. Vi är här för Oscarsglansen och glamouren, de tårfyllda tacktalen (oklippta tack) och de där oväntade ögonblicken. De som inte uppskattar det behöver inte titta. End of rant.