Film

Skribent

Alexander Kardelo

17 januari 2019 | 09:00

Oscarskampanjen för "Roma" kan bli den dyraste på 10 år

Netflix lägger miljontals dollar för att ge Alfonso Cuarón en knuff under galasäsongen.
20 miljoner dollar. Så mycket kan Netflix spendera på en Oscarskampanj för filmen "Roma" - vilket är mer än hela filmens budget på 15 miljoner dollar.

Alfonso Cuaróns mästerliga, svartvita skildring av familjelivet i Mexiko år 1970 landade på streamingtjänsten i december, och har redan börjat roffa åt sig tunga filmpriser under vintern. Den har bland annat två Golden Globes, för Bästa regi och Bästa utländska film.

Rapporter från bland annat New York Times påstår att det läggs mellan 10-20 miljoner dollar på dyra gåvor, reklamaffischer och events, för att säkerställa en Bästa film-nominering.

Om detta stämmer är det den dyraste Oscarskampanjen sedan år 2009, då Columbia Pictures sägs ha lagt 25 miljoner dollar på att lyfta Finchers "The Social Network".
| 17 januari 2019 09:00 |