Oscarsgalan är för många filmälskare en av årets höjdpunkter. Det gångna årets bästa prestationer hyllas och den mest prestigefyllda utmärkelsen är den som avslutar hela galan. Det sista priset delas ut till den film som är bäst.
Men hur ofta har akademin rätt? Är filmen som får priset verkligen årets bästa? Är publiken och kritikerna överens med Oscarsakademin?
Om akademin väljer filmer som inte anses vara bäst kan galans och prisets relevans diskuteras. I den här artikeln undersöker vi, med hjälp av statistik från några av de största filmsajterna, vad publik och kritiker tycker om Oscarsvinnarna.
Nedan jämförs Bästa film-vinnarna under de senaste 20 åren (2000-2019) med filmer nominerade i samma kategori från samma år och därefter med andra populära filmer från det aktuella året. Det är summan av respektive films betyg på imdb.com, metacritic.com, kritiker.se, letterboxd.com och rottentomatoes.com (kritiker och publik) som jämförs. Den inte mest precisa metoden men med ett stort underlag där respektive film har flera tusen, ibland hundratusentals, betygsättare från publiken och hundratals betyg från kritiker.
Att tänka på är att underlaget är hämtat från sajter där majoriteten av användare och kritiker är västerländska. En film kan maximalt få 50 poäng.
Men hur ofta har akademin rätt? Är filmen som får priset verkligen årets bästa? Är publiken och kritikerna överens med Oscarsakademin?
Om akademin väljer filmer som inte anses vara bäst kan galans och prisets relevans diskuteras. I den här artikeln undersöker vi, med hjälp av statistik från några av de största filmsajterna, vad publik och kritiker tycker om Oscarsvinnarna.
Nedan jämförs Bästa film-vinnarna under de senaste 20 åren (2000-2019) med filmer nominerade i samma kategori från samma år och därefter med andra populära filmer från det aktuella året. Det är summan av respektive films betyg på imdb.com, metacritic.com, kritiker.se, letterboxd.com och rottentomatoes.com (kritiker och publik) som jämförs. Den inte mest precisa metoden men med ett stort underlag där respektive film har flera tusen, ibland hundratusentals, betygsättare från publiken och hundratals betyg från kritiker.
Att tänka på är att underlaget är hämtat från sajter där majoriteten av användare och kritiker är västerländska. En film kan maximalt få 50 poäng.
Grönmarkerade filmer är den film med högst betyg för respektive år.
Inte helt oväntat finns en av filmerna från Sagan om ringen-trilogin med i toppen bland Oscarsvinnarna de 20 senaste åren. ”Sagan om Konungens återkomst” (44,8 poäng), ”Spotlight” (44,8) och ”12 years a slave” (44,7) är de som här får högst poäng.
Den inte ovanliga åsikten att vinnarna från början av 00-talet och slutet av 10-talet är svaga filmer i sammanhanget syns i resultatet. Vinnare med lägst poäng är ”Crash” (38), ”Green Book” (39,2), ”Gladiator” (39,3).
Hälften av vinnarna, tio av tjugo, får högre poäng än någon av de andra nominerade samma år. Jämför vi vinnarna med både övriga nominerade och övriga filmer från samma år är det bara dom tre filmerna i toppen av vinnarna som får högst poäng sitt år. Vinnaren ”Moonlight” (43,6) har nästan lika höga poäng som ”The Handmaiden” (43,8) från samma år, bara 0,2 poäng skiljer.
Under de flesta av åren är det flera filmer som får högre poäng än den vinnande filmen. Året med största skillnad mellan vinnare och annan film är 2003 då ”A Beautiful Mind” (39,5) vann. ”Spirited away” (46,1), som inte var nominerad till Bästa film, får samma år 6,6 poäng mer och är filmen med högst betyg av alla under de 20 åren.
Andra filmer i toppen av samtliga filmer är ”Sagan om ringen: Härskarringen” (45,4), ”Nader och Simin – en separation” (45,3) och ”Pans labyrint”( 45,1).
Sammanfattningsvis antyder resultatet att den film som Oscarsjuryn tycker är bäst sällan stämmer överens med publikens och kritikernas åsikt. Endast hälften av gångerna är det filmen med bäst betyg av de nominerade som vinner priset och 85% av gångerna har en eller flera andra filmer ett bättre betyg än vinnaren.
Den inte ovanliga åsikten att vinnarna från början av 00-talet och slutet av 10-talet är svaga filmer i sammanhanget syns i resultatet. Vinnare med lägst poäng är ”Crash” (38), ”Green Book” (39,2), ”Gladiator” (39,3).
Hälften av vinnarna, tio av tjugo, får högre poäng än någon av de andra nominerade samma år. Jämför vi vinnarna med både övriga nominerade och övriga filmer från samma år är det bara dom tre filmerna i toppen av vinnarna som får högst poäng sitt år. Vinnaren ”Moonlight” (43,6) har nästan lika höga poäng som ”The Handmaiden” (43,8) från samma år, bara 0,2 poäng skiljer.
Under de flesta av åren är det flera filmer som får högre poäng än den vinnande filmen. Året med största skillnad mellan vinnare och annan film är 2003 då ”A Beautiful Mind” (39,5) vann. ”Spirited away” (46,1), som inte var nominerad till Bästa film, får samma år 6,6 poäng mer och är filmen med högst betyg av alla under de 20 åren.
Andra filmer i toppen av samtliga filmer är ”Sagan om ringen: Härskarringen” (45,4), ”Nader och Simin – en separation” (45,3) och ”Pans labyrint”( 45,1).
Sammanfattningsvis antyder resultatet att den film som Oscarsjuryn tycker är bäst sällan stämmer överens med publikens och kritikernas åsikt. Endast hälften av gångerna är det filmen med bäst betyg av de nominerade som vinner priset och 85% av gångerna har en eller flera andra filmer ett bättre betyg än vinnaren.
John Hopkins
Vad säger resultatet om Oscarsgalans pris för Bästa film? Tycker du att Bästa film-utmärkelsens status är rättfärdigad?
Vad säger resultatet om Oscarsgalans pris för Bästa film? Tycker du att Bästa film-utmärkelsens status är rättfärdigad?