Häromdagen fick vi upp peppen inför Aronofskys "Noah" när det talades om fantastiska effekter. Men Paramount är inte alls lika glada, när de första reaktionerna från testvisningar har anlänt.
"Noah" har testvisats för både kristen, judisk och "vanlig" publik i tre amerikanska städer, och reaktionerna ska vara "oroväckande".
- Darren är inte gjord för studiofilmer. Han bryr sig inte om vad Paramount säger, berättar en källa för THR.
Regissören bakom "Black Swan" och "The Fountain" jobbar med sin i särklass dyraste budget hittills, 125 miljoner dollar kostar det att återuppbygga Noahs ark och fylla med (mestadels digitala) djur. Naturligtvis vill Paramount se till att folk ser och gillar filmen, om det så innebär att gå ifrån regissörens vision.
Marknadsföringskonsulten Mark Joseph ser en fara i att filmen ska skilja sig alltför mycket från boken med stort B:
- Det här är ett exempel på en regissör som inte lyssnar på de varnande rösterna. Regissören ska tjäna studion och publiken, inte gå emot deras tro - åtminstone om målet är att få dem till biografen.
Fler testvisningar väntar i takt med att filmens avancerade effekter blir klara, så det återstår att se vem som får sista ordet... eller klippet.
"Noah" har Russell Crowe, Anthony Hopkins och Emma Watson i rollistan och går upp på svenska biografer 28 mars 2014.