Idag rullar vinjetten ut på landets biografer, där den bland annat kan ses framför ”Flykten till framtiden”. Men MovieZines läsare har fått en första smygtitt, kolla in:
Hallå där, Johan Masironi, nordisk marknadschef på SF Studios. Varför var det dags för en ny vinjett?
- Tidigare i våras bytte vi vårt varumärkesnamn och logotyp till SF Studios, ett namnbyte som gjordes för att ena oss nordiskt och för att bättre stödja vår produktionsverksamhets internationella expansion. Nästa steg var att utveckla vår visuella identitet med en ny vinjett, den kanske viktigaste bäraren av vår varumärke.
Man får associationer till svenska landskap, men vad har det med film att göra? Hur gick era tankar?
- Vi ville skapa en vinjett som både utstrålar energi och kraft samt signalerar att vi är en modern filmstudio av internationell standard – fast tydligt förankrat i vårt arv, visualiserat genom det nordiska landskapet. Vinjetten tar oss på en filmisk resa som alla våra marknader kan relatera till – från vatten, genom skog och berg till magiskt norrsken.
- Att modernisera en älskad och klassisk vinjett för ett snart 100-årigt filmbolag, ett av de äldsta i världen, förpliktigar. Det har varit nervöst och utmanande, men också spännande och roligt, en process som genomsyrats av den största respekt för den klassiska, och av många, älskade vinjetten. Vår förhoppning är att publiken kommer känna igen sig i logotypen och i musiken.
Vad hoppas du själv att man ska känna där i biostolen?
- I samband med varumärkesbytet tog vi fram en payoff som uttrycker just detta: ”Magic in Motion” – vår förhoppning är att vinjetten ska utstråla energi och kraft och vara en magisk inledning på upplevelsen i biosalongen, oavsett om du ser drama, komedi, action eller barnfilm.
Vad tycker ni om den nya vinjetten? Kommentera nedan.