13 år har gått sedan vi fick första “Alan Wake”. Nu har tvåan till slut släppts, och det skiljer sig faktiskt mycket från originalet – men bara på ett positivt sätt. Bitarna som definierade ettan är fortfarande där, samtidigt som Remedy Entertainment har förbättrat alla aspekter av sitt första skräckspel.
Vi får återigen besöka staden Bright Falls och författaren Alan Wake, vars mardrömspsykos fortsatt sedan vi sist såg honom 2010. Men i centrum av berättelsen har vi flera ritualistiska mord, och FBI-agenten Saga Anderson blir tillkallad till den lilla småstaden tillsammans med kollegan Alex Casey.
Här har vi ett ansikte vi känner igen, för det är nämligen Sam Lake, eller Sami Järvi innan han översatte det från finska. Denna man är lika synonym med utvecklaren Remedy som Max Payne. För i början på 2000-talet lånade han ut sitt ansikte till den pistolskjutande polisen, och i “Alan Wake II” har han låtit sig bli 3D-skannad.
Vad som är grädden på spelmoset är att Max Paynes röstskådespelare dessutom lånar ut sin trevliga stämma till karaktären. Han är Max Payne på alla sätt förutom namnet med andra ord. Jag kan bara konstatera att Remedy är helt redo för sitt nästa projekt: att göra om “Max Payne” 1 och 2 från grunden.
FBI-agenten Saga Anderson ute på fältet.
“Alan Wake” handlar inte bara om Alan Wake längre
Istället för “Alan Wake II” skulle man kunna kalla det för “Saga Anderson”. För författarens roll i detta spel har blivit nedbantad. Han är fortfarande huvudperson, men han delar platsen med FBI-agenten. Men jag förstår rent marknadsföringsmässigt varför man velat fortsätta på “Alan Wake”-spåret.
Karaktären Saga är dock ett riktigt fint tillskott till Remedys skräckvärld. Ritualistiska mord, utredningar och coola FBI-jackor är närvarande konstant. När man spelar som Saga har man dessutom tillgång till hennes “minnespalats”. Världsmästaren inom minne, Jonas von Essen, använder sig av denna teknik, och här får Saga tillgång till ett rum i sitt huvud där hon själv kan laborera med sina tankar.
Man åker till brottsplatser och går runt och undersöker dem. Här hittar man olika bevis, och för att ta sig vidare i spelet så hoppar man in i Sagas minnespalats och försöker hitta olika samband mellan materialet. Foton och post it-lappar utgör grunden för arbetet, och tack vare detta får man snabbt en övergripande blick över brottsfallen.
Så här kan det se ut när man "tänker till" riktigt ordentligt i "Alan Wake 2".
Mardrömmen från första spelet har satt sina spår hos Alan Wake
Parallellt med Saga Andersons berättelse får vi följa författaren Alan Wake. Han mår inte bra. Inte alls. Hans fru är fortfarande spårlöst försvunnen efter första spelet, och mardrömmen har satt sina spår hos honom. Håret har blivit långt och skägget vildvuxet.
Alan är fast i en mardröm han själv är upphovsman till som kallas för “The Dark Place”. För att ta sig ur måste han fortsätta skriva mörka berättelser som förändrar verkligheten runt om honom. Realismen i Sagas värld utbyts mot surrealistiska bilder, och när man spelar som Alan får man sätta tänderna i olika pussel som är kluriga men underhållande.
Författaren har tillgång till en lampa som kan alstra paranormal energi. Med detta verktyg kan Alan absorbera ljuset från en källa och få det att lysa på en annan. Detta ändrar världen och ger författaren möjlighet att ta sig vidare i spelet.
Istället för att ha ett minnespalats, har Alan tillgång till ett skrivrum. Här måste författaren förbereda sin nya roman vilket han gör genom att hitta kapitel och “plot points” i The Dark Place. På en svart tavla kan han i sin tur ändra ordningen på detta för att skriva klart sin bok.
Här har vi författaren när han sliter med arbetet på kommande romanen.
New York är chockerande läckert
Rent visuellt är det makalöst imponerande. Bright Falls, som sägs ligga i nordvästra USA, har Remedy lyckats fånga på ett fascinerande sätt. Det är lummigt, grått och regnigt och jag älskar det. Att vandra runt i sin FBI-jacka och se staden och naturen omkring är väldigt mysigt, samtidigt som man konstant blir påmind om mörkret som lagt sig över hela berättelsen.
The Dark Place, som utspelar sig i New York, är också helt chockerande läckert. Staden är snyggt uppbyggt och att strosa längs gatorna är lika häpnadsväckande som skrämmande. Här blandas spelet med spelfilm för att fortsätta berättelsen. Sam Lake existerar även här och syns i intervjuer med Alan.
Författaren har gjort sig berömd över “Alex Casey”-böckerna och olyckligtvis delar Sam Lakes karaktär både namn och utseende med denna figur. Det är lite märkligt, men jag är bara glad att se Max Paynes ansikte fulländat i snygg 3D-grafik.
Det är mörkt och lortigt i mardrömsversionen av New York - precis som i verkligheten.
Irritationsmomenten från första “Alan Wake” är borta
Jag kan inte skriva en recension av “Alan Wake II” utan att nämna skräcken. För spelet är obehagligt, och jag gör inte situationen bättre av att sitta i mörkret och spela. Under spelets gång trappas detta upp och trots att jag sitter kallsvettig vill jag fortsätta lira när mörkret har lagt sig.
Jämför man spelet med originalet finns det flera förbättringar. I första “Alan Wake” kunde man inte springa oändligt länge utan att författaren blev trött och långsam. Detta ledde till en del irritationsmoment då vissa sektioner endast handlade om att fly. Lyckligtvis är detta nu åtgärdat, för både Saga och Alan kan springa utan att behöva pusta ut.
Jag tror inte att Remedy kan göra ett dåligt spel. Med “Max Payne” blev studion internationellt kända och sedan dess har de levererat gång på gång. Personligen körde jag först “Alan Wake” inför denna recension, och tycker inte att det har åldrats särskilt bra. Men kikar vi på recensionerna när spelet var färskt hyllades det av kritikerkåren.
Tvåan däremot älskar jag. Det är en oerhört obehaglig berättelse som presenteras på ett mycket snyggt sätt både berättarmässigt och visuellt. Vi har nya spelbara karaktärer, spelmekaniken har förändrats och inspiration har tagits från mörkare håll. Resultatet är ett spel som jag inte kan slita mig ifrån.
Med “Alan Wake II” har Remedy gjort ett äventyr som det är svårt att se något negativt med. Spelstudion har tagit fyra år på sig att göra denna uppföljare, och jag tror att fansen som har väntat på spelet sedan 2010, kommer bli väldigt nöjda över paketet som Remedy så varsamt slagit in.
"Alan Wake II"
Genre: Skräck, action
Plattform: PC, Xbox Series X/S, Playstation 5
Utvecklare: Remedy Entertainment
Utgivare: Epic Games Publishing
Släpps: Ute nu
Plattform: PC, Xbox Series X/S, Playstation 5
Utvecklare: Remedy Entertainment
Utgivare: Epic Games Publishing
Släpps: Ute nu
Har du hunnit testa "Alan Wake 2"?