"Monster Hunter"-serien är något av ett världsomspännande fenomen med sina enorma mängder sålda exemplar och ständiga uppföljare, som nyligen blev en halvdan film med Milla Jovovich i huvudrollen.
Trots sina höga försäljningssiffror har serien inte riktigt blivit lika bekant för allmänheten som andra spel av Capcom som "Resident Evil", "Street Fighter" eller Mega Man".
Jag kan helt klart förstå varför. Spelen är nämligen ganska svåra att sätta sig in i och "Monster Hunter Rise" är verkligen inget undantag.
Slakta monster på löpande band
"Monster Hunter Rise" utspelar sig i den fiktiva asiatiskt inspirerade byn Kamura, där du är en nyexaminerad monsterjägare. Ledaren för jägargillet har sett tecken på att "The Rampage" kan ske igen, en hemskt händelse som inträffade för femtio år sedan där en stor hord monster attackerade byn i en frenetisk ilska. Det är alltså upp till dig att resa runt i landet och rensa upp bland monstren.
Berättelsen har egentligen inte mycket att komma med, utan känns mest som en ursäkt för att få slakta så många monster som möjligt, vilket alltid har varit fokuset för serien.
"Monster Hunter"-serien bygger väldigt mycket på repetition. Det du egentligen gör under hela spelet är att välja ett uppdrag, gå ut och leta efter det specfika monstret, slåss mot och besegra det, åka hem och bygga utrustning av resurserna du fått och upprepa in absurdum. De olika varelserna du slåss mot är väldigt varierade och framförallt snyggt animerade så att de känns levande (fram tills du dödar dem). Striderna kräver dock en hel del tålamod.
Invecklat och beroendeframkallande
Att slåss i "Monster Hunter Rise" är i grunden inte särskilt avancerat, men det krävs att man har kontroll på situationen. Varje monster är unikt, har egna attackmönster, är svaga mot speciella förmågor och har ofta mindre hantlangare med sig. Du har dessutom fjorton olika vapentyper att välja mellan, som även de kan vara olika effektiva mot olika monster. Själva stridandet påminner lite om hur det fungerar i "Dark Souls", där varje attack tar en liten stund att utföra, det finns en viss tyngd och det krävs precision.
Det hela kan bli väldigt repetitivt i längden, då många monster kan ta en hel del tid att få ner och du behöver ofta återvända och slåss mot samma flera gånger för att få en hel uppsättning av en rustningstyp.
Det som gör det ännu mer krångligt är de många och komplicerade systemen som du förväntas sätta dig in i för att få hela upplevelsen, vilket är lättare sagt än gjort och kan bli väldigt överväldigande för en nybörjare. För att klara sig så bra som möjligt gäller det att hålla koll på fällor och annan utrustning, vad de är bra för och när de ska användas och det lite röriga systemet för att uppgradera vapen. Skulle jag lista alla system du bör utnyttja skulle den här recensionen bli enormt lång.
När jag efter mycket om och men kommit in i det hela, har jag faktiskt väldigt roligt med det. Det är väldigt spännande att jaga och slåss mot de olika monstren, och när jag väl besegrar dem är det oerhört tillfredställande att få en ny rustningsdel för sitt möda och besvär. För den som gillar att verkligen sugas in i ett spel kan det här vara det rätta, då det ofta går att få ut hundratals timmar av "Monster Hunter"-spelen.
Imponerande presentation
"Monster Hunter Rise" är inget spel som kommer vinna några priser för sin grafik, men för att vara till Nintendo Switch är det ett tekniskt underverk och kan nästan tas för ett spel till kraftfullare hårdvara ibland.
Det som lyser allra starkast är dock presentationen av det hela. Den östasiatiska stilen blandad med den säregna "Monster Hunter"-estetiken fungerar perfekt och de många och varierande monstren är en fröjd att titta på och slåss mot. Tillsammans med den bombastiska musiken blir battaljerna riktigt häftiga, vilket gör att jag många gånger sitter spänt i soffan med min Switch i händerna.
Invånarna i Kamura lever för att döda monster och visar det med glad entusiasm, som helt klart smittar mig som spelare. De kattliknande Palicos som följer med dig på dina jakter är även det oerhört charmiga och gulliga.
Fantastiskt för fansen, okej för mig
Även om jag gillar "Monster Hunter Rise", är det inget som kommer göra mig till en fantast till serien och jag tror verkligen inte att jag kommer lägga de hundratals timmar på äventyret som förväntas av mig. Trots att stridandet och upprepandet har sin charm, blir det hela alldeles för repetitivt och onödigt komplicerat för min smak. Capcom hade helt klart kunnat förenkla en hel del system, men då hade kanske de största fansen klagat.
Är man redan ett stort "Monster Hunter"-fan är säkert det här en magisk spelupplevelse som räcker året ut och kanske ännu mer, men för mig blir det inte mer än ett tillfälligt tidsfördriv som jag snart kommer tröttna på.
"Monster Hunter Rise"
Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Format: Nintendo Switch
Släpps: Ute nu
Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Format: Nintendo Switch
Släpps: Ute nu
Har du spelat något tidigare "Monster Hunter"? Kommer du spela det här?