I år firar den älskade rollspelsserien "Final Fantasy" 35 år (det första spelet släpptes i Japan 1987), som tagit med oss på gripande berättelser med ofta banbrytande grafik.
Att Square Enix väljer att fira den här siffran med spelet med den märkliga titeln "Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin", är för mig ett stort frågetecken.
En pinsam hyllning till "Final Fantasy"-serien
"Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin" ska vara någon sorts alternativ tolkning av det allra första "Final Fantasy" till Nintendo Entertainment System, där ett gäng hjältar ger sig ut på ett äventyr för att hitta magiska kristaller och rädda världen.
Här får vi ta kontroll över Jack Garland, en hårdhudad snubbe som av någon outgrundlig anledning är väldigt sugen på att besegra en skurk som kallas Chaos. I inledningen får vi på bara några minuter se Jack och hans följeslagare slåss mot en svår fiende långt in i spelet, en tutorial på ett stort fält där "My Way" av Frank Sinatra spelas i bakgrunden och en oerhört märklig scen som på ett klumpigt sätt presenterar spelets premiss.
Jack, Jed och Ash vilja att "döda Chaos" tar dem på ett äventyr genom platser vi känner igen från det första "Final Fantasy" och andra delar. Manuset är så pajigt att jag inte riktigt kan bestämma mig om det kan vara gjort gjort med avsikt eller bara är uselt. Ibland drar någon till med en så löjlig replik att jag nästan skrattar till, som måste vara skriven så med flit, medan det andra gånger bara känns outhärdligt.
"Dark Souls" möter "Final Fantasy" - eller?
"Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin" är utvecklat av Team Ninja, som tidigare gjort "Nioh"-spelen, som är oerhört inspirerade av "Dark Souls"-serien.
Det som är unikt med det här spelet är att du kan välja olika klasser som magiker, riddare och samuraj - som du kan gå upp i nivå med och växla mellan mitt under striderna. Det här bidrar med en hel del variation och strategi, men striderna blir snabbt ganska tjatiga ändå.
Bossfajterna är någorlunda coola och erbjuder många gånger spännande utmaningar, men när de flesta andra fienderna är tråkiga att slåss mot är det ingen större tröst. Spelet har även del onödigt krångliga system som stökar till det. Jack har alltid med sig två andra krigare, som du trist nog inte kan kontrollera. Om du spelar med andra spelare, vilket gör upplevelsen skapligt roligare, kan du hoppa in som Jed, Ash eller någon annan. Det är dock synd att det inte går att spela som de andra om du är ensam.
Ett gammalt spel på både ut- och insidan
Det största problemet med "Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin" är att det känns som ett minst 10 år gammalt spel. Det behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt, då det finns äldre spel än det som fortfarande håller, men det här känns som en relik från några av de sämsta spelen från den eran.
För det första ser spelet ut som ett föråldrat Playstation 3- eller Xbox 360-spel med oskarpa texturer, tråkiga karaktärsmodeller och väldigt platta omgivningar. Ibland är det så illa att jag nästan undrar om det faktiskt är ett övervintrat spel från den eran, som Team Ninja och Square Enix glömt bort att de skulle släppa när serien fyllde 25 år.
När jag springer runt i klipp- och klistra-grottor, stela korridorer och trötta slottsruiner transporteras jag tillbaka till en annan tid då en del spel såg så här gråa och tråkiga ut. Det är inte bara grafiskt som omgivningarna känns blasé, utan även själva bandesignen är oerhört föråldrad - eller egentligen alla spelsystem.
"Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin" kan säkert tilltala någon, men personligen har jag svårt för den inte särskilt träffsäkra löjligheten, den föråldrade speldesignen och de tjatiga striderna.
"Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin"
Genre: Action, rollspel
Utvecklare: Team Ninja
Utgivare: Square Enix
Släpps: 18 mars
Vad har du för relation till Final Fantasy-serien?