För några månader sedan fick jag möjligheten att provspela ett demo av det japanska rollspelet "Tales of Arise", som är det 16:e spelet i "Tales"-serien av Bandai Namco Entertainment. Då tyckte jag att det var lovande, men att det finns en risk att det blir tjatigt efter några timmar på grund av dess upprepande strider.
Efter att ha tillbringat betydligt fler timmar i spelet, kan jag säga att mina något ljumna förväntningar är slagna på fingrarna - åtminstone relativt hårt.
"Tales of Arise" är på många sätt det japanska rollspelet jag väntat på med snygg grafik, intressanta karaktärer, en spännande värld och inte minst roliga strider.
En sprudlande värld att bry sig om
"Tales of Arise" utspelar sig i en värld där magi möter avancerad teknologi. I hundratals år har planeten Dahna härskats av ett högteknologiskt rike från yttre rymden kallat Rena. På planetens fem olika regioner härskar lika många ledare, som barbariskt förslavar invånarna för att tömma landet på dess tillgångar.
Här träffar vi protagonisten Alphen, en slav som bär en märklig metallmask över hela ansiktet och som även drabbats av minnesförlust. När Rena-förrädaren Shionne dyker upp och skapar kaos i slavlägret, sammanflätas deras öden som tar dem på en resa över Dahna för att besegra de fem ledarna och befria folket. På vägen får de nya följeslagare, som alla på olika sätt har drabbats av ondingarnas skräckvälde.
Läs vår recension: Animeinspirerade "Scarlet Nexus" är intensivt, snyggt och rörigt
I grunden är det ett ganska simpelt världsbygge, men det som gör berättelsen i "Tales of Arise" till något lite extra är hur det verkligen får mig att lyckas bry mig om de olika regionernas invånare och deras öden. De sex karaktärerna som min ensemble består av är visserligen en aning klichéartade och känns igen från allehanda animeserier och tv-spel från Japan - men deras berättelser, personligheter och kemi mellan varandra charmar mig.
Dialogen är välskriven, röstskådespelet (åtminstone det japanska, som jag spelat) är på topp och lyfts verkligen av den riktigt läckra animeinspirerade grafiken. Ibland blir världsbygget kanske en aning övertungt när komplicerade begrepp staplas på varandra likt ett Jenga-torn med manga-ögon, men för det mesta dras jag intensivt med i det politiska spelet och den dystra världen jag får utforska.
I stridens kaotiska hetta
Precis som i tidigare "Tales of"-spel är det rejält actionladdade strider som gäller här, där du ska attackera fienderna hejdlöst för att samla på dig tillräckligt med energi för att utföra olika specialattacker. Eftersom det går att växla mellan fyra olika karaktärer mitt under striderna krävs det en del strategi, samtidigt som det bjuder på variation eftersom de alla har olika vapen och attacker.
Det som erbjuds kan till en början kännas överväldigande då siffror fyller skärmen, karaktärerna ropar sina attacker frenetiskt samtidigt som effektfyllda specialattacker bländar mitt synfält. Om du har en mage som kan svälja det här ljudliga och visuella kaoset, är det en adrenalinstinn upplevelse för sinnena. Ibland är det faktiskt för mycket även för mig och det kan i vissa stunder bli svårt att få en översyn av vad som faktiskt händer, vilket ibland resulterar i frustrerande nederlag.
Du kan även be dina lagkamrater utföra starka attacker under bataljernas gång, vilka levererar riktigt snygga sekvenser där kameran hetsigt fokuserar på den aktuella karaktären samtidigt som effekterna strålar över skärmen. Att striderna oftast är relativt korta, gör dessutom att jag sällan tröttnar på att banka monster.
Ett modernt men något föråldrat äventyr
Även om det finns mycket älskvärt med "Tales of Arise", är det svårt att inte släppa känslan av att jag spelar ett polerat äventyr som vi dock sett mängder med gånger både i serien och genren de senaste tjugo åren. "If it ain't broke, don't fix it", som talessättet visserligen lyder, men jag hade ärligt talat önskat några fler renoveringar än vad vi får.
I grunden är det här egentligen ett ganska traditionellt japanskt rollspel, som utöver den fina grafiken verkligen inte visar vad de nya konsolerna går för. Har du spelat ett "Tales of" eller ett actionrollspel av den här typen de senaste åren, vet du ungefär vad du kommer förvänta dig av "Arise".
I marknadsföringen av spelet har utvecklarna nästan fått det att se ut som att det finns lika öppna och fria landskap att utforska som i "The Legend of Zelda: Breath of the Wild", men det är ärligt talat ganska långt från verkligheten. Din karaktär kan hoppa, simma och klättra i stegar, men utöver det erbjuder spelet mer en ganska linjär resa genom en djurpark snarare än en fjällvandring. För det mesta föredrar jag ärligt talat en linjär och regisserad resa, men jag hade velat se lite mer frihet än grottar bestående av trånga korridorer och fält som tar en halvtimme att ta sig igenom.
En polerad och underhållande resa
Trots att "Tales of Arise" på många sätt känns som att spela valfritt annat "Tales of"-spel som släppts de senaste tio åren eller liknande spel i genren, är det en makalöst vacker, actionpackad och indragande resa jag får följa med på.
Att det känns "gammalt" är faktiskt i det här fallet något av en komplimang, då det påminner starkt om många av den gamla skolans japanska rollspel som jag länge längtat efter att få spela igen i modern tappning. Spel i genren som både levererar fin grafik, en gripande berättelse, ett välbalanserat persongalleri och roliga strider växer ärligt talat inte på träd längre. "Tales of Arise" är därmed något av en raritet, som jag lugnt kan rekommendera till alla fans av genren.
"Tales of Arise"
Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Bandai Namco Studios
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Format: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC
Släpps: 10 september
Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Bandai Namco Studios
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Format: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC
Släpps: 10 september
Har du spelat "Tales of"-serien tidigare? Är du peppad på "Tales of Arise"?