Spel

Skribent

Anders Eklöf

17 oktober 2024 | 16:00

Recension: "Unknown 9: Awakening" är årets överraskning och besvikelse

"Unknown 9: Awakening" med "The Witcher"-skådisen Anya Chalotra i huvudrollen känns som ett spel från 2009 med både föråldrad grafik och speldesign, men ändå lyckas världsbygget och de roliga striderna imponera.
"Unknown 9" är inte bara ett spel, utan ett stort multimediauniversum bestående av serietidningar, dramapoddar, romaner och webbserier. Visst låter det kanske lite för ambitiöst att satsa så stort på en helt ny franchise, som få har hört talas om.
 
Världen som presenteras i "Unknown 9: Awakening" är intressant och har potential, men det stora problemet med spelet är att det känns som att det är minst 15 år gammalt.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Ett spännande men rörigt universum

 
"Unknown 9: Awakening" utspelar sig någon gång under ett alternativt 1800-tal, där det finns människor som har förmågan att ge sig in i en parallell dimension kallad Fold och använda speciella förmågor. Titeln på spelet syftar på en grupp odödliga individer från en uråldrig civilisation, som har utnyttjat dimensionen för att styra mänsklighetens historia.
 
Men vilka är de och vad är deras nästa steg?
 
Här träffar vi den unga kvinnan Haroona (spelad av Anya Chalotra, känd som Yennefer i "The Witcher"-serien på Netflix), som är en av de som kan använda krafterna. Av en händelse kommer hon i kontakt med en hemlig organisation kallad Ascendents, som vill använda dimensionen för att nå världsherravälde. Tillsammans med en annan grupp ger hon sig ut i världen för att bemästra sina krafter och stoppa deras ondskefulla avsikter.
 
Berättelsen i "Unknown 9: Awakening" är ganska spännande och Haroonas inre kamp med sitt förflutna är gripande, men problemet är att det hela känns en aning baktungt. Det är väldigt många begrepp och koncept man ska komma ihåg, samtidigt som det känns som att det är gjort för att du ska ta del av de övriga delarna av multimediaprojektet.
 
Det står ändå ganska bra på egna ben, men det blir snabbt rörigt med alla karaktärer, koncept och begrepp att hålla i huvudet. Synd, för det är ett universum med potential.
 
18425052d72302b5c993bd50cdc53cfa ss 8086ce750466e765394313d613ae471259ff8188
 

Häftiga krafter i föråldrade men kul strider

 
Ett av spelets starkaste kort är striderna och de många förmågor som Haroona kan använda under dem. Med sina krafter kan hon bland annat knuffa skurkar på avstånd, få bränsletankar att explodera med tankekraft, skapa en sköld runt sig, bli osynlig och kontrollera fiender en liten stund – lite som en jediriddare från Star Wars.
 
Det som gör striderna kul är att det går att ta sig an de flesta situationer lite hur du vill. Mycket handlar om att smyga så länge man kan (vilket är mycket roligare än i till exempel "Star Wars Outlaws"), tills det är dags att plocka fram knytnävarna och de unika krafterna.
 
Även om det bjuder på ganska varierade strider blir det tjatigt i längden, då man egentligen inte gör så mycket mer i spelet än att just smyga och puckla på skurkar – när man inte går eller klättrar sig till nästa fajt. Dessutom känns fienderna ganska primitivt programmerade och blir sällan någon större utmaning, förutom när de är för många och det blir för kaotiskt.
 
Under bossarna är det extra tydligt att striderna egentligen inte döljer särskilt mycket djup, då de mest är frustrerande eller sömnigt tråkiga. Helhetsintrycket är att spelet känns föråldrat, som om det är ett gammalt spel som utvecklarna egentligen hade tänkt släppa på Playstation 3 eller Xbox 360 – men av någon anledning blev det aldrig av.
 
18425052d72302b5c993bd50cdc53cfa ss 480a5f49e5d6d30f752bf02f869bb33becbf2265 20 1
 

Grafik och speldesign från tidigt 10-tal

 
Att spelet känns gammalt är allra tydligast i grafiken. Karaktärerna ser verkligen ut att vara plockade från ett minst 15 år gammalt spel med frisyrer med spretiga texturer och döda blickar. Det är egentligen bara miljöerna som är någorlunda imponerande, då de känns levande och är väldigt detaljrika.
 
Fiender fastnar märkligt i marken när de dör, mellansekvenser tenderar att lagga och karaktärerna står och pratar ut i tomma intet med märkliga munrörelser när de samtalar med dig. Haroona ser knappt ut som Anya Chalotra. Är "Unknown 9: Awakening" verkligen ett spel från 2024, eller är det en remaster av ett bortglömt spel från 2009?
 
Grejen med "Unknown 9: Awakening" är att jag trots alla brister och det föråldrade intrycket ändå tycker att det är ganska bra. Världsbygget är intressant, krafterna gör striderna ganska roliga och varierade och berättelsen får mig att vilja veta mer.
 
Hade Reflector Entertainment haft en högre budget och fått fokusera på att bara göra ett spel och inte en hel drös med andra sidospår, skulle det kanske ha kunnat bli något fantastiskt av det här. Nu är det istället smärtsamt mediokert. Det är på något sätt både årets största överraskning – och besvikelse.
 
 

"Unknown 9: Awakening"

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Genre: Actionäventyr
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series X/S, Xbox One, PC
Utvecklare: Reflector Entertainment
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Släpps: 18 oktober
| 17 oktober 2024 16:00 |