Anders Eklöf

26 augusti 2024 | 14:00

Recension: "Star Wars Outlaws" gör inget revolutionerande

Star Wars-spelet från svenska Massive Entertainment bjuder på ett lagom intressant äventyr i en galax långt, långt borta.
Trots att "Stjärnornas krig" hade biopremiär redan 1977 och det släppts spel i alla genrer man kan tänka sig sedan dess har vi aldrig fått utforska George Lucas galax i en stor öppen värld tidigare.

Med "Star Wars Outlaws" av svenska Massive Entertainment uppfylls den drömmen delvis med flera stora planeter att utforska. Till en början blir jag verkligen charmad när jag får glida runt på min speeder i de vackra miljöerna och panga skurkar med min laserpistol, men när kartan sakta men säkert fylls av pluppar och mängder av saker att göra tänker i alla fall en del av mig som Han Solo och flera andra i filmerna: "I have a bad feeling about this".

Ett äventyr mellan den ljusa och mörka sidan

Spelet utspelar sig mellan händelserna i "Stjärnornas krig" och "Rymdimperiet slår tillbaka", efter att dödsstjärnan har förstörts. När galaxen är i kaos lever de kriminella loppan, vilket gör att flera brottssyndikat har tagit över gatorna. Här träffar vi Kay Vess, en ung tjuv som gör vad som krävs för att överleva i den smutsiga slummen på planeten Canto Blight (känd från "The Last Jedi").

Efter att ha hamnat i luven med ett nytt och mäktigt brottssyndikat får hon chansen att utföra det största rånet som galaxen har skådat, vilket tar henne och husdjursödlan Nix på ett äventyr till olika planeter för att rekrytera de som behövs för att utföra det.

Det hela är en bra premiss för att låta oss utforska både kända och nya platser i galaxen, samtidigt som det ger oss inblick i en del av Star Wars-universumet där allt inte är riktigt lika svart och vit som i filmerna och tv-serierna. Kay Vess är dessutom en härlig antihjälte som är både kaxig, fumlig och en smula naiv på samma gång. En annan favorit är droiden ND-5 som följer med på resan, som alltid har ett rakt svar på tal på allt som Kay säger.

Resten av karaktärerna är tyvärr inte riktigt lika övertygande eller minnesvärda. Skurken Sliro bryr jag mig till exempel inte alls om, vilket är synd med tanke på hur bra antagonisterna brukar kunna vara i Star Wars.

2c9cc8e38a9378ff7ed41a8bb4bd199d swo ubifw outside wreck nologo

En öppen värld med relativt liten variation

Att befinna sig på de olika planeterna som den klassiska Tatooine eller snöplaneten Kijimi är många gånger väldigt mäktigt och stämningsfullt. När jag glider runt på min speeder över de detaljerade landskapen och ser gräset svaja i vinden samtidigt som ett stort imperialistiskt skepp glider över mig är det som att befinna sig i en Star Wars-film.

För den bästa upplevelsen i "Star Wars Outlaws" rekommenderar jag dock att du väljer dina sidouppdrag med måtta, då spelet verkligen lyser som starkast under huvudberättelsen. Övriga uppdrag känns mest som sämre varianter av det du gör under huvuduppdragen och de kretsar oftast kring att du ska infiltrera en bas – och det finns alldeles för mycket att göra. Vissa sidouppdrag bjuder på spännande möten, men det är undantag. Det är dock välkommet att planeterna är relativt små, så du hinner aldrig riktigt tröttna.

Kay Vess är utrustat med en laserpistol som låser upp nya typer av skott under äventyrets gång, som både hjälper under strid och i pussel. Skjutandet är ganska kul, speciellt under de mer regisserade scenerna där det hettar till lite extra. Mellan planeterna får du även utforska rymden en del och delta i luftstrider, som jag dock har sett bättre tolkningar av i andra spel som "Star Wars Battlefront". När jag ser att ett uppdrag utspelar sig i rymden blir jag sällan sugen på att lämna marken.

En väldigt märklig detalj är att det går att stänga av en del minispel som du annars behöver göra för att lirka upp lås eller hacka datorer. Jag valde att göra det direkt, då de mest känns som onödig utfyllnad – vilket kanske utvecklarna också tycker med tanke på att de går att hoppa över helt och hållet.

2c9cc8e38a9378ff7ed41a8bb4bd199d swo ubifw stealing relic nologo

Smygande är ditt bästa (frustrerande) försvar

En stor del av det "Star Wars Outlaws" går ut på är att infiltrera olika platser för att till exempel stjäla, sabotera eller spränga något – helst utan att bli upptäckt. En kul detalj är att du kan be din kompis Nix springa iväg för att distrahera fiender eller stjäla grejer, vilket gör det hela djupare. Vid många är det verkligen tillfredsställande och spännande att smyga runt och undvika stormtroopers och andra, men problemet är att det kan bli rätt frustrerande.

För det första känns det som att fienderna antingen är totalt blinda för din närvaro, eller att de har ett sjätte sinne som gör att de kan upptäcka dig bakom en stor metallvägg. Det sistnämnda gör att man är lite för mycket på sin vakt ibland, då man aldrig riktigt vet hur bra chanser man har att hålla sig gömd.

Det värsta är dock att spelet har riktigt usla checkpoints. Ingen vill väl behöva spela igenom ett helt segment där man lyckats smyga sig igenom 80 procent av basen, bara för att man råkade bli upptäckt av en snubbe som gömde sig bakom ett hörn? I vissa situationer går det att skjuta sig ur, men i många uppdrag får man inte ens bli upptäckt utan att det räknas som ett misslyckande. En extra checkpoint eller två hade verkligen inte varit dumt.

2c9cc8e38a9378ff7ed41a8bb4bd199d swo ubifw station escape nologo

Vilka skurkar vill du samarbeta med?

Ett väldigt intressant inslag i "Star Wars Outlaws" är att mycket du gör påverkar hur de olika brottssyndikaten ser på dig. Om du till exempel infiltrerar en av hutternas bas och blir upptäckt, tappar de förtroende för dig – men stjäl du hemliga dokument från ett annat syndikat åt dem får du istället positiva poäng. Din status hos de olika skurkarna påverkar vilka typer av uppdrag du kan få och vilka platser du har tillgång till utan att behöva vara diskret.

Det här är extra intressant när du får möjlighet att förråda den som du faktiskt fått uppdraget, som när en informant mitt under ett uppdrag berättar för mig att jag skulle tjäna ännu mer pengar om jag bestämmer mig för att sälja dokumenten till ett annat syndikat.

Systemet är kanske inte riktigt lika djupt som det hade kunnat vara, men det gör ändå att galaxen känns mer komplex än vad vi är vana med.

2c9cc8e38a9378ff7ed41a8bb4bd199d swo ubifw reactor grapple nologo

Ett riktigt bra Star Wars-äventyr som inte vågar sticka ut

Har du kommit så här långt i min recension kanske det låter som att "Star Wars Outlaws" inte är värt att spela, men det är faktiskt långt ifrån min slutsats. Det är verkligen inget dåligt spel, utan att ganska bekant äventyr i en öppen värld – med en riktigt snygg och trogen tolkning av en galax långt, långt borta.

Väljer man att fokusera på berättelsen så mycket som möjligt får man följa med på ett spännande Star Wars-äventyr som utspelar sig i en moralisk gråzon istället för på den ljusa sidan, utan några gästspel från Skywalker-familjen och andra jediriddare.

"Star Wars Outlaws" gör inget revolutionerande med varken den öppna världen eller licensen och det är stundtals lite svajigt på den grafiska fronten (på PS5 åtminstone), men jag trivs ändå för det mesta under mina smyguppdrag eller när jag åker runt i de vackra miljöerna på min skruttiga gamla speeder. Det fångar framförallt Star Wars-stämningen riktigt bra.

"Star Wars Outlaws"

Genre: Actionäventyr
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S och PC