Spel

Skribent

Anders Eklöf

17 juli 2024 | 08:00

"Resident Evil 7" på iOS har köpts av färre än 2000 personer

Enligt en rapport har även stora titlar som "Assassin's Creed Mirage" och "Death Stranding" floppat.
För ett tag sedan gjorde Apple en stor grej av att stora spel som "Resident Evil 7", "Assassin's Creed Mirage" och "Death Stranding" släpps på deras nya iPhone 15, iPhone 15 Pro och Pro Max, samt starkare iPads.
 
Enligt en analys av Mobilegamer.biz baserat på data från Appfigures visar det sig dock att inte särskilt många är intresserade av att spela den här typen av spel på sina mobiltelefoner.
 
Rapporten berättar att "Resident Evil 7" har laddats ner över 83 000 gånger sedan det släpptes tidigare under månaden. För att spela hela spelet måste man dock betala cirka 200 kronor, vilket färre än 2000 personer har gjort.
 
 
Utvecklarna Capcom ska ha tjänat cirka 28 000 dollar på spelet, om man inte räknar med att Apple tar 30 procent av intäkterna från köp på App Store.
 
Från en tidigare analys från juni har även "Resident Evil 4", "Resident Evil Village", "Death Stranding" och "Assassin's Creed Mirage" sålt dåligt. 
 
- De mest populära mobilspelen är oftast indietitlar eller gratis att spela. Den typen av spel har oftast simpla kontroller, en unik stil framför imponerande grafik och är anpassade för kortare spelstunder, säger analytikern Andrei Zubov till Mobile Gamer.
 
Han menar även att spelen säljer dåligt för att publiken som är intresserade av AAA-spel som de här redan har köpt dem till konsol, samt att de som har råd att köpa en dyr iPhone troligtvis redan har en Playstation 5, Xbox Series X/S eller en kraftfull dator.
| 17 juli 2024 08:00 |