Hur gick det till när danska "Ambulansen" från 2005 fick en nyinspelning? Vi har talat med producenten Brad Fischer som tog en skandinavisk actionthriller till Hollywood och satte Michael Bay bakom ratten. Då var det Thomas Bo Larsen och Par Henriksen som flydde i en kapad ambulans, nu får Jake Gyllenhaal och Yahya Abdul-Mateen II trycka plattan i mattan för att undkomma med miljontals dollar.
Under en pressdag för filmen berättar Fischer bland annat om hur viktigt det var för regissören att så mycket som möjligt av actionscenerna och stuntsen skulle vara äkta:
- Mycket av specialeffekterna gjordes i kameran. Mycket är verkligt. Och det gör en stor skillnad. Även undermedvetet, det gör stort intryck på publiken när det känner att det är på riktigt och inte CGI-element.
En del repliker i "Ambulance" refererar till Michael Bays tidigare filmer, som "The Rock" och "Bad Boys". Vems idé var det?
- Ja, det är kul, det finns några ögonblick speciellt mellan de två unga poliserna. När de dyker upp får vi en speciell vinkel underifrån, som är Michael Bays signatur. Det är en homage till "Bad Boys". Jag tänkte direkt på Bay som rätt regissör för filmen, speciellt med tanke på hans karriärs tidiga filmer, där karaktärerna är större än livet. Där Sean Connery är lika spektakulär som explosionerna.
- Den här filmen är en actionthriller om en kupp som går snett - men dramat bak i ambulansen kändes som något han kunde sänka tänderna i, något han gjort så bra förut. Jag älskar att han skapade en homage till sina egna filmer. Det blir lite meta men det funkar bra i den här storyn.
Bay verkar vara en filmskapare med stora, galna idéer. Och kanske kostsamma idéer. Fick du någonsin säga nej till honom?
- Det här är en annorlunda film mot många av hans tidigare. Det är en originell idé, ingen franchise som "Transformers", så vår budget är ingenstans i närheten. Men jag insåg snabbt att Michael är rigorös när det kommer till budget och produktion, och hur stort teamet ska vara. En viktig sak för honom var att hålla det litet. En annan utmaning var pandemin. Los Angeles var hårt drabbat. Det skapade en del utmaningar för oss. Vi testade alla dagligen men behövde inte stänga ner produktionen en enda gång. Men jag tror inte att det nånsin hände att han ville göra något som vi sa att han inte fick göra. Han är ansvarsfull. Vi spelade in på 39 dagar, vilket är otroligt.
Det här är en remake av en dansk film med samma titel. Vad fick dig sugen på att göra en nyinspelning?
- Chris Fedak som är vår manusförfattare kom med projektet till mig. Jag tror hans danske manager presenterade filmen för honom. Så jag tog kontakt med folk på Nordisk Film, som producerade originalet, och de älskade tanken på att använda den som språngbräda för en större Hollywoodfilm.
- Men det var verkligen grundidén. Tanken på en heistfilm där spänningen för det mesta ligger mellan de tre karaktärerna. Den dynamiken lockade mig. Och hur simpelt det än låter så är det inget jag har sett så ofta. Jag gillade också att själva miljön blev en karaktär. Vi tittade på olika städer, men Los Angeles kändes som den bästa möjligheten till att bli en karaktär - lite som i filmer som "Collateral" eller "French Connection", där staden får ett eget liv och blir en viktig del av storyn.
- Vi ändrade mycket från originalet, men kärnan var där allt började. Och det dramat, den spänningen och hur karaktärerna hanterar det, finns med här också.
Filmbranschen har mött stora utmaningar under pandemin och en hel del förändringar. Det talas om att enbart stora actionfilmer kommer visas på bio framöver. Hur ser du som producent på filmens och biografens framtid?
- Det är en urgammal fråga. Den kommer ofta tillbaka - kommer bioupplevelsen att försvinna eller kommer bara en typ av filmer få visas på bio? Givetvis är det så att filmerna som designas för en stor publik kommer få störst biopremiärer och flest biodukar världen över. Det är så industrin fungerar. 1991 släpptes "När lammen tystnar" i februari och gick fortfarande på bio i oktober. Det händer inte längre. Branschen utvecklas konstant. Det blir en allt större kamp om folks uppmärksamhet.
- Pandemin bidrog såklart med egna utmaningar. Streaming-utvecklingen påverkar också. Förr i tiden undrade man varför folk skulle gå på bio när de kunde se på videofilm hemma. Det är ett långt svar till en enkel fråga, men jag tror inte att bioupplevelsen kommer försvinna. Vi ser att den återvänder och det är tacksamt. Jag tror att många längtar efter att få komma ut igen nu när det känns allt tryggare. Biograferna kommer återvända. Och det finns alltid plats för originella historier, men det måste finnas något som gör filmen till ett event för att den ska visas på bio och bli en framgång. För det finns mycket du kan se hemifrån också. Men biograferna kommer överleva det mesta.
"Ambulance" går nu på bio.