"World of Warcraft", eller ”WoW” som förkortningen bekant klingar, är ett spel som kan beskrivas på många olika sätt. Det är spelet som efter sin lansering 2004 slog alla rekord, spelet som utan egentlig konkurrens haft historiskt monopol på MMORPG-genren, spelet som varannan 90-talist dumpat sitt barnbidrag i, spelet som ansågs vara så pass beroendeframkallande att det satte igång en ny forskningsvåg, eller på senare – spelet vars tidigare trotjänare nu loggar ut för gott.
WoW bevittnar i skrivande stund hur spelare, gamla som nya, Horde some Alliance, loggar ut och lämnar Azeroth för att aldrig återvända. Anledningarna till den omfattande migrationen är många. WoW envisas med en döende storyline (där vi i skrivande stund exploaterar självaste dödsriket i brist på material), slutspelet efter maxlevel är fyrkantigt och många gånger mer frustrerande än roligt, spelet ser infrekventa och slarviga uppdateringar där spelarnas feedback ständigt förbises och i takt med dessa misslyckanden så blir ”WoW-dödarna” allt fler och bättre. Nyare spel som "Final Fantasy XIV" och "Lost Ark" är bra exempel; de har gjort allt det där som WoW så länge blundat för och på så vis roffat åt sig marknadsandelar.
Är början på slutet här?
Med ett kontroversiellt skott från höften så påstår jag nej, WoW går att rädda – om det görs till ett multiplattformsspel. Lojala PC-gamers sätter förmodligen i halsen när de hör WoW och konsol i samma mening. Jag kan förstå den intuitionen. Men om vi vänder på steken och ser på fördelarna en sådan radikal förändring skulle bringa så kanske jag lyckas övertyga i alla fall ett fåtal.
The more the merrier!
Om WoW blev till ett multiplattformsspel, vi snackar framför allt Playstation och Xbox, så skulle spelarantalet öka, och när det gäller MMORPG-spel över lag, inte minst WoW, så är fler spelare alltid bättre.
Fler aktiva spelare skapar ett incitament för ständig förbättring från tillverkarens sida. WoW var i mångas mening som allra bäst under ”Wrath of the Lich King”, expansionen som föranledde Azeroths storhetstid där man såg omkring 12 miljoner aktiva spelare. Detta är knappast en slump. Det råder en växelverkan mellan spelare och tillverkare. Antalet spelare höjer kvaliteten på spelet och kvaliteten på spelet lockar i sin tur till sig fler spelare.
Det finns också en social aspekt; att spela tillsammans med andra är roligast. Jag kan inte räkna på två händer hur många gånger jag återvänt till min Orc Warrior efter att ha varit helt övertygad om att jag spelat WoW för sista gången. En majoritet av återbesöken till min karaktär har skett efter att mina vänner börjat spela. För WoW har den där unika dominoeffekten; om en kompis börjar lira, så sitter snart hela ligan bänkad. Helt enkelt för att det är roligare att spela om fler gör det; att springa runt på en spökserver och farma mounts jämfört med att brottas i ett livligt Orgrimmar i jakt på craftingmaterial är två helt olika upplevelser.
Microsoft + WoW = sant
Med Microsofts uttryckta intresse i att köpa upp Blizzard så har vi större anledning än någonsin förr och tro att ovanstående spekulation kan komma att bli verklighet. Microsoft är som bekant ägare av Xbox och steget känns därför något kortare. Och om de höga murarna som så länge värnat om WoW:s PC-exklusivitet en gång för alla ska rivas ner, så tror jag att vi är som tryggast under en Microsoft regim.
Det ska dock nämnas att tanken inte varit helt främmande för Blizzard. En rad andra spel i dess ägo har fått migrera till andra plattformer. "Hearthstone" kan spelas på telefonen och "Diablo II" går att spela på Nintendo Switch. Säkerligen har man flirtat med tanken av att öppna upp Azeroth på samma sätt. Men varför gör man inte det?
De eventuella problemen
Även om jag ser en WoW-migration från PC-sfären till andra plattformar som någonting positivt, så ska jag inte sticka under stolen med de många frågetecken som dyker upp. Wow är ett av de kanske mest exklusiva PC-spelen genom alla tider. En anledning till detta tror jag är den mekaniska aspekten.
Min kära Warrior har ett tjugotal actionbars med spells, cooldowns och andra föremål, alla strategiskt kopplade till lättillgängliga knappar på tangentbord och mus för att kunna prestera optimalt i pressade situationer; för att kunna slå mig igenom arenan och för att kunna axla min roll som tank i de mest utmanande av raider. Och hur detta komplexa system ska finna sin motsvarighet i en kontroll är en i skrivande stund en övermäktig fråga. Jag har inte svaret. Men jag är övertygad om att en grupp kreativa individer sitter och grubblar fram lösningsförslag i detta nu. Och om de lyckas så tror jag det kan bli riktigt bra. Då kan WoW bli fantastiskt igen.
Jacob Wahlqvist