När man skriver om film hela dagarna är det trevligt att få en tillfällig inblick i en närliggande kultur. Höromveckan besökte jag Playstations event för kommande storsatsningen ”The Order: 1886” i Stockholm. Där passade jag på att prata spel och film med Andrea Pessino – en av spelets regissörer och grundaren till studion Ready at Dawn.
”The Order: 1886” utspelar sig för 130 år sedan i ett alternativt steampunk-London, där en gammal riddarorden beskyddar människorna från monster. Det är ett äventyrsspel med gott om pangpang och krutstänk, filmiskt om något.
Och även om spel mer är en liten hobby än en passion för mig – jag dog tre gånger när jag provspelade, sedan gav jag upp – blev det ett givande samtal med mannen som onekligen kan en del om både spel och film. Och hur man kombinerar det bästa av två världar.
- Bland det bästa med spel idag är att det är ett relativt ungt media jämfört med film. Det finns en sådan stor variation och potential. Spel kan vara något litet och abstrakt, hela vägen till de stora spektakel som vi försöker skapa, berättar Andrea Pessino.
Skaparna bakom ”The Order: 1886” har lagt ner mycket möda för att återskapa viktorianska London, men också att fånga den där filmiska känslan. Den som är så svår att sätta fingret på men som varje filmälskare genast känner igen.
- Folk tänker knappt på det, men när digitalt slog igenom för några år sedan reagerade alla på hur bilden såg ut. Man kallade det för såpopera-effekten. Bilden såg för ren och perfekt ut. Hela livet är man van vid att se defekterna, kornig film och alla de effekter som kommer på köpet när man spelar in med filmkamera. Man behöver skavankerna för att uppleva filmkänslan.
Han beskriver ”The Order: 1886” som en storslagen historia berättad genom hjälten Galahads ögon. Spelmakarnas arbete har inte skilt sig sig mycket från en filmfotografs. Från belysning till kameraarbete och bildutsnitt, allt är noga genomtänkt för att påminna om en episk film.
- När folk får se det reagerar de spontant som om de aldrig har sett något liknande. Inte för att det ser fotorealistiskt ut, men snarare som en riktigt vacker målning. Det är inte ett spel som försöker vara en film. Men det är ett spel som förstår vad som får folk att reagera på storslaget filmfoto och fantastiska filmer. Vi ville skapa en spelupplevelse som ser ut och känns precis så.
Såg ni mycket film som inspiration?
- Jag har varit en filmnörd hela mitt liv, så det är givet. ”Sherlock Holmes” var självklart en. Mycket av estetiken där ligger nära vårt spel. ”From Hell” är en annan film som har en liknande stil. Men vi såg dussintals med filmer. Stanley Kubrick är min hjälte när det kommer till förståelse för ljus och inramning, hur det helt och hållet kan förändra en scen.
Kan man se Kubrick-referenserna i spelet?
- Jag hoppas det! Men ja, vi är alla barn av förra århundradets värld av underhållning, och särskilt film. Alla de influenser som kommer upp överallt. Därför känns spelet som något man känner igen. Det känns korrekt. Och man kan spela det på storduk och det håller ändå. Det duger att sätta upp på bioduk. Vi har en biograf på kontoret där vi spelar upp dailies, och jag kan fortfarande inte tro mina ögon, att det är ett spel. Just nu är den bästa tiden för att skapa spel.
Tror du att ”The Order: 1886” kan bli film?
- Materialet lämpar sig perfekt för film. Så länge våra visioner och idéer behandlas med respekt, så hoppas jag det, det vore underbart. Jag kan tänka mig Hugh Jackman i huvudrollen. Han är nästan för uppenbar, men han har sina likheter med Galahad. Ja, han skulle vara cool, skrattar Pessino.
Det har fortfarande inte gjorts någon lyckad filmatisering av ett TV-spel. Vad är din åsikt om det? Vad gör de för fel?
- Av flera orsaker. För det första har få av de bästa regissörerna försökt sig på genren. En film blir bara så bra som människorna som jobbar med den. Det krävs att de är inspirerade och begåvade. Det andra är att många TV-spel inte lämpar sig så bra som film. Många spel är helt enkelt hyllningar till andra filmer. Det görs spel som bygger på andra filmer och så gör man filmer som bygger på andra filmer. Det funkar inte, det känns gjort och det känns cheesy.
- När vi väl får något som grundar sig i en stark berättelse, med en nyanserad värld och allt det djup man vill ha av ett bra manus, och spänningen… Allt som krävs för en bra film, då kommer vi äntligen att börja få de filmer som vi hoppas på.
För ”The Order: 1886” tog man hjälp av Emmy-vinnande manusförfattaren Kirk Ellis (”John Adams”) för att skriva manus till spelet.
- Där snackar vi topptalang. Jag tror att vårt spel visar på ett djupare narrativ som kan stå på egna ben. Även utöver spelandet är det förhoppningsvis en underhållande historia med intressanta karaktärer.
Vi återvänder till att prata om lyckade TV-spelsadaptioner, bara för att inse att vi inte kommer på en enda.
- Favoriten? Kan inte säga att jag har en. Jag tänker inte ens nämna Uwe Bolls hemska filmer. Jag kommer inte på någon som har gjort intryck. ”Resident Evil” är inte dålig, den är okej, men jag tycker inte att varje bra eller kul spel måste göras till film.
Men än är inte hoppet ute för att succéspel ska kunna översättas till riktigt lyckade biofilmer.
- Det ryktas om att ”The Last of Us” ska bli film. Det ser jag fram emot. Jag är säker på att Naughty Dog inte kommer tillåta något annat än deras vision. Den kreativa kontrollen måste ligga kvar hos utvecklarna, de som har skapat världen och historien. När det väl händer, och rätt talang är ombord för att slutföra det filmiska, då kommer vi kanske få vår ”Citizen Kane”.
"The Order: 1886" finns ute i handeln den 20 februari.