Ett nytt år blev det redan för en månad sedan och detta år ser sannerligen ut att bli ett riktigt starkt TV-serieår. Nu är det dock inte kring några kommande TV-serier jag ska fördjupa mig, ikväll ska jag alltså blicka tillbaka och försöka plocka fram de bästa dramaserierna som fjolåret hade att erbjuda.
I vanlig ordning är det hela tre säsonger av TV-serier som det ska gallras ur; vårsäsongen, sommarsäsongen samt höstsäsongen och även ifall inte samtliga av dessa säsonger var starka ifjol (*host*hösten) så fanns det ändå tillräckligt med intressanta och grymma serier att ta till sitt hjärta. Inte minst på grund av att vi bjöds på en riktigt jäkla stark sommarsäsong, det hör inte till vanligheterna och kanske det var tur att just sommaren levererade då hösten sedan kom med besvikelse och jämmer. Allt var dock inte ett enda elände, höstsäsongen tog sig något mot sitt slut, ja i något som vi nästan får kalla för "vintersäsongen". Innan jag börjar kanske jag ska poängtera att detta alltså gäller debuterande TV-serier, inte återkommande och med fokusen lagd på just drama.
För ganska exakt ett år sedan satt vi här starkt förväntansfulla på den stundande vårsäsongen. Här skulle kabelkanalen FX bjuda på sin nya dramaserie "The Americans", Netflix väntades briljera med "House of Cards" för att sedermera följa upp med rysarserien "Hemlock Grove" och Cinemax skulle bjuda på våld och blod i thrillerserien "Banshee". Dessutom var Kevin Bacon ämnad att jaga en seriemördarsekt i "The Following" samt att BBC minsann skulle bjuda på sci/fi i deras "Orphan Black". Längre fram mot senvåren hoppades man på att mindre serier som "Rectify", "The Fall", "Top of the Lake" samt "Defiance" skulle överraska, medan blickarna främst var fästa på Starz:s "Da Vincis Demons", A&E:s "Bates Motel" och allra mest på hur det skulle gå för Mads Mikkelsen i rollen som Hannibal Lecter i NBC:s minst sagt vågade projekt "Hannibal".
Nu då man väl sitter här med alla svaren kan man väl säga att vi bjöds på en ganska blandad kompott, vissa besvikelser, vissa överraskningar och några riktigt härliga bekräftelser. "The Americans" får väl räknas som en bekräftelse, en riktigt lyckad serie. Likaså "House of Cards" även ifall inte jag personligen blev direkt störtkär i den. "Rectify", "The Fall", "Orphan Black" tillsammans med "Hannibal" blev verkligen vårens stora överraskingar. Besvikelserna var dock desto fler då varken serier som "Bates Motel", "Top of the Lake" eller "Da Vincis Demons" lyckades något vidare med att övertyga, medan "Banshee", "Hemlock Grove" och främst "The Following" var ena riktiga rekorderliga bottennapp, åtminstone för min egen del. Jag kan dock informera eder alla som icke håller med mig angående dessa besvikelser att samtliga av dem är förnyade och kommer tillbaka, så grattis till er. Faktum är att alla av de ovannämnda serierna kommer tillbaka förutom överskattade "Top of the Lake".
Efter våren följer således sommaren och vilken härligan sommarsäsong vid bjöds på ifjol, jisses. Inte nog med att alla sedvanliga tillika återkommande sommarserier rullade igång, ty sommaren 2013 skulle kanalerna dessutom fylla på sina scheman med ytterligare serier och detta med råge. CBS tokhypade Stephen King-serien "Under the Dome", Showtime lockade med den stjärnspäckade dramaserien "Ray Donovan" och FX skulle bjussa på sin version av den dansksvenska serien "Bron", kallad "The Bridge". Som om detta inte vore nog bjöd AMC på snudramat "Low Winter Sun", Netflix på kvinnofängelseserien "Orange is the new Black", BBC på "Broadchurch", Starz på "The White Queen", TNT på deckaren "King & Maxwell", USA Network på "Graceland" och slutligen NBC vilka dundrade på med "Siberia", "Camp" samt "Crossing Lines".
Naturligtvis, som med alla TV-seriesäsonger, kunde inte alla dessa projekt riktigt leverera det man hade hoppats på, men det var ändå ett mycket starkt startfält för att vara en sommarsäsong. De tre absolut bästa serierna av dessa sommardebutanter var tveklöst "Ray Donovan", "Orange is the New Black" samt "The Bridge", samtliga har dessutom belönats med nya säsonger. "Siberia" var inget mästerverk, men den överraskade mig dock, samma sak gäller "Broadchurch". "Low Winter Sun" var lite väl segdraget men bjussade på ett riktigt skönt och extra långt upplösningsavsnitt. Resterande serier var i mina ögon ingenting att ha, där "Under the Dome" sticker ut som en av de mest överhypade serierna sedan horribla "Terra Nova". Summan av sommarmumman är ändå väl godkänt, som sagt, en riktigt stark sommarsäsong.
Redan innan hösten tog vid hade jag mina aningar om att det vankades en rätt svag höstsäsong där de flesta av dramaserierna mest verkade desperata och ointressanta. På kabelkanalerna ekade det extra tyst, knappt någon ny seriedebutant överhuvudtaget. HBO bjöd oss dock på komediserien "Hello Ladies" och Showtime på "Masters of Sex". Inte någon av dessa två serier var något mästerverk, men ändå helt klart godkända, speciellt "Hello Ladies", alltid något. BBC Two briljerade dock smått med deras gangsterdrama "Peaky Blinders" så jag hade ändå lite hopp om hösten kvar. Vad det gäller de markbundna kanalerna var givetvis debutanterna många, men det var främst "Sleepy Hollow", "The Blacklist", "Hostages" och naturligtvis den minst sagt ultrahypade "Agents of S.H.I.E.L.D." som kanalerna ville att vi skulle lägga vår fokus på. För min del var det fail på samtliga, inte minst på den sistnämnda. Återigen, ni som misstycker kan sjunga ut i sång för samtliga, förutom "Hostages", har blivit förnyade.
Hösten var alltså hittills i stort sett en enda stor besvikelse och då ABC sedan valde att lägga ned en av de få serier jag fattat tycke för ("Lucky 7") och då NBC kom med den horribla eftersläntaren "Dracula" höll jag på att ge upp hoppet totalt. Fox:s "Almost Human" debuterade sedan i November, men inte ens en serie från J.J. Abrams kunde överraska, ty den kändes alldeles för lat och oinspirerad, en snygg yta räcker inte. Inte förrän i december skulle en strimma hopp lysa över en annars ack så mörklagd höstsäsong. Då slog nämligen TNT till med Frank Darabonts gangsterepos "Mob City", dessutom serverade History Channel ännu en gangsterhistoria i form av deras miniserie "Bonnie & Clyde" som visserligen inte var någon ny "Hatfields & McCoys" men som ändå underhöll. Man kan alltså sammanfatta det hela med att en bunt med gangsterserier räddade hösten från en fullständig kollaps.
Här har vi alltså, enligt mig, 2013 års vinnare:
"The Americans", "Rectify", "The Fall", "Orphan Black", "Hannibal", "Ray Donovan", "Orange is the New Black", "The Bridge", "Broadchurch", "Hello Ladies", "Masters of Sex", "Peaky Blinders", "House of Cards" samt "Mob City"
I gråzonen:
"Bonnie & Clyde", "Da Vincis Demons", "Siberia", "Low Winter Sun", "Top of the Lake" och möjligtvis "The Blacklist".
Och förlorarna:
"Banshee", "The Following", "Defiance", "Rogue", "King & Maxwell", "Hemlock Grove", "Bates Motel", "Under the Dome", "Almost Human", "Camp", "Crossing Lines", "Reign", "Hostages", "The Tomorrow People", "Dracula", "The Originals" "Agents of S.H.I.E.L.D.", "Ironside", "Graceland", "The White Queen", "Sleepy Hollow" m.fl.
Vilka bland fjolårets TV-debutanter var vinnare respektive förlorare för er? Kan ni till och med kanske utnämna en specifik vinnare tillika förlorare? Kommentera gärna nedan!