Årets största filmgala har äntligen släppt sina nomineringar och som vanligt finns det mycket att både glädjas och sörja över. På det stora hela känns det som akademin gjort ett rätt bra jobb i år, med en uppsjö olika och spännande filmer där verkshöjden håller högt snitt.
Att få till en perfekt nomineringslista där alla blir nöjda är förstås omöjligt, men några nomineringar som en hoppats på var det ju faktiskt som uteblev. Och innan någon hinner säga Lady Gaga, visualisera hur jag långsamt sätter mitt pekfinger över dina läppar och hyschar tyst men bestämt.
Denis Villeneuve – Bästa regi
Att en av förra årets absolut bästa filmer kan stoltsera med 10 Oscarsnomineringar, däribland för Bästa film, är förstås inget att hänga läpp över. Men chansen till en av de allra främsta utmärkelserna ekar med sin frånvaro. Att Denis Villeneuve inte nominerades för sin monumentala bedrift att förvalta Frank Herberts “ofilmbara” science fiction-epos “Dune” på sättet han gjorde – det känns lite i hjärtat. Förhoppningsvis får han revansch med uppföljaren om några år.
Renate Reinsve – Bästa kvinnliga huvudroll
Att “Världens värsta människa” tagit världen med storm råder det inga tvivel om, och att den inte bara nöp en nominering för Bästa internationella film utan också för Bästa originalmanus var en kul överraskning. Att dess kanske allra starkaste kort, huvudrollsinnehavaren Renate Reinsve, blev utan nominering är dock en besvikelse. Efter att ha lovordats över hela världen och utsetts till Bästa skådespelare i Cannes förra året fanns definitivt hoppet att hon skulle kunna nå hela vägen.
Nicolas Cage – Bästa manliga huvudroll
Visst, Nicolas Cage har redan en Oscar att stoltsera med och är redan en odödlig filmikon på många sätt. Men att se honom göra en total 180 från senaste årens uppsjö av cash grabs till skräpfilmer och leverera inte bara en av årets utan även sin karriärs allra finaste prestation var ett under att bevittna. Hans prestation i “Pig” överraskade många, men tydligt inte tillräckligt.
Mike Faist – Bästa manliga biroll
Ni vet när man ser en film där en specifik scen eller en enskild prestation kan lyfta hela filmen? Precis det gjorde Mike Faist i rollen som Riff i Steven Spielbergs “West Side Story”. Han kändes som själva definitionen av “best supporting actor”, vilket gör det till en stor sorg att han uteblev helt i kategorin. Vi får dock vara glada över att hans motspelerska Ariana DeBose, som gjorde samma sak, fick en nominering.
"Spencer" – foto och musik
Att Kristen Stewart till slut fick sin Oscarsnominering för sitt porträtt av prinsessan Diana, efter att ha blivit helt bortglömd på bland annat BAFTA-galan, är en stor vinst i sig. Men Pablo Larraíns stämningsfulla film förtjänade så mycket mer. De två starkaste komponenterna utöver Stewarts prestation var Jonny Greenwoods fenomenala musik (men det ska bli kul att se Greenwood kamma hem det ändå för “The Power of the Dog”) och Claire Mathons fullständigt utsökta foto.
"The French Dispatch" – Manus och produktionsdesign
Wes Andersons senaste film förtjänar en plats i flertalet kategorier, men att se den gå helt lottlös på årets gala svider i hjärtat. Framför allt känns den självklar i kategorier som Bästa originalmanus och Bästa produktionsdesign. Att akademin valde “Don’t Look Up” framför denna är ett sår som kommer ta lång tid att läka.
"The Green Knight" – foto, musik och Dev Patel
Även David Lowerys säregna riddaräventyr gick obemärkt förbi Oscarsakademin, vilket tyvärr också var lite väntat. Hoppet att Dev Patel skulle kunna glida in som en dark horse för sin prestation som den ynklige Sir Gawain fanns dock där. Att inte Daniel Harts stämningsfulla musik eller Andrew Droz Palermos fantastiska foto inte fanns representerade bland årets nomineringar är också en synd.
Det finns såklart många andra filmer och prestationer – både Tessa Thompson och Ruth Negga i “Passing”, Paolo Sorrentinos regi för “The Hand of God”, Caitrona Balfe i “Belfast” (där nomineringen istället gick till Judi Dench), både “Titane” i sig och huvudrollsinnehavaren Agathe Rouselle, någon av alla sånger ur “Annette”, allt med “C’mon C’mon”, Zendaya i “Malcolm & Marie” (yeah I said it) – för att nämna några.
Men man kan som sagt inte få allt, och det är svårt att klämma in så många olika fantastiska bedrifter när det bara finns fem platser att fylla i varje kategori.
Håller du med om årets Oscarssnuvningar? Vilka mer förtjänar att lyftas fram? Kommentera nedan!