Det finns mycket att önska efter när man går på bio. Personen framför får gärna vara kortare än en själv, publiken får gärna tugga så tyst de kan och försöka att inte prassla med sina chipspåsar - och för allas trevnad ska mobiltelefonerna vara avstängda. Eller?
THR har nyligen genomfört en undersökning kring den "moderna biobesökaren" och fått fram en del intressant fakta. Visste du att 88% av den amerikanska befolkningen anser att både Twitter och Facebook är en form av underhållning och att 80% surfar på Facebook medan de ser på tv? Visste du att en av tre personer bestämmer sig för att se en viss film eller lyssna på en viss artist enbart för att någon twittrat eller skrivit om det på Facebook?
De fick också reda på att personer mellan 18-34 tycker att användningen av social media på en biograf förstärker upplevelsen, och undviker biografer som förbjuder detta? Ja, så är det!
50% av dessa personer brukar använda telefonen under en filmvisning och 50% av dem går helst till en salong som tillåter detta. Det som är lite konstigt är att 75% av befolkningen tycker att användandet av mobiler i biografer är irriterande och förstör upplevelsen. Kan man då utgå fran att det är den yngre publiken som inte håller med?
- Sekelskiftspersoner vill att deras bioupplevelser ska reflektera deras egna privata mediaupplevelser. Att man har platser i salongen, eller hela biografer som tillåter användandet av social media kan göra upplevelsen starkare för dessa personer, säger Jon Penn, en utav de ansvariga för undersökningen.
I Sverige finns det knappast en biograf som uppmuntrar användandet av social media och telefoner i allmänhet. Och även om biograferna skulle tillåta det så har publiken en annan åsikt. Frågan är om dagens ungdom är så pass beroende av sina telefoner och konstant kontakt med andra, att de inte ens kan se en film på bio utan att dela med sig av det till resten av sin bekantskapskrets?
Vad anser ni om att använda mobilen under en visning? Är det något ni är för eller emot?
Om du vill läsa hela undersökningen kan du göra det här.