I ”Irréversible” chockade han med en obarmhärtigt lång och brutal våldtäktsscen. Med ”Enter the Void” tog han med publiken på en drömsk drogtripp genom Tokyonatten.
Hans filmer utmanar publiken och är lika svåra som de är fantastiska att se på. Nu är den argentinske regissören Gaspar Noé tillbaka, och än en gång skapar han rubriker: den här gången tack vare väldigt intima sexscener i 3D.
- Vi sålde in ”Love” som en melo-pornografisk film. Jag trodde den skulle sälja som smör, men producenten sa att det skulle göra folk rädda, berättar regissören under presskonferensen efter filmens premiär i Cannes.
- Jag läste och såg mycket porr som ung, men filmen berättar egentligen om kärlek via sex. Och då måste man visa könsorgan. Vi har alla sett Lars von Triers filmer. Vi ville att kärleksscenerna och känslan av att vara kär skulle vara väl representerade.
Nykomlingarna Klara Kristin, Aomi Myuock och Karl Glusman är den modiga trion som kastade kläderna och hoppade in mellan lakanen, för en av de naknaste filmerna som visats på Cannes filmfestival. Vad säger skådespelarna om de vågade sexscenerna i filmen?
- När jag var ung hade jag många komplex kring min kropp. Jag kunde inte visa mig naken för mamma. Men sen tänkte jag, vafan, varför? Vi är alla människor och vi är vackra. Varför skulle vi skämmas? undrar Klara Kristin.
- Nakenheten var inte så svår. Snarare kanske våra handlingar. Iallafall första dagen, säger Aomi Muyock.
Karl Glusman berättar att den första inspelningsdagen rivstartade med en närbild på hans penis.
- Jag var i badrummet strax innan, såg mig i spegeln och tänkte på att jag skulle fly hem till Los Angeles. Det kunde bli slutet på en väldigt kort filmkarriär, haha. Vi hade minst tre kameror och sex människor vid varje scen, alla med fullt fokus på mitt kön, det var en märklig känsla. Vi filmade snabbt för vi hade inte så mycket tid. Mot slutet av filmen kunde man byta om samtidigt som folk flyttade kameror och kablar alldeles intill. Så det kändes till slut helt naturligt. Och min mamma är väldigt stolt, särskilt då filmen visas på en så prestigefull festival.
Regissören Gaspar Noé tillägger:
- Det viktiga är vad vi ser och tror på. Inom gruppen hade alla sina gränser. Man kan bara göra en bra film om alla är nöjda och glada. Men det är bara en film, en film som har ett syfte: att visa hur det är att vara kär. Jag ska inte säga vad som är verkligt och vad som är fejk. Mycket är fejk i filmen men mycket sker också på riktigt.
Porr är så lättillgängligt nuförtiden. Varför ville du visa så explicita sexscener?
- Jag gjorde en film om livet. Varför inte visa aspekterna som är en av de mest naturliga delen av våra liv? Sexscenerna är inte så långa. Tänk på dina fysiska band till andra människor. Man glömmer fort kärleksakten men man minns hur nära man står en annan person. Det är inte en film om schweiziska banker eller scientologi. Filmen heter ”Love” så jag ville visa just det.
- Filmen hade aldrig kunnat gjorts i Amerika, inte en chans. Men vi tog iallafall med en amerikan i handlingen. Det är enklare att skildra sensualitet i europeisk film, folk är mer öppensinnade här. Amerikanska distributörer kan vara väldigt stela, berättar Noé.
Varför 3D?
- 3D, tja, det är något barnsligt med det. Det är som en lek för mig. Det är svårt att slå ”Enter the Void” i filmstil men jag tänkte, vad blir min nästa lek? Idén med erotiska scener gjorde mig inte så exalterad, men vad kunde jag hitta för nytt språk som skulle göra det kul? Jag lekte runt med en videokamera som skapar rätt otroliga 3D-bilder som ser verkligare ut än verkligheten.
Filmen lär bli förbjuden för barn under 18 år. Är det synd eller logiskt tycker du?
- Jag skulle sätta åldersgränsen vid 16, eller kanske 12. Det finns inget otäckt i filmen, säger regissören.