En udda, rolig, varm men också absurd dramakomedi har de senaste månaderna skördat segrar och vunnit tittare runt om i Europa. Spansk-svenska ”This is not Sweden” fick pris för bästa tv-serie i kategorin fiktion vid Prix Europa i Berlin i fjol och var i förra veckan nominerad till bästa serie vid årets Canneseries.
I centrum står ett vanligt par med småbarn – Mariana (Aina Clotet som också varit med och skrivit manus och regisserat) och Samuel (Marcel Borrás). De tröttnar på det stressiga vardagslivet i storstan och lämnar Barcelona för att flytta upp till en idyllisk bergsby med sin femåring och ettåring.
Där upptäcker de att de bor granne med en svensk familj bestående av blonda Annika (Liv Mjönes) hennes mor Frida (Ia Langhammar) och Annikas två barn. Svenskarna lever det till synes perfekta livet, där allt är jämställt och fokus ligger på barnen. En utopi.
– Idén föddes när jag gick på riktiga terapisessioner som leddes av en terapeut för att få råd om hur man blir en bra förälder. Jag insåg att alla som var där var väldigt olika men hade ett gemensamt mål att ge sina barn garantier för en bra framtid. Jag bestämde mig för att göra en serie om drömmen om att bli en perfekt förälder. Om paret som flyttar till ett nytt område och beundrar en svensk kvinna som symboliserar jämlikhet och föräldrarättigheter. Det är den tanken vi ofta har när vi ser på Norden och Sverige, säger Aina Clotet:
– Men väldigt snart inser de att det inte finns några garantier någonstans.
Tillsammans med en grupp likasinnade familjer startar Mariana och Samuel en föräldragrupp för att försöka leva på samma sätt – det svenska sättet. Nära till naturen. Men när en tragedi inträffar i det lilla samhället skakas allt de trott på i sina grundvalar.
– Mariana är en väldigt bestämd person full av goda intentioner. Men ibland kan hon gå för långt, hon har haft en tuff mamma och hård barndom där hon straffats mycket. Så hon vill bli motsatsen till vad hon själv upplevt som ung. Hon är ett kontrollfreak, hennes resa är att lära sig att man kan inte kontrollera livet, säger Aina Clotet om sin rollfigur.
En spansk-svensk samproduktion hör kanske inte till vanligheterna, men en rad bolag är inblandade i projektet. Vid sidan av de spanska produktionsbolagen Nanouk Films, Funicular Films och RTVE, finns svenska SVT och produktionsbolaget Anagram liksom NDR, YLE och 3Cat. ”This is not Sweden” har något universellt som tilltalar publiken oavsett land, menar regissören Mar Coll.
– Det är en speciell ton i serien, en blandning av thriller, spänning och komedi. Det bygger på förutfattade meningar och fördomar om hur nordeuropeisk kultur ser ut, men det är också en komedi. För oss har vi bilden av att Sverige är väldigt fritt och öppet, att det ligger i framkant när det gäller frågor som gender och lika rättigheter mellan män och kvinnor. Jag inspirerades också av svenska regissörer som Lukas Moodysson och Ruben Östlund, hur de blandar komedi med spänning, men även kritik mot samhället.
Hon öser beröm över sina svenska samarbetspartners, Anagram och SVT.
– Det svenska sidospåret och storyn fanns redan med från början, men när det blev en samproduktion fick den mer betydelse för historien. Vi är otroligt tacksamma för all stöd och feedback, inte minst när det gäller manuskriptet och redigering. De svenska skådespelarna Liv och Ia har också varit fantastiska att jobba med.
Aina Clotet på inspelningen av "This is Not Sweden".
Mar Coll har inte själv varit i Sverige men flera av de andra i teamet har besökt Skandinavien. Manusförfattaren Valentina Viso berättar att hon som yngre var i Haparanda och imponerades av att allt i skolorna var gratis.
– Jag var där när jag var gravid med min andra son och var otroligt imponerad över all hjälp jag fick. Jag menar, det är så det borde vara som nybliven mamma, det är då man behöver stöd, säger Aina Clotet.
Historien utspelar sig i Barcelona och på landsbygden utanför stan i Katalonien. Många av scenerna spelades in i hennes egna hoods. Aina Clotet berättar att vissa av familjerna som medverkar är grannar, kläderna var hennes egna och i en scen där en katt syns i ett av fönstren, är det hennes bror och producent som håller upp hennes katt.
Även andra djur förekommer i tv-serien, men mindre lätta att hantera.
– Vi hade ett vildsvin med i några scener som var tamt, det måste vara vår högst betalda skådespelare, ha ha ha. Hon skickades från Madrid till Barcelona, men vi fick inte lov att filma inne i stan utan fick åka till ett annat område. Vildsvinet är ett djur som symboliserar mycket av seriens ton, både rädslan och komiken. Jag tycker att det är ett komiskt djur och samtidigt lite skrämmande. När vi höll på att filma så lockades vilda vildsvin dit, det var en upplevelse, säger Aina Clotet.
Hon tror att det finns flera orsaker till att ”This is not Sweden” tilltalar en bredare publik.
– Humorn och tonläget gör den speciell. Det är en specifik historia från ett litet område i Barcelona men med ett universellt tema som behandlar komplicerade frågor. Vi pratar om sorgliga saker, oro, rädsla och misslyckanden. Men vi gör det med humor och distans.
”This is not Sweden” som totalt är på åtta avsnitt har premiär på SVT i maj.