Gillar du skräck är du förmodligen bekant med författaren H.P. Lovecrafts kosmiska skräck. Förhoppningsvis är du också bekant med serietecknaren Junji Ito som ligger bakom krypande mardrömmar som Uzumaki och Gyo.
En som verkligen är bekant med båda dessa skapare är den polska spelutvecklaren panstasz som gjort det till synes omöjliga och tagit fram ett verk som i hög grad känns som en spelbar version av deras verk, “World of Horror”.
Det är ett spel som byggs ihop slumpmässigt varje gång som du spelar det och likt riktigt bra skräck förstår det att det sällan slutar med ett lyckligt slut. Detta är ett koncept som skräckspel annars haft svårt att hantera på grund av ett speldesign ofta tänker i “vinst” och “förlust”.
Du ska inte räkna med att “vinna” i World of Horror. Världen är oförlåtande. Valen du gör är oförlåtande. Det är inte meningen att du ska känna dig trygg. Det är meningen att du ska försöka överleva trots att det är hopplöst från början. Och i utbyte kommer du att ha en oförglömlig, och fruktansvärd, resa på vägen mot slutet.
“World of Horror” är tillgängligt på Nintendo Switch, Playstation 4 och PC.
Läs också: