"Voir" är det franska verbet för att se. Det är också den passande titeln på Netflix nya dokumentärserie som vill hjälpa oss att se film på ett nytt sätt. Se djupare in i filmerna, och kanske också djupare in i oss själva - hur berörs vi av det vi ser? Hur påverkas vi i våra liv?
Här har sex filmkännare och filmfantaster fått sätta ihop varsitt avsnitt på cirka 20 minuter, vissa är snarare videoessäer, kring en favoritfilm eller tema som fascinerar och väcker känslor. Med stor kunskap och insikt presenteras sex skilda ämnen med hopp om att inspirera tittaren till nya upplevelser framför bioduken eller i tv-soffan. Det handlar inte om recensioner, och tyckande kring vad som är bra eller dåligt. Istället försöker de analysera vad som får oss att älska vissa filmer, att dras till en animerad karaktär eller en plasthaj, att känna sympati med skurken eller att fascineras av våldet.
Med stor kunskap och passion guidas vi genom filmhistorien - om än med tungt fokus på amerikansk film mellan 60-80-talet, vilket visserligen inte är så tokigt för det var fina årtionden för amerikansk film. Det enda undantaget är avsnitt 2, som kretsar kring sydkoreanska hämndfilmen "Lady Vengeance".
Här har sex filmkännare och filmfantaster fått sätta ihop varsitt avsnitt på cirka 20 minuter, vissa är snarare videoessäer, kring en favoritfilm eller tema som fascinerar och väcker känslor. Med stor kunskap och insikt presenteras sex skilda ämnen med hopp om att inspirera tittaren till nya upplevelser framför bioduken eller i tv-soffan. Det handlar inte om recensioner, och tyckande kring vad som är bra eller dåligt. Istället försöker de analysera vad som får oss att älska vissa filmer, att dras till en animerad karaktär eller en plasthaj, att känna sympati med skurken eller att fascineras av våldet.
Med stor kunskap och passion guidas vi genom filmhistorien - om än med tungt fokus på amerikansk film mellan 60-80-talet, vilket visserligen inte är så tokigt för det var fina årtionden för amerikansk film. Det enda undantaget är avsnitt 2, som kretsar kring sydkoreanska hämndfilmen "Lady Vengeance".
Avsnitt 1: Hajens sommar
Med snygga scener i ett nostalgiskt skimmer färdas vi i tiden till sommaren 1975, då den moderna blockbustern föddes. Filmbloggaren Sasha Stone minns hur hon som tioåring blev filmfrälst framför Steven Spielbergs stora genombrott. Den sommaren var thriller "Hajen" thrillern på allas läppar, och Sasha och hennes syster såg den 40 gånger på en och samma sommar. Man har hört dessa historier förr, men tack vare vackert filmade rekonstruktioner känns det nästan som att jag själv får vara med om denna milstolpe i filmens värld.
Avsnitt 2 - Hämndens etik
Tony Zhou, som står bakom Youtube-kanalen Every Frame a Painting, zoomar in på genren hämndfilm. En älskad genre som ofta följer snarlika konventioner - ett våldsamt brott begås, en hämndlysten man blir arg, en våldsorgie följer. Eftersom att våldet är berättigat kan publiken acceptera det, till och med njuta av det. Men en film som sticker ut i mängden är Chan-Wook Parks "Lady Vengeance" från 2005, och Zhou analyserar vad som gör den minnesvärd och extra obehaglig - utan att visa ett enda mord i bild.
Avsnitt 3 - Men jag gillar honom inte
Med avstamp i David Leans episka "Lawrence av Arabien" med Peter O'Toole i huvudrollen utforskar filmkritikern Drew McWeeny komplexa filmhjältar. Vad får oss att dras till, och till och med heja på, karaktärer med bristande moral eller ett mörker inom sig? Varför älskar vi "Gudfadern" och Scorseses filmer, trots att de handlar om korrupta män som inte drar sig för brutala metoder? McWeeny menar att publiken har rätt att förvänta sig att känna något för en films huvudperson, men att det är okej om vi ogillar dem.
Avsnitt 2 - Hämndens etik
Tony Zhou, som står bakom Youtube-kanalen Every Frame a Painting, zoomar in på genren hämndfilm. En älskad genre som ofta följer snarlika konventioner - ett våldsamt brott begås, en hämndlysten man blir arg, en våldsorgie följer. Eftersom att våldet är berättigat kan publiken acceptera det, till och med njuta av det. Men en film som sticker ut i mängden är Chan-Wook Parks "Lady Vengeance" från 2005, och Zhou analyserar vad som gör den minnesvärd och extra obehaglig - utan att visa ett enda mord i bild.
Avsnitt 3 - Men jag gillar honom inte
Med avstamp i David Leans episka "Lawrence av Arabien" med Peter O'Toole i huvudrollen utforskar filmkritikern Drew McWeeny komplexa filmhjältar. Vad får oss att dras till, och till och med heja på, karaktärer med bristande moral eller ett mörker inom sig? Varför älskar vi "Gudfadern" och Scorseses filmer, trots att de handlar om korrupta män som inte drar sig för brutala metoder? McWeeny menar att publiken har rätt att förvänta sig att känna något för en films huvudperson, men att det är okej om vi ogillar dem.
Fjärde och femte avsnittet skiljer sig från mängden då de berör ganska breda teman. De känns mer mainstream och ytliga än resten, och kommer kanske inte med några chockerande insikter, men kan vara en bra inkörsport till "VOIR" för den som inte anser sig vara en super-cineast.
Avsnitt 4 - Lockelsens dualitet
Greg Keane är animationsveteranen som jobbat på flertalet stora Disney-filmer under 90-talet. I sitt avsnitt, som mer följer en klassisk dokumentärmall, granskar han vad som gör en animerad karaktär tilltalande, och ifrågasätter varför så många, speciellt kvinnliga, karaktärer ser så lika ut. Keane menar att det i slutändan handlar om att sälja leksaker och att de behöver se tilltalande ut för den breda, köpstarka massan. Samtidigt ger han en animatör uppdraget att designa en ny animerad karaktär, och vi får följa processen från de första skisserna till en färdig, 3D-animerad scen.
Avsnitt 5 - Film eller serie?
I avsnitt 5 får Taylor Ramos (medskapare till Every Frame a Painting) förklara vad som skiljer biofilm från tv-serieformatet, vad de har lockat med och hur de har konkurrerat historiskt sett, och hur serier på senare år kunnat bli lika storslagna som filmer. Vi får bland annat se intressanta jämförelser mellan Michael Manns tv-film "LA Takedown" och hans senare remake "Heat", gjord för bioduken med betydligt större budget.
Avsnitt 6 - Vanvördig och djuplodande
Efter en "VOIR"-säsong med några tunga klassiker känns det kanske udda att avsluta med en Eddie Murphy-rulle, men Walter Chaw (journalist och författare) argumenterar för att "48 timmar" är bland det mest betydelsefulla Murphy har gjort. I Walter Hills klassiska actionkomedi från 1982 hittar Chaw en viktig och banbrytande film, som bland våldsunderhållning tar upp rasfrågor på ett sätt som gjorde ett starkt intryck på honom som barn.
Avsnitt 4 - Lockelsens dualitet
Greg Keane är animationsveteranen som jobbat på flertalet stora Disney-filmer under 90-talet. I sitt avsnitt, som mer följer en klassisk dokumentärmall, granskar han vad som gör en animerad karaktär tilltalande, och ifrågasätter varför så många, speciellt kvinnliga, karaktärer ser så lika ut. Keane menar att det i slutändan handlar om att sälja leksaker och att de behöver se tilltalande ut för den breda, köpstarka massan. Samtidigt ger han en animatör uppdraget att designa en ny animerad karaktär, och vi får följa processen från de första skisserna till en färdig, 3D-animerad scen.
Avsnitt 5 - Film eller serie?
I avsnitt 5 får Taylor Ramos (medskapare till Every Frame a Painting) förklara vad som skiljer biofilm från tv-serieformatet, vad de har lockat med och hur de har konkurrerat historiskt sett, och hur serier på senare år kunnat bli lika storslagna som filmer. Vi får bland annat se intressanta jämförelser mellan Michael Manns tv-film "LA Takedown" och hans senare remake "Heat", gjord för bioduken med betydligt större budget.
Avsnitt 6 - Vanvördig och djuplodande
Efter en "VOIR"-säsong med några tunga klassiker känns det kanske udda att avsluta med en Eddie Murphy-rulle, men Walter Chaw (journalist och författare) argumenterar för att "48 timmar" är bland det mest betydelsefulla Murphy har gjort. I Walter Hills klassiska actionkomedi från 1982 hittar Chaw en viktig och banbrytande film, som bland våldsunderhållning tar upp rasfrågor på ett sätt som gjorde ett starkt intryck på honom som barn.
De korta avsnitten av "VOIR" ger mersmak, och framför allt blir jag genast sugen på att kasta mig över "Lady Vengeance", "48 timmar", "Maffiabröder" och "Tjuren från Bronx" och flera av de andra filmerna som nämns. Oavsett om man sett dem förut eller inte så blir man inspirerad till att kolla in dem med nya perspektiv.