Om du inte redan har märkt det, så har vi under det senaste året kunnat se några riktigt stora och självklara indikationer på hur streamingbranschen håller på att implodera, åtminstone till viss del. Där "streamingkriget" mellan de olika streamingtjänsterna har gått från att pumpa ut så många nya och påkostade produktioner som möjligt, till att nu snarare tävla i att hitta bästa sättet att faktiskt tjäna in pengar till sina företag på.
Gör exempelvis bara ett försök att titta på den flerfaldigt Emmyvinnande och (i alla fall inledningsvis) kritikerhyllade tv-serien "Westworld", vars fjärde säsong vi täckte här på MovieZine så sent som i somras med flera intressanta intervjuer med både skådespelarna i huvudrollerna och seriens skapare. Den serien finns inte längre kvar hos HBO Max. Den är alltså inte bara nedlagd, den är bortplockad helt och hållet ur streamingtjänstens utbud.
Häromveckan rapporterade vi här hos MovieZine om att en av Netflix bästa komediserier, "Arrested Development" inom kort kommer att försvinna från streamingtjänsten. Det här är alltså en tv-serie som Netflix ägt de globala rättigheterna till och även skapat två helt egna säsonger till... som samtliga inom kort inte kommer att gå att hitta hos Netflix längre.
Men hur har vi egentligen kommit hit? Och varför? Det produceras ju fortfarande mängder av påkostade tv-serier och filmer direkt för streaming, med alla möjliga tunga Oscarsvinnare både i huvudrollerna och i de olika kreativa positionerna bakom kameran. Menar jag att det bara kommer att försvinna nu helt plötsligt? Nej. Men dagarna är däremot över för när vi har kunnat förvänta oss att bara för att en film eller serie gjorts av exempelvis Netflix, att den "för all framtid" kommer att vara exklusiv och finnas just hos den streamingtjänsten.
Hur det började - och varför det inte kommer fungera länge till
"House of Cards" släpptes hos Netflix mellan 2013-2018.
Om vi backar bandet lite, för någon form av kontext. Det har gått nästan exakt 10 år sedan Netflix släppte hela den första säsongen av "House of Cards" i februari 2013, i alla länder där streamingtjänsten då fanns lanserad i ett globalt svep. Det var liksom "startskottet". En premiär som då på många sätt målade om kartan för hela tv-branschen. Sedan dröjde det dessutom flera år innan Netflix ens lade ned sina första enstaka tv-serier under andra halvan av 2015, innan dess fick alla deras produktioner mer än en säsong.
Det gick inte särskilt lång tid innan vi tittare förväntade oss att nya tv-serier och filmer skulle produceras på löpande band, men att vi gärna kunde tänka oss att prenumerera för att få tillgång till exklusivt innehåll. Dessutom var det både smidigt och lagligt. Alla andra distributörer blev mer eller mindre tagna på sängen men ville givetvis också hoppa på framgångståget.
Nu sitter vi plötsligt här med Netflix, HBO Max (som håller på att bli en del av Discovery+), Prime Video, Disney+, SkyShowtime, Viaplay, C More och Apple TV+, för att bara nämna några av de största spelarna på streamingmarknaden här i Sverige. Priserna per streamingtjänst fortsätter att öka, samtidigt kommer vi nu börja se hur allt fler titlar kommer att börja "saknas" hos de olika streamingtjänsterna, hur reklamfinansierade prenumerationsmodeller introduceras och hur "exklusiva titlar" börjar dyka upp hos de konkurrerande streamingtjänsterna.
Alla större streamingtjänster bygger på en ohållbar idé
Leslie Grace som Batgirl i den skrotade "Batgirl"-filmen.
Vi var nog många som började rynka på näsan när HBO Max plötsligt började plocka bort sina egna tv-serier ur sin egen app förra sommaren. Nu fanns det visserligen lite sätt för Warner Bros. Discovery att skriva av skulder genom att helt plocka bort vissa titlar (där "Batgirl"-filmen är ett särskilt känt exempel), vilket var en specialare som givetvis stack i ögonen för många.
Men ett annat faktum som uppdagades i den här härvan var att streamingtjänster som har stora bibliotek, där alla avsnitt finns tillgängliga även om inte någon tittar på avsnitten, måste betala några hundratals eller i vissa fall tusentals dollar i avgifter till folk bakom kulisserna (för varje enskilt avsnitt). Exempelvis för att behålla rättigheterna till musik, dubbningar och olika andra smågrejer som hör till varje avsnitt. Det visar sig alltså att det kostar HBO Max, som har en enorm katalog av filmer och tv-serier i sitt "bibliotek", många miljoner dollar i månaden i rena avgifter för gamla avsnitt som haft noll visningar det senaste året.
Och här når vi fram till kärnan i problemet som står framför streamingtjänsterna just nu. Där den ena storsatsningen efter den andra gör att katalogerna växer sig allt större, samtidigt som de gamla titlarna bara börjar samla damm... samtidigt som de fortfarande kostar pengar att ha tillgängliga.
Casey Bloys.
Casey Bloys är en av tv-branschens mest inflytelserika tv-personligheter. Han har arbetat på en rad olika chefspositioner inom HBO sedan 2004 och är nu efter sammanslagningen av Warner Bros. Discovery VD:n över HBO och HBO Max. Tidigare under februari ställde han upp i den amerikanska tv-podcasten The Watch där han förklarade följande:
- Idén att allt ett företag producerat ska finnas på ett ställe, för alltid och för evigt, för 15 dollar i månaden, för all framtid, är ett relativt nytt koncept. Jag tror att vi har nått en punkt där folk verkligen försöker klura ut hur det ska gå att tjäna pengar här. Och 15 dollar i månden kommer aldrig kunna täcka upp alla dessa kostnader... för all framtid? Det är en fin tanke, men den är inte hållbar.
- Och även om jag inte har någon insyn i hur exempelvis Netflix ser på detta, så har jag för mig att man nämnde att FAST [förkortning för: free ad-supported streaming TV services] är något man också tittar på där, i sitt senaste resultatsamtal med aktieägarna. Och jag tror att de kommer att behöva göra det, jag tror att alla kommer att behöva göra det. För alla försöker få ihop det, eftersom det är väldigt dyrt att producera nytt innehåll. Så, hur kan vi fortsätta göra det och betala för det, samtidigt som vi kan tjäna pengar på det? Inställningen som verkar hålla på att förändras hos företag som har stora bibliotek, är vad mer kan vi göra med vårt innehåll?
Reklam, högre priser, hinder för lösenordsdelning och färre titlar tillgängliga
Anthony Hopkins och Jeffrey Wright i "Westworld", som tidigare funnits hos HBO.
Det må ha dröjt ganska exakt 10 år sedan premiären av "House of Cards" innan vi tittare nu kommer att börja märka av förändringarna inom streamingbranschen. Men de allra flesta tycks vara mer eller mindre överens med Bloys om att det inte kommer gå att tjäna pengar i långa loppet på att bara få in pengar via en prenumerationskostnad. I alla fall inte på den nivån de flesta av oss är beredda att lägga oss på.
Vilket är varför vi redan fått se hur Netflix försöker komma åt de miljontals prenumeranter som de påstår delar på ett och samma lösenord (och därigenom även på kostnaden för tjänsten). Det är också en förklaring till varför Disney+ och Netflix båda bekräftat att de kommer introducera nya prenumerationssteg som inkluderar reklam. Och varför HBO Max redan har plockat bort "Westworld", eftersom man planerar att hyra ut den till någon reklamfinansierad streamingtjänst i stil med Pluto TV (den typ av streamingtjänst man kallar för FAST - free ad-supported streaming TV services).
Mer eller mindre samtliga streamingtjänster har under de senaste året även passat på att höja sina månadspriser, med hänvisning till att det kostar företagen allt mer att underhålla och skapa nya titlar. Det man troligtvis inte pratat lika högt om dock, är nog risken för att vi med största sannolikhet även kommer börja se allt fler "exklusiva" titlar försvinna från de olika streamingtjänsterna. Så förbered dig på att betala mer för ett färre totalt antal titlar. Möjligtvis med undantag för Apple TV+, som spelar efter väldigt annorlunda regler och (i nuläget fortfarande) kan driva hela sin tv-satsning med förlust år efter år utan att företaget i stort tar någon större skada.
Läs också: Netflix har officiellt blivit framtidens gammel-tv
Hur många streamingtjänster betalar du för idag? Hur mycket kan du tänka dig att betala i månaden för dina streamingtjänster? Kommentera gärna nedan!