Spel

Skribent

Viktor Eriksson

31 juli 2024 | 18:45

Superhyllade indiespelet "Braid" släpptes på nytt: “Sålt som skit”

Spelutvecklaren Jonathan Blow säger att framtiden nu ser osäker ut.
Spelutvecklaren Jonathan Blow har avslöjat att “Braid, Anniversary Edition” inte har sålt vidare bra. Spelet släpptes tidigare i år och är en utökade jubileumsutgåvan av Jonathan Blows indiemästerverk “Braid”.
 
Youtube-kanalen Blow Fan har då sammanställt en rad klipp från Jonathan Blows Twitch-sändningar den senaste tiden som visar hur spelutvecklaren blir mer och mer nedslagen av hur dåligt spelet sålt.
 
– Det har sålt fruktansvärt. Eller det beror på. Om du jämför med nostalgiska saker som Jeff Minter-spelet på Steam eller Atari 50, så har det sålt mycket bättre än dem. Men det har fortfarande sålt som skit jämfört med vad vi behöver få in för att företaget ska kunna klara sig, säger Jonathan Blow i en Twitch-sändning 35 dagar efter lanseringen av spelet.
 
Han fortsätter.
 
– Framtiden är osäker om vi säger så. Det har inte varit bra.
 
Det ursprungliga “Braid” släpptes 2008 via Xbox Live Arcade och var ett banbrytande verk som hyllades av spelare och kritiker och som var en stor ekonomisk framgång. Tillsammans med andra indiespel som “Super Meat Boy” öppnade det dörren till en helt ny värld där små originella indiespel kunde tävla på samma marknad som spel som utvecklades och gavs ut av gigantiska företag.
 
| 31 juli 2024 18:45 |