En svensk regissör som adapterar en svensk roman - på engelska och med Hollywoodstjärnor. Det hör inte till vanligheterna, men det är vad vi får i bioaktuella dramat "Mother, Couch". Filmen är en långfilmsdebut för Niclas Larsson, som samlade ihop ett äkta dream-team i Ellen Burstyn och Ewan McGregor som mor och son.
I en intervju med Hollywood Reporter minns Larsson en specifik scen där Ewan McGregor verkligen imponerade på honom. Det är när rollfiguren får ett nervöst sammanbrott under ett samtal med larmcentralen:
- Jag såg honom gå runt med hörlurar och behålla fullt fokus på jobbet. Som skådespelare skulle jag själv i ett sådant ögonblick bara vilja ha väldigt teknisk regi. Så jag sa till honom: "Jag har 12 minuters film, så snälla gråt tills den är slut".
- Den färdiga scenen i filmen är inte 12 minuter, men det är iallafall fem minuters ordentligt gråt. Och det är en av de mest otroliga prestationer jag någonsin sett, säger Larsson.
Intervjuad av MovieZines Oskar Möller berättar den svenske regissören också om hur Ellen Burstyn blev ett med sin karaktär, den bittra modern som slagit sig ned i ett möbelvaruhus och vägrar lämna soffan.
– Det var jobbigt för att Ellen Burstyn är metodskådespelare skolad av Lee Strasberg. Så under inspelningen, så var hon "Mother" och inte Ellen. Allt blev jobbigt - även bakom kameran. Hon var i rollen 24/7. Och det är inte en så trevlig karaktär. Vidrig, narcissistisk, med psykopatiska drag. Så det var vi tvungna att deala med.
– Så på ett sätt, när Ewan går i clinch med henne, så fanns det en release i det. Jag tror till och med hon själv kände att det var skönt, att hon måste få stryk.
– Så på ett sätt, när Ewan går i clinch med henne, så fanns det en release i det. Jag tror till och med hon själv kände att det var skönt, att hon måste få stryk.
"Mother, Couch" går nu på svenska biografer. Läs MovieZines recension här...