Redan efter första avsnittet av "The Last of Us" på HBO Max har serien sett enorma framgångar, då 4,7 miljoner amerikaner tittade på premiärdagen - vilket gör det till streamingtjänstens näst största premiär efter "House of the Dragon".
– Vi är överlyckliga över att se att många fans, både gamla och nya, har välkomnat ”The Last of Us” i sina hem och sina hjärtan, säger skaparna Neil Druckmann och Craig Mazin.
Det är inte bara i tv-soffan som folk har öppnat sina hjärtan (och plånböcker) för "The Last of Us", då premiären av tv-serien har lett till en rejäl ökning av försäljning av spelen "The Last of Us Remastered", "The Last of Us Part I" och "The Last of Us Part II" på Amazon.
"The Last of Us" utspelar sig 20 år efter att ett fruktansvärt svampvirus har infekterat stora delar av mänskligheten och lämnat planeten i spillror. I fokus ser vi överlevaren Joel (Pedro Pascal) som får i uppdrag att frakta den 14 år gamla flickan Ellie (Bella Ramsey) över ett livsfarligt USA. Det som börjar som ett jobb, utvecklas sakta men säkert till en fin relation mellan de båda.
I fjol släpptes spelet "The Last of Us Part I" till Playstation 5, som är en grafiskt omgjord version av originalet från 2013 - i lagom tid innan premiären av tv-serien. I min recension kallade jag det för "ett vackert men dyrt återbesök", då det mer eller mindre är samma spel som döljer sig under den snygga ytan.
Nyligen avslöjade Playstation vilka spel som sålt allra mest på deras digitala Playstation Store under 2022. Förvånansvärt nog dök inte "The Last of Us Part I" upp bland de 20 bäst säljande spelen, men försäljningssiffrorna verkar helt klart se annorlunda ut efter premiären på HBO Max.
Enligt sajten Gamesinduztry har försäljningen av spelet nämligen ökat med 238 procent efter premiären.
"The Last of Us" streamas på HBO Max varje måndag. Den första säsongen blir 9 avsnitt.
Hade du spelat "The Last of Us" innan du började titta på tv-serien?