Spel

Skribent

Anders Eklöf

11 december 2021 | 15:00

"The Matrix Awakens" är en häftig inblick i framtidens spelgrafik

Teknikdemot "The Matrix Awakens" imponerar med läcker grafik och blinkningar till den kommande filmen "The Matrix Resurrections".
I samband med gårdagens The Game Awards, spelvärldens motsvarighet till Oscarsgalan, släpptes "The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience" till Playstation 5 och Xbox Series X/S. 
 
Projektet beskrivs som "en inblick i framtiden för interaktivt berättande och underhållning" och är skapat i grafikmotorn Unreal Engine 5 tillsammans med flera som var med och arbetade med den första "The Matrix", inklusive Lana Wachowski. 
 
Det korta teknikdemot börjar med en oerhört realistisk datoranimerad sekvens där Keanu Reeves och Carrie-Anne Moss kryptiskt pratar om hur den virtuella verkligheten i "The Matrix" från 1999 allt mer närmar sig. Till en början är jag faktiskt osäker om det jag ser är filmade skådespelare eller spelgrafik, vilket verkligen visar på kraften i Unreal Engine 5. 
 
Plötsligt sitter yngre versioner av Neo och Trinity i en bil, med de tidstypiska långrockarna och solglasögonen. De pratar om att simulationen ser "unreal" ut och att de saknar den gamla goden tiden, när en främling med lika coola brillor sitter i baksätet från ingenstans. 
 
Det är nu jag får börja spela, då jag får styra den den tuffa främlingen med en pistol i händerna när de mordiska agenterna jagar oss i bilen. Det som målar upp sig på skärmen är oerhört tekniskt imponerande. När bilen kör genom den högt trafikerade motorvägen och agenternas bilar sprängs i stora explosioner är det bara att njuta – men rent spelmekaniskt har det egentligen inte mycket att komma med. Jag får knappt styra hur jag ska skjuta, utan jag får bara välja vilket mål och trycka på avtryckaren. Den här typen av spelsekvenser kan vara njutbara i korta stunder som i det filmiska Quantic Dream-spelet "Detroit: Become Human", men här visar det mest på att Unreal Engine 5 har många år kvar innan riktigt imponerande spelupplevelser kommer realiseras i grafikmotorn.
 
0b78fcf6090d4ede69fe4d711b86f37a 51737478955 267a693f0b h
 
Efter sekvensen får jag se en presentation som visar vad Unreal Engine 5 har att erbjuda, som dynamisk trafik på gatorna, snygga ljuseffekter som påverkas beroende på tid på dygnet och AI-genererade texturer. Därefter får jag utforska staden fritt som främlingen där jag kan köra bil, flyga över staden som i förstapersonsperspektiv och imponeras av det som målas upp. Även här visas grafikmotorns begränsningar. Det är oerhört imponerande rent tekniskt, med snyggt belysta gator och skyskrapor, levande folksamlingar och detaljrikedom – men det är verkligen inga 60 bilder i sekunden som snurrar. 
 
 
"The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience" är på många sätt en imponerande vision om framtidens spelgrafik, men jag har ärligt talat svårt att se att vi kommer få se ett helt spel med samma ambitionsnivå som det här på Playstation 5 och Xbox Series X/S. 
 
Teknikdemon gör mig istället mer peppad på den kommande "The Matrix Resurrections", som har biopremiär den 22 december. Det känns som att "The Matrix Awakens" ger någon sorts antydan om vad filmen kan handla om, vilket gör mig exalterad. 
 
Vad tycker du om grafiken i "The Matrix Awakens"?
 
| 11 december 2021 15:00 |