På tisdag morgon ska Sveriges Oscarsbidrag koras. Ett 40-tal svenska långfilmer som haft premiär mellan 1 oktober 2017 och 30 september 2018 har chansen att tävla i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film.
Men i år finns egentligen bara en film som förtjänar att åka till Hollywood, lika solklart som när Ruben Östlunds ”The Square” valdes ut i fjol.
Låt oss först ta en titt på de tre av de stora favoriterna på förhand:
Men i år finns egentligen bara en film som förtjänar att åka till Hollywood, lika solklart som när Ruben Östlunds ”The Square” valdes ut i fjol.
Låt oss först ta en titt på de tre av de stora favoriterna på förhand:
”Korparna” - Jens Assurs nattsvarta drama med Reine Brynolfsson som dyster och plågad bonde. Det är vackert, vemodigt och tungt. ”Korparna” har gjort en fin festivalresa och visades bland annat i Toronto förra året. Tyvärr har den snart ett år på nacken, och det brukar inte vara till fördel i det här sammanhanget.
”Unga Astrid” - En storslagen biopic om en av våra mest älskade författare. Alba August spelar Astrid Lindgren under en turbulent tid i hennes unga år. Frågan är hur väl filmen skulle tas emot av amerikanska tittare, utan samma relation till Astrid som vi har? Jag har ännu inte hunnit se ”Unga Astrid” som får svensk premiär om ett par veckor, men det känns spontant som en för stor chansning.
”Gräns” - Cannes-publiken älskade det bisarra fantasydramat, och Un Certain Regard-juryn gav regissören Ali Abbasi det finaste priset. Eva Melander spelar en gränsvakt som sniffar till sig ett mysterium som vänder upp och ned på hennes värld. En av årets mest udda svenska filmer, och redan en internationell snackis. På fredag får den svensk premiär.
Och vinnaren är… ”Gräns”. Om jag fick välja är detta tveklöst filmen med bäst chanser till nominering.
Jag blev inte helfrälst som så många andra (läs min recension här), men som en skruvad liten genrefilm lyckas den fascinera och överraska. Vad jag tycker spelar dock ingen roll, för detta med att välja rätt Oscarsbidrag handlar om så mycket annat - som tajming, PR och att sticka ut bland de konkurrerande 80+ filmerna.
Här gör ”Gräns” alla rätt. Den är till skillnad från ”Korparna” högaktuell. Den är till skillnad från ”Unga Astrid” något annorlunda, något som man inte har sett förut. Och den har redan vunnit ett tungt pris i Cannes, vilket garanterar viss ”buzz” i filmvärlden. Nu får vi hoppas att den svenska Oscarsjuryn håller med.
Imorgon förmiddag får vi veta vilken film som får representera Sverige på Oscarsgalan 2019. Vilken film tror ni på? Och vilken hoppas ni på? Kommentera gärna.
Jag blev inte helfrälst som så många andra (läs min recension här), men som en skruvad liten genrefilm lyckas den fascinera och överraska. Vad jag tycker spelar dock ingen roll, för detta med att välja rätt Oscarsbidrag handlar om så mycket annat - som tajming, PR och att sticka ut bland de konkurrerande 80+ filmerna.
Här gör ”Gräns” alla rätt. Den är till skillnad från ”Korparna” högaktuell. Den är till skillnad från ”Unga Astrid” något annorlunda, något som man inte har sett förut. Och den har redan vunnit ett tungt pris i Cannes, vilket garanterar viss ”buzz” i filmvärlden. Nu får vi hoppas att den svenska Oscarsjuryn håller med.
Imorgon förmiddag får vi veta vilken film som får representera Sverige på Oscarsgalan 2019. Vilken film tror ni på? Och vilken hoppas ni på? Kommentera gärna.