En ny undersökning publicerad av medieanalysfirman MIDiA Research visar att majoriteten av alla spelare föredrar att köra spel med enspelarlägen snarare än spel med flerspelarlägen. MIDiA Research studie är baserat på en konsumentundersökning som gjordes i flera länder under första kvartalet 2024 och 2023.
MIDiA Research skriver att undersökningens resultat står i tydlig kontrast till den aktuella spelmarknaden som under de senaste åren satsat stort på så kallade live service-spel. Detta är främst spel med flerspelarlägen som lägger stor vikt vid att släppa kontinuerliga uppdateringar med nytt innehåll.
MIDiA Research skriver att många spelutvecklare pressats till att göra live service-spel men att det inte varit lönsamt. Trenden fortsätter istället att domineras av några få stora titlar som “Fortnite”, “League of Legends” och “Roblox”.
Enligt MIDiA Research kan det därför vara fördelaktigt för spelföretagen att satsa mer på spel med enspelarlägen framöver. Analysfirman pekar på ekonomiska framgångar som “The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom”, “Spider-Man 2”, “Elden Ring” och “Black Myth Wukong” som positiva exempel. Spel med enspelarlägen anses inte minst vara tilltalande för spelare som är över 25 år. Dessa lägger nämligen ofta mindre tid på spel och har därför svårt att hinna med moderna live service-spel.