I sommar firar MovieZine tio år och därför kommer vi att lyfta fram flera av de största, viktigaste eller märkligaste intervjuer som vi gjort genom åren. Ang Lee som är en väldigt aktad filmregissör fick vi möjligheten att träffa, när han var i Stockholm för att promota för "Lust, Caution" för fem år sedan.
Ur intervjun med Ang Lee, januari 2008:
- Det som är bra med filmande efter förlaga är att man kan knycka goda idéer. Om man jobbar med något eget är chansen att något briljant utvecklas mycket mindre. Det dåliga är att man är bunden av krav - särskilt om det man gör har en fanskara.
En journalist påpekar att vissa regissörer anser att böcker redan är färdiga och inte bör filmatiseras, på vilket Lee genmäler att han instämmer att det är så i vissa fall, men att han såg stora möjligheter i filmatiseringen av sina verk.
- Jag väljer projekt där jag ser stora öppningar, förklarar regissören. Ta till exempel Jane Austens "Förnuft och känsla" - hennes svagaste bok, eller "Crouching Tiger, Hidden Dragon" - stora osammanhängande textsjok där jag fick skriva om två tredjedelar av texten.
Är det ett sammanträffande att dina två senaste filmer är baserade på just noveller? Är det ett vinnande koncept för dig? (Ang Lee fick Venedigfestivalens filmpris Guldlejonet för båda två)
- Det är verkligen inte planerat, men man kan inte undgå att se paralleller. Båda två handlar om romantisk och förbjuden kärlek. De känns besläktade. Att jag vunnit priset två år i rad känns riktigt märkligt, fnissar Lee.
Du byter ofta mellan olika filmgenrer - är det medvetet?
- Jag vet inte, säger Lee tvekande. Efter att jag har gjort något så tröttnar jag eller så är jag rädd att upprepning förhindrar att jag gör mitt bästa. Att jag förlorar skärpan om jag inte tar risker. Materialet jag väljer utmanar mig - och jag behöver låna från och blanda mellan genrer för att filmatisera det. "Lust, Caution" är en mix mellan film noir och de patriotiska melodramatiska skådespel som jag växte upp med. Jag vill inte göra ren genrefilm. Många människor har förväntningar på det jag gör, så jag måste anpassa det, förnya det eller blanda upp det med något.
Läs hela intervjun med Ang Lee här...
Oskar Smulskis kommentar:
Det var absolut störst att få intervjua mästerregissören Ang Lee. Ett varmt, lågmält och humanistiskt geni. Det är svårslaget.