Klipp

Skribent

Viktor Jerner

3 januari 2016 | 13:00

Vad vår tids filmskapare kan lära sig av mästaren Bong Joon-ho

Läggs det för mycket vikt vid klippning i modernt filmskapande?
Tony Zhou - mannen bakom kanalen "Every Frame a Painting" (en inbiten filmnörds dröm) - tar en titt på just detta i sin senaste video genom att analysera hur den briljanta sydkoreanska filmskaparen Bong Joon-ho jobbar med regin i mästerverket "Memories of Murder". Istället för att använda sig av en mängd olika kameravinklar och utsnitt låter han saker och ting långsamt utvecklas inom bildrutan, och förmedlar betydande information på ett subtilt, genomtänkt och alldeles underbart sätt. Istället för att bokstavligen peka med kameran på vilken skådespelare som publiken ska fokusera på så väljer Joon-ho att leka med komposition, fokus, kroppspråk, ljus och kamerarörelser för att visa vad i bildrutan som är viktigast. 

Den här typen av regi och klippning blir allt mer sällsynt i en stressad värld där hastighet och "effektivitet" är det som prioriteras högst, och ibland är det nog ganska lätt att glömma att man kan filma en konversationsscen på andra sätt än fram och tillbaka över axeln på skådespelarna. Hastig klippning mellan flera olika kameravinklar på kort tid blir oundvikligen utmattande till slut, men det verkar man inte riktigt bry sig om. Kolla in klippet nedan och bilda en egen uppfattning om dessa två olika stilar: 


Skulle du vilja se mer av den här typen av klippning i modernt filmskapande, eller tycker du att det sänker tempot på ett negativt sätt? 
| 3 januari 2016 13:00 |