Under ett pressevent fick vi på MovieZine möjlighet att prova cirka en timme av spelet "Marvel's Guardians of the Galaxy", som släpps den 26 oktober till Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series X/S och PC. Spelet är utvecklat av Eidos-Montréal, som ligger bakom "Deus Ex"-spelen och "Shadow of the Tomb Raider".
Spelet utspelar sig flera år efter ett intergalaktiskt krig. Under ett av Guardians-gängets uppdrag råkar de orsaka en smärre olycka, som snabbt hotar freden i den fragila galaxen. Även om allt i spelet är väldigt präglat av filmerna regisserade av James Gunn, är det här en helt fristående berättelse som tar inspiration från dem och serietidningarna.
Delen vi fick testa utspelar sig några timmar in i spelet, när hjältarna ska till rymdpoliserna Nova Corps högkvarter för att betala en stor böter. När de anländer verkar saker och ting inte stämma, då stationen är ödelagd – tills de får syn på en mystisk kult som tagit över konstaplarna. Självklart blir det bråk - och en hel del kvicka kommentarer.
Kaotiskt men strategiskt samarbete
I spelet kontrollerar du Star-Lord, eller Peter Quill som han egentligen heter, som skjuter hejvilt med sina laserpistoler. De övriga i gänget (Rocket Raccoon, Groot, Drax och Gamora) får du aldrig spela som, utan de kämpar vid din sida på slagfältet. Det är dock inte hjärndött skjutande som gäller här, utan du har möjlighet att beordra dina vänner att utföra olika unika attacker som många gånger krävs vid rätt tillfälle för att besegra fienderna.
Mot slutet av demot möter jag till exempel en något svårare fiende, som bär en stor sköld som hindrar mig från att skjuta utan att tänka efter. Här gäller det att dels använda en av Quills specialattacker som är projektiler av is, för att frysa skölden, men också använda de andra hjältarnas kommandon för att distrahera fienden – samtidigt som ett helt gäng fotsoldater försöker panga ner mig.
Den här striden tog mig tre försök, vilket antingen säger något om mina bristande förmågor – eller att vi kan förvänta oss att det krävs en hel del strategi vid vissa tillfällen. Jag ser helt klart fram emot att spela mer och se vilka utmaningar Guardians of the Galaxy ställs inför och hur mycket deras arsenal utvecklas under spelet. Dock kan det stundtals bli ganska röriga battaljer, som verkligen inte stöttas av de ganska krångliga kontrollerna.
Lär känna trädet, tvättbjörnen och utomjordingarna
Innan helvetet brakade loss fick vi även undersöka skeppet Milano, där du kan uppgradera dina karaktärer och inte minst lära känna dem bättre. I demot kastas jag ganska kontextlöst in i handlingen, så jag hänger inte riktigt med i allt som pratas om, men samtidigt är det här ett inslag som jag verkligen ser fram emot som omväxling till all action. Dialogerna är både välskrivna, roliga och stundtals emotionella – precis som i filmerna. Gillar du spel som "Mass Effect" eller "The Walking Dead", är det här något för dig.
- Stunderna på Milano är viktiga delar av upplevelsen. De är ett återkommande tema under hela spelet, eftersom Guardians är en familj och skeppet representerar deras hem. Du som spelare har möjlighet att spendera så mycket eller lite tid du vill på Milano och utforska karaktärernas olika historier, berättar Jean-Francois Dugas, senior creative director.
En grej som dock fick mig att tappa inlevelsen lite var när Peter Quill berättar för Gamora att han gärna vill vara själv en stund efter ett känslosamt samtal, som kort därefter stormar in och pratar om något helt annat som om inget hade hänt. Förhoppningsvis är det något som utvecklarna lagt märke till och rättat till innan spelet är redo för butikerna.
Det sitter i de rockiga detaljerna
Även när gänget är ute i fältet och under striderna går det vitsiga munlädret varmt, vilket bidrar mycket till känslan att jag spelar en "Guardians of the Galaxy"-film. Eidos-Montréal har verkligen arbetat mycket med detaljerna, som gör att världen känns levande och som utdragen från filmerna eller serietidningarna. Rocket är lika uppkäftig och skämtsam som i filmerna, Groot har lika lite (eller mycket) att säga som alltid och Drax är lika härligt naiv men hjärtlig som han ska vara.
En annan häftig detalj är att utvecklarna fått tag i en hel del licensierad musik från 80-talet som "Never Gonna Give You Up" med Rick Astley, låtar av Iron Maiden och "Holding Out For a Hero" med Bonnie Tyler". När en viss mätare har nått max kan du slå igång "The Hurdle", där hjältarna samlar ihop sig och diskuterar strategi. Om du väljer rätt val som motiverar dem, kan du använda specialattackerna hur mycket du vill – men framförallt så drar en gammal 80-talsklassiker igång och ackompanjerar stridandet.
Att få höra dessa låtar i högtalarna samtidigt som vi pangar oss fram är helt enkelt väldigt stämningshöjande, även om jag nog hade föredragit att de kom vid lite mer regisserade tillfällen. Nu känns det inte lika speciellt som det hade kunnat göra.
"Marvel's Guardians of the Galaxy" har blivit ett av mina mest emotsedda spel just nu, efter det här lilla provsmaket. Det känns helt enkelt som att Eidos-Montréal har lånat influenser från rätt ställen och lyckats koka ihop en härlig spelupplevelse som blandar stämningen, humorn och estetiken från både filmerna och serietidningarna – och skapat något som känns bekant, men också nytt och spännande.
Om det blir lika bra som det verkar får vi se den 26 oktober, då spelet kommer till Playstation, Xbox och PC.
Vad har du för relation till "Guardians of the Galaxy"? Vad har du för förväntningar på spelet?