"Assassin's Creed Shadows" har blivit försenat flera gånger på grund av kritik från spelare och för att Ubisoft har velat finslipa det för att leverera den bästa möjliga spelupplevelsen, men den 20 mars är det äntligen dags.
Spelet utspelar sig i 1500-talets Japan, där vi får utforska och lönnmörda i regionerna Kyoto, Kobe och Osaka som två huvudpersoner: den kvinnliga ninjan Naoe och den afrikanska samurajen Yasuke, som bjuder på två olika spelstilar där den ena fokuserar på smygande och den andra mer offensiva strider.
MovieZine har på förhand fått provspela några timmar som verkar både lovande, nyskapande och bekant. Jag blev framförallt sugen på att utforska spelet mer.
En stark inledning med fokus på karaktärer
Det första jag får spela är inledningen i "Assassin's Creed Shadows", där jag får veta mer om de båda spelbara karaktärerna Yasuke och Naoe, samt spela som de båda.
Efter en ganska lång mellansekvens som berättar om hur Yasuke kom till Japan och blev samuraj, börjar spelet väldigt actionladdat. Jag får snabbt stifta bekantskap med hans katana, under ett anfall i en liten brinnande by på natten.
Striderna påminner en hel del om "Assassin's Creed Valhalla", fast mer polerade. Det är en stark inledning där jag får prova både de tunga striderna med Yasuke, samt lite mer klassiskt smygande och lönnmördande med ninjan Naoe. Berättelsen verkar faktiskt riktigt lovande och fokuserar mycket på de båda protagonisternas personliga resor.
En ny typ av smygande och utforskning
"Assassin's Creed Shadows" har försökt banta kartorna på pluppar och onödiga skattjakter, medan det fokuserar mer på att du ska få utforska världen på egen hand och dragit ned på handhållandet. Det är faktiskt en mycket mer spännande spelupplevelse att få hitta ett mål genom att använda sin slutledningsförmåga, istället för att bara följa en ikon på kartan.
Det kan dock skapa frustration ibland, som under ett uppdrag när jag ska döda ett visst antal person på en stor gård kring ett mäktigt slott. När jag har dödat tre av fyra är min enda ledtråd att den sista personen ska befinna sig i närheten av ett stort träd, men problemet är att de finns såna och att jag är ganska säker på att jag redan avrättat en person vid det jag trodde var störst.
När jag senare ska infiltrera slottet i jakt på uppdragets sista lönnmord tänker jag mig att det vore en bra idé att klättra upp så högt som möjligt och infiltrera den vägen. När jag väl kommit upp inser jag dock att det inte verkar gå. Istället måste jag klättra ner igen och gå in genom dörren, för att sedan klättra upp för trapporna och kämpa mot en hel drös med fiender. Att jag gjorde hela grejen som den klumpigare Yasuke med sin stora rustning, gjorde inte saken bättre...
Om man tycker det är för jobbigt att leta själv går det faktiskt att gå in på kartan och få hjälp av spanare, så att det blir mycket lättare att hitta rätt. Det är ett välkommet inslag, om man föredrar en lite enklare och strömlinjeformad spelupplevelse.
Ett lovande, snyggt och nydanande "Assassin's Creed"
"Assassin's Creed Shadows" kan mycket väl bli det bästa spelet i serien på länge. "Assassin's Creed Valhalla" var riktigt bra, men det kändes samtidigt som mer av samma från med liknande upplägg som de två tidigare "Origins" och "Odyssey". "Shadows" gör inget revolutionerande, men det gör tillräckligt mycket nytt för att det ska kännas fräscht.
Det är även ett väldigt snyggt spel, speciellt på PC där jag testat det. De japanska miljöerna i kombination med väldigt realistiskt väder, samt riktigt uttrycksfulla karaktärsmodeller, bäddar för en grafiskt imponerande spelupplevelse.
De som klagar på att "Assassin's Creed Shadows" inte är historiskt korrekt får tycka vad de vill. Jag är peppad och ser fram emot att spela hela spelet när det äntligen släpps till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC den 20 mars.