Spel

Skribent

Anders Eklöf

12 maj 2021 | 16:00

Vi har testat det retrofuturistiska spelet "Scarlet Nexus"

Det lovande actionrollspelet "Scarlet Nexus" levererar snygg animeinspirerad grafik, häftiga strider och ett något komplicerat världsbygge.
MovieZine fick chansen att provspela de tre första timmarna av det kommande Bandai Namco Studios-spelet "Scarlet Nexus", som kommer till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X och PC den 25 juni. 
 
Spelet är ett actionrollspel som utspelar sig i ett framtida Japan, där gruppen Other Suppression Force (OSF) skyddar staden New Himuka mot otäcka varelser, allt presenterat med läcker animeinspirerad grafik. 
 
 
Den avlägsna framtiden som "Scarlet Nexus" utspelar sig i är en högteknolisk värld, rent estetiskt inspirerad av 90-talets Japan. Efter att ha hittat ett ämne i hjärnan hos vissa människor som ger dem psykiska krafter, är samhället mer uppkopplat än någonsin med synliga gränssnitt överallt i städerna. 
 
 
Allt är dock inte frid och fröjd, då mystiska varelser kallade "The Others" som är märkliga kombinationer av djur, människor, växter och vardagliga ting regnar ner från himlen för att jaga hjärnor. Här möter vi militärgruppen OSF (The Other Suppression Force), dit de två spelbara huvudpersonerna Yuito Sumeragi och Kasane Randall rekryteras. I början av spelet får du välja vem du ska spela som, så att du får se handlingen från olika perspektiv som dock sammanflätas på olika sätt. 
 
927234ff5965963e613588aad13fe14a en 10 battle2
 

En komplicerad men spännande värld

 
Handlingen i "Scarlet Nexus" är så här långt intressant och ganska unik, men har likt en del animeserier en tendens att vara en aning onödigt komplicerad. För att hänga med krävs det nästan att en har läst på lite om hur världen fungerar, innan en sätter sig ner för att spela. Det är lite som att de skapat en häftig värld, innan de skrev en engagerande berättelse som kan utspela sig i den. 
 
Det verkar dock som att berättelsen kommer bjuda på en och annan vändning senare, så kanske blir den något intressantare ju längre en kommer. De två huvudkaraktärerna är hittills ganska stela och fungerar förmodligen mest som en representation av spelaren. Däremot är många av birollerna något mer färgstarka, med olika personligheter och unika utseenden, även om de ofta följer ganska uttjatade troper i japansk populärkultur. 
 
En stor besvikelse är också att mycket av berättelsen förmedlas av samtal mellan karaktärerna bestående av trista stillbilder tillsammans med frysta porträtt. Det känns tyvärr som ett ganska billigt grepp, som drar ner den annars vackra grafiken och den redan halvdana berättelsen ett snäpp. 
 
A9e357696189c12a4adc061d7aa1c8b7 en 12 static
 

Mäktiga strider mot märkliga monster

 
Striderna är där spelet verkar lysa som allra starkast. Förutom att Yuito och Kasane kan vifta med sitt högteknologiska svärd respektive telepatiskt svävande knivar, kan de göra sig av med "The Others" genom att lyfta stora föremål omkring sig med hjälp av telekinesi.
 
Stridssystemet är en aning omständigt att komma in i med alla olika tekniker och knappar som en bör hålla koll på, men när jag väl gör det är det en fröjd att se de båda protagonisterna sparka monsterstjärt i hög hastighet. När Yuito avslutar en strid genom att sprätta upp en märklig fiende som ser ut som en blomkruka korsad med en skyltdocka, är det svårt att inte bli exalterad. 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
 
Till din hjälp har du även nästan alltid med dig en eller flera kumpaner, som kan låna ut sina unika förmågor under striderna. Det här gör mycket för variationen, då risken finns att striderna blir enformiga annars. En kan få dina vapen att fatta eld, en annan får tiden att sakta ner och en tredje att du blir osynlig en stund. Är det något jag ser fram emot lite extra, är det att få upptäcka alla varierade förmågor och hur de kan kombineras. 
 
Under min testrunda kommer jag ganska tidigt till den första nagelbitande bossfajten, mot en stor tjurliknande best uppe på en skyskrapa. Här briljerar striderna som allra mest, då det är här de mest spektakulära teknikerna och sekvenserna utspelar sig. Mot tjuren gäller det att släppa ner stora betongrör när den befinner sig under, vilket resulterar i riktigt nervkittlande scener. 
 
F5405893f6f404152bdf3e07602e9882 en 08 dynamic
 

Hur bra verkar "Scarlet Nexus"? 

 
Efter att ha spelat de tre första timmarna av "Scarlet Nexus" kan jag helt klart konstatera att jag vill ha mer, även om berättelsen inte riktigt lyckades fånga mig hela vägen så här långt. De häftiga, underhållande och utmanande striderna tillsammans med den riktigt läckra estetiken levererar en tilltalande helhet som gör att det känns som att jag spelar en riktigt bra anime, som förhoppningsvis även lyckas engagera mig med sitt berättelse i slutändan. 
 
Omgivningarna är dock en aning platta och gråa ibland, så jag hoppas att det blir lite miljöombyte under de senare delarna av spelet. Sammanfattningsvis verkar det vara ett riktigt ambitiöst och annorlunda spel i genren, som förhoppningsvis inte gör oss besvikna. 
 
För den som vill prova "Scarlet Nexus" själv släpps ett demo till Xbox den 21 maj och till Playstation den 28 maj, där du får spela fram till den första bossfajten både som Yuito och Kasane. 
 
 
 
Ser du fram emot "Scarlet Nexus"? 
| 12 maj 2021 16:00 |