När den fd polisen - numera restaruranginspektören - Andrew Yancy blir informerad av en turist om en avhuggen arm blir han indragen i en värld av girighet och korruption. Amerikansk dramakomediserie.
2.0 av 1 användare

Anders Eklöf

13 augusti 2024 | 09:00

Snabbkäftad Vince Vaughn och oväntade vändningar

Skaparen bakom "Scrubs" och "Ted Lasso" är tillbaka med ett både välskrivet, roligt och spännande mordmysterie som lyckas överraska på fler än ett sätt – med en charmig Vince Vaughn i huvudrollen.
I ett lika solstänkt som till synes sorglöst Florida träffar vi detektiven Andrew Yancy (Vince Vaughn), som nyligen tappat sin titel efter ett dråpligt svartsjukedrama, som tvingar honom att jobba som restauranginspektör. När han kommer i kontakt med en historia om en avhuggen arm som inte riktigt verkar stämma, kan han dock inte låta bli att undersöka det hela på egen hand i hopp om att få tillbaka sitt jobb.

Vi följer även Neville (Ronald Peet) och hans tama apa, som hotas av vräkning på grund av ett stort byggprojekt på stranden där han bor. Hur hans berättelse är kopplad till Yancy och hans fall, är en av seriens mysterier som sakta men säkert nystas upp.

Den största styrkan med "Bad Monkey" är att det är en oväntade vändningarnas serie. Så fort jag börjar undra vart berättelsen ska ta vägen eller undrar hur de ska fylla ut resterande avsnitt, kommer en vändning som ett brev på posten som får den att rulla vidare i en spännande takt. Där andra serier skulle ta förutsägbara beslut, överraskar "Bad Monkey" nästan ständigt.

Vince Vaughn (känd från filmer som "Wedding Crashers" och "Dodgeball") är i sitt essä som Yancy, vars varenda snabbkäftade replik levereras med glimten i ögat, samtidigt som ett visst mörker gömmer sig bakom den komiska ytan. Tillsammans med bårhuskirurgen Rosa (Natalie Martinez) bildar de ett charmigt radarpar som kompletterar varandra väl. Yancy är en snubbe som gillar att jävlas med nästan alla han möter, vilket ibland blir lite tjatigt, men för det mesta fungerar det just för att han gör det med någon sorts värme bakom de hårda orden eller handlingarna.

"Bad Monkey" drivs av ett riktigt välspelat gäng karaktärer, som lyfts upp av en del bekanta ansikten. "Scrubs"-skaparen Bill Lawrence har bland annat plockat fram Zach Braff, som passande nog spelar läkare även här (en något mer tveksam sådan). En av de bästa i rollistan är Meredith Hagner som briljerar som den manipulativa och fullkomligt skogstokiga änkan Eve, som är villig att göra allt för att uppnå drömmen om ett perfekt liv. Vi ser även en grym Rob Delaney, som bland annat är känd för rollen som Peter i "Deadpool"-filmerna.

En del som åtminstone till en början känns lite väl klyschig är om karaktären Gracie (Jodie Turner-Smith, känd från "The Acolyte" och "Murder Mystery 2"), som kallas för drakdrottningen (nej, det har inget med "Game of Thrones att göra). Hon är någon sorts voodoohäxa som folk kan gå till för att få hjälp med problem eller till och med lägga förbannelser över folk, om man betalar tillräckligt. Till en början gillade jag det inte alls då det kändes som en väldigt västerländsk bild av utövandet, men karaktären växer på mig med tiden – precis som flera andra, då de ofta har mer djup än vad man först anar. Berättelsen om Yancys älskare (spelad av Michelle Monaghan) skaver dock i det hela och tillför inte särskilt mycket.

"Bad Monkey" är ett annorlunda detektivdrama som blandar humor med allvar på ett briljant sätt, utan att någon av delarna tar över för mycket. Serien ger kanske inte Neville lika mycket utrymme som han förtjänar utan känns mer som ett sätt att föra fram berättelsen på, än en välskriven karaktär, vilket dock är en aning synd. Det gör att halva serien blir något segare, även om de lyckas fläta samman allt på ett snyggt sätt mot slutet. Den känns ibland även lite långrandig, men efter varje oväntad vändning glömmer jag bort tiden och följer bara med på resan.

"Bad Monkey" har premiär på Apple TV+ den 14 augusti.
| 13 augusti 2024 09:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Bad Monkey