Trigger Warning poster

En skicklig kommandosoldat tar över till sin fars bar efter att han plötsligt gått bort, och hamnar där snart i konflikt med ett våldsamt gäng som plågar hennes hemstad.
2.3 av 10 användare

Mattias Blomberg

21 juni 2024 | 20:45

Jessica Alba slåss stenhårt i sönderpratad hämndaction

RECENSION. Jessica Alba blir badass hämnare med imponerade skicklighet i strid i Netflix nya actionrulle "Trigger Warning". När en officer återvänder till sin hemstad väntar både omtumlande känslor och våld.
Jag var ett enormt fan av Steven Seagal när han på 90-talet slog igenom i filmer som "Nico" och "Hard to Kill". Jag nämner det för att storyn i den här filmen är av den enkla hämndtyp som var  grunden i de filmer som jag hyrde på video för runt 30 år sedan. Det är alltid en välkommen känsla av nostalgi när moderna filmer använder samma typ av upplägg.

En officer i Special Forces återvänder till sin hemstad när hennes far dör av vad som kallas självmord, men hon börjar göra efterforskningar och kommer fuffens på spåren. Hon tar till sina dödliga kunskaper för att ta reda på sanningen och utkräva hämnd.

Jessica Alba imponerar när hon får gå all in som skoningslös hämnare i den här filmen. I de scenerna är det stenhårt. Det är tydligt att hon har tränat på tekniker i att använda såväl skjutvapen och knivar som martial arts. Actionscenerna får rejäl punch tack vare trovärdig fightkoreografi. Det gör genuint ont att se skurkarna åka på spö.

Tyvärr så hålls hennes inre Seagal tillbaka av ett manus som vill blidka publiken till lagom lättsam underhållning. Det blir tillbakablickar på far och dotter, sorgeskildring och en nostalgisk uppsjö av minnen med ett återseende med en ungdomskärlek som inslag. En komisk sidekick lättar upp stämningen hela tiden. Till och med ett roligt husdjur får bidra till skoj.

Alla dessa inslag tillför ingenting. De hastas igenom pliktskyldigt och utan minsta känsla som gör intryck eller lockar till skratt. Utan någon som helst uppbyggnad av karaktärer som vi kan  engagera oss i så fallerar dramat och blir bara i vägen. Att filmen vaknar till liv bara i actionscenerna antyder att filmskaparna egentligen bara vill kötta på med rått våld. Det borde de ha gjort.

Visuellt sett är filmen för polerad. Alba skulle ha smutsats ner mer för hur mycket stryk hon än ger och får i hur skitiga miljöer som helst så ser hon fortfarande lika städad och uppsminkad ut som en fotomodell. Våldet i sig ser även det aningen för prydligt ut. Hur hårt slagen än träffar och hur många strupar som än skärs upp så släpps ändå inte blodflödet fritt för att komplettera autenciteten.

En stor brist är att all spänning uteblir för att alla scener med sådan potential klipps av för tidigt. De tillfällen som ska visa hur iskall och hotfull huvudpersonen är tappas bort för att de är för korta. Ett exempel är en tortyrscen som helt enkelt kapas bort efter endast en antydan om vad som ska hända. Det kan vara effektivt att låta bilder skapas i tittarens fantasi, men här hade en mer synlig lösning passat bättre. Filmen känns hårt censurerad och därmed ofullständig.

"Trigger Warning" är en missad möjlighet att göra en brutal actionrulle i klassiskt snitt. I sista tredjedelen så verkar filmen inse att den enkla grunden räcker gott att stå på, men det är i senaste laget efter en sönderpratad väg dit. Jag ser dock gärna att Alba tar fler sådana här roller och då i filmer som vågar skippa gulligullet helt. Hon är en cool hårding. Respekt!
| 21 juni 2024 20:45 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Trigger Warning