Den skyldige 2018
Synopsis
Polismannen Asger Holm svarar på ett 112-samtal från en kidnappad kvinna. När förbindelsen plötsligt bryts startar en nervpirrande jakt på kvinnan och hennes kidnappare. Med telefonen som sitt enda verktyg kämpar Asger mot klockan för att rädda kvinnan. Men det visar sig snart att brottet är större och grövre än Asger först trodde.
Info
Originaltitel
Den skyldige (The Guilty)
Biopremiär
29 mars 2019
Digitalpremiär
29 juli 2019
Språk
Danska
Land
Danmark
Distributör
Nordisk Film
Åldersgräns
11 år
Längd
Låg budget, hög spänning!
”The Guilty” är den mest innovativa och nagelbitande skandinaviska thrillern på länge. Ruggigt imponerande, speciellt för att vara en film som enbart visar en snut vid sitt skrivbord.
Det är precis så enkelt som det låter: under 90 minuter lämnar kameran aldrig Jakob Cedergrens ansikte, och han i sin tur lämnar knappt skrivbordet där han svarar på larmsamtal. Hans rollfigur, polisen Asger, har tvingats på den oönskade tjänsten där det mest gäller att lugna fulla danskar. Inte riktigt drömjobbet för en hård snut som vägrar lyssna på skitsnack, men snart är skiftet över. Inom kort hoppas han få vara tillbaka på gatorna igen. Men först ett sista samtal…
En skärrad kvinna har ringt 112. Hon vägrar svara på frågor och pratar osammanhängande. Typiskt, ännu en galning… Då inser Asger att kvinnan är i farligt sällskap. Hon har lyckats ringa polisen men låtsas egentligen prata med sin lilla dotter. Med hjälp av ja- och nej-frågor lyckas Asger få reda på att hon har blivit kidnappad. Men av vem, varför, och viktigast - var är hon? Datorskärmen ger honom en högst oklar position från en mobilmast. Det finns väldigt lite information att gå på. Den här kvällen blev inte riktigt det rutinjobb som Asger hade tänkt sig.
Klockan tickar, och småbarnsmamman Iben svävar i livsfara. Asger går emot sina kollegor, vägrar lämna över luren till nattskiftet, fast bestämd att rädda situationen som blir allt mer personlig för honom. Det blir svettigt spännande, med flera oväntade twistar.
Via Asgers telefon får vi följa med på en spännande jakt och se en tragisk familjehistoria utveckla sig, och det är otroligt hur hjärnan själv fyller i alla bilder som saknas. Varken kameran eller skådespelaren lämnar någonsin larmcentralens lokaler, men dialogerna och ljuden från andra miljöer kompletterar filmen med personligt bonusmaterial i mitt huvud. Jag kan verkligen se Iben och den regniga motorvägen framför mig.
Vilken bedrift att göra en så intensiv film, som endast handlar om en man med en telefonlur i örat! Något liknande har vi inte sett sedan ”Locke” med Tom Hardy och knappt före det heller. Med väldigt små medel har svenske regidebutanten Gustav Möller byggt upp en storslagen kriminalhistoria. Det känns också som ett stort långfinger till hela scandi-noir-genren, där trötta snutfilmer och ”Bron”-kloner pumpas ut på löpande band. Tänk att ”The Guilty”, en lågbudget-rulle i en enda miljö, skulle bli en av årets mest spännande filmer. Alla andra deckar-regissörer får verkligen steppa upp nu.
En skärrad kvinna har ringt 112. Hon vägrar svara på frågor och pratar osammanhängande. Typiskt, ännu en galning… Då inser Asger att kvinnan är i farligt sällskap. Hon har lyckats ringa polisen men låtsas egentligen prata med sin lilla dotter. Med hjälp av ja- och nej-frågor lyckas Asger få reda på att hon har blivit kidnappad. Men av vem, varför, och viktigast - var är hon? Datorskärmen ger honom en högst oklar position från en mobilmast. Det finns väldigt lite information att gå på. Den här kvällen blev inte riktigt det rutinjobb som Asger hade tänkt sig.
Klockan tickar, och småbarnsmamman Iben svävar i livsfara. Asger går emot sina kollegor, vägrar lämna över luren till nattskiftet, fast bestämd att rädda situationen som blir allt mer personlig för honom. Det blir svettigt spännande, med flera oväntade twistar.
Via Asgers telefon får vi följa med på en spännande jakt och se en tragisk familjehistoria utveckla sig, och det är otroligt hur hjärnan själv fyller i alla bilder som saknas. Varken kameran eller skådespelaren lämnar någonsin larmcentralens lokaler, men dialogerna och ljuden från andra miljöer kompletterar filmen med personligt bonusmaterial i mitt huvud. Jag kan verkligen se Iben och den regniga motorvägen framför mig.
Vilken bedrift att göra en så intensiv film, som endast handlar om en man med en telefonlur i örat! Något liknande har vi inte sett sedan ”Locke” med Tom Hardy och knappt före det heller. Med väldigt små medel har svenske regidebutanten Gustav Möller byggt upp en storslagen kriminalhistoria. Det känns också som ett stort långfinger till hela scandi-noir-genren, där trötta snutfilmer och ”Bron”-kloner pumpas ut på löpande band. Tänk att ”The Guilty”, en lågbudget-rulle i en enda miljö, skulle bli en av årets mest spännande filmer. Alla andra deckar-regissörer får verkligen steppa upp nu.
Skriv din recension
Användarrecensioner (3)
Den var bra sett till förutsättningarna men hade velat ha den lite mer intensiv och spännande som den var under en period.
Toppbetyg! Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över hur regissören har lyckats skapa en film som kan vara så skrämmande, gastkramande och brutal samtidigt som filmens miljö inskränker sig till två små rum och kretsar kring en man med en telefon. Det är inte ofta jag kan säga att jag bokstavligen satt på kanten av biofotöljen men denna gång kan jag stolt konstatera att så var fallet. Även om filmens längd kan tyckas vara kort (drygt 1 timma och 25 minuter) så gjorde handligen att den kändes minst dubbelt så lång. Att man har lyckats skapa ett sådant skickligt spännningsdrama helt utanför bild och som endast får tas del av genom röster och ljud är förbluffande skickligt. Därtill inträffar även en vändpunkt som var helt oväntat och som fick en att rysa, och detta säger jag som sällan brukar bli överraskad av vändpunkter i filmer.
Jag ger denna film absolut högsta betyg och rekommenderar den å det varmaste!
Otroligt spännande och skickligt gjord film. Min vän jämförde upplevelsen med att läsa eller höra en bok, att du skapar bilderna själv. Vändpunkten i dramat var briljant och drabbande.
En film med liknande upplägg, som du inte verkar känna till, är "Buried", om en man som är levande begravd.
Andra kritiker (3)
"Sällan har ett spänningsdrama konstruerats så skickligt helt utanför bild som i danska ”Den skyldige”."