The Secrets We Keep 2020
Synopsis
I en fridfull amerikansk stad försöker Maja sakta bygga upp sitt liv tillsammans med sin man efter de hemskheter hon utsattes för under andra världskriget. En dag flyttar en man in i området med sin familj och Maja är övertygad om att han är den tyske soldat som plågade henne och mördade hennes syster. Hon kidnappar honom för att utkräva hämnd, men har hon rätt person?
Info
Originaltitel
The Secrets We Keep
Biopremiär
18 september 2020
DVD-premiär
18 januari 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
SF Studios
Åldersgräns
15 år
Längd
Rapace och Kinnaman frontar gapig men känslostum thriller
Noomi Rapace och Joel Kinnaman möts på vita duken igen för första gången sedan misslyckade ”Child 44”. Det hade varit trevligt att kunna skriva att de har valt ett mer spännande projekt den här gången.
Rumänskfödda Maja (Noomi Rapace) lever med präktig läkarmake och barn i en välmående amerikansk förort. Hon bär på traumatiska minnen från andra världskriget, då hon utsattes för ett sällsynt vidrigt övergrepp av ett förband SS-soldater som mördade hennes syster vid samma tillfälle.
När det visar sig att en av förövarna numera bor med sin familj tvärsöver gatan beslutar sig Maja omgående för att skjuta honom. Men då hade filmen varit bara blivit fem minuter lång. Jag är inte säker på att det hade skadat. Istället kidnappar Maja mannen, som frenetiskt hävdar sin oskuld, och binder fast honom i källaren. De resterande nittio minuterna är det meningen att vi ska undra om Thomas (Joel Kinnaman) verkligen är ett nazistmonster eller om han i själva verket jobbade på ett kontor i Schweiz under kriget, som han själv hävdar.
Själv funderar jag mest på tidsaspekten. Flera dagar förflyter medan Maja och hennes make Lewis dividerar om Thomas eventuella oskuld och huruvida han ska skjutas eller inte. Maja försöker fastställa Thomas identitet genom att lära känna hans fru. Hinner det rentav gå veckor? Det är oklart.
Tydligt är att regissören Yuval Adler har valt en framställningsform vars bärande idé är att karaktärerna i filmen pratar och skriker mycket. Tell, snarare än show. De fragmentariska flashbacks som Maja ibland drabbas av är intetsägande snarare än dramatiska – visserligen är tanken här att hennes minnen ska vara ofullständiga och diffusa, men nog hade det underlättat för publikens sympati om man till exempel hade fått se systerns ansikte?
”The Secrets we Keep” utspelar sig annars så gott som undantagslöst i en källare. Fotot är generiskt och färglöst, även i de få utomhusscenerna. Joel Kinnaman kämpar så gott han kan men har en otacksam uppgift eftersom han sitter fastsurrad i en stol under precis hela filmen. Hans rollfigur får för lite tid på sig att bli riktigt intressant, och för övrigt råder det egentligen inga tvivel om att publiken ska vara på Majas sida.
Särskilt spännande blir det därför aldrig riktigt. Inte gripande heller. Eller engagerande.
När det visar sig att en av förövarna numera bor med sin familj tvärsöver gatan beslutar sig Maja omgående för att skjuta honom. Men då hade filmen varit bara blivit fem minuter lång. Jag är inte säker på att det hade skadat. Istället kidnappar Maja mannen, som frenetiskt hävdar sin oskuld, och binder fast honom i källaren. De resterande nittio minuterna är det meningen att vi ska undra om Thomas (Joel Kinnaman) verkligen är ett nazistmonster eller om han i själva verket jobbade på ett kontor i Schweiz under kriget, som han själv hävdar.
Själv funderar jag mest på tidsaspekten. Flera dagar förflyter medan Maja och hennes make Lewis dividerar om Thomas eventuella oskuld och huruvida han ska skjutas eller inte. Maja försöker fastställa Thomas identitet genom att lära känna hans fru. Hinner det rentav gå veckor? Det är oklart.
Tydligt är att regissören Yuval Adler har valt en framställningsform vars bärande idé är att karaktärerna i filmen pratar och skriker mycket. Tell, snarare än show. De fragmentariska flashbacks som Maja ibland drabbas av är intetsägande snarare än dramatiska – visserligen är tanken här att hennes minnen ska vara ofullständiga och diffusa, men nog hade det underlättat för publikens sympati om man till exempel hade fått se systerns ansikte?
”The Secrets we Keep” utspelar sig annars så gott som undantagslöst i en källare. Fotot är generiskt och färglöst, även i de få utomhusscenerna. Joel Kinnaman kämpar så gott han kan men har en otacksam uppgift eftersom han sitter fastsurrad i en stol under precis hela filmen. Hans rollfigur får för lite tid på sig att bli riktigt intressant, och för övrigt råder det egentligen inga tvivel om att publiken ska vara på Majas sida.
Särskilt spännande blir det därför aldrig riktigt. Inte gripande heller. Eller engagerande.
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera The Secrets We Keep