TBA
2024-11-24

Jonatan Blomberg

5 oktober 2024 | 13:15

Rolig arbetsplatskomedi för filmälskare

RECENSION: "The Franchise" är en rolig titt bakom kulisserna av hur påkostade filminspelningar inom superhjältegenren kan se ut. Frågan är om Martin Scorsese kommer skratta eller gråta?
Den Oscarsvinnande regissören Sam Mendes ("1917", "American Beauty") är kanske mest känd för sina Bond-filmer "Skyfall" och "Spectre", vilka vi väl nästan får räkna in i superhjältegenren. Åtminstone för storleken på produktionerna. "The Franchise" är skapad av Mendes tillsammans med "Veep"-skaparen Armando Iannucci och Jon Brown ("Succession", "Veep"), vilket onekligen är en rutinerad trio som kunnat styra projektet tillsammans.

Den officiella beskrivningen av "The Franchise" är att vi får följa med ett team in bakom filmkulisserna av en riktigt rörig inspelning av superhjältefilmen "Tecto" som är baserad på en populär (fiktiv) serietidning. Men i grund och botten är det här en helt vanlig arbetsplatskomedi, precis som "Veep" var en arbetsplatskomedi som råkade utspela sig i den amerikanska vice-presidentens kontor.

Den här gången är miljöerna utbytta mot enorma greenscreens, husvagnar och några roliga utflykter utanför studioområdet. Men till skillnad från andra filmer och serier ("Irma Vep", "Babylon", "Extras") som också hängt med in bakom kulisserna på olika filminspelningar, så är det varken den fiktiva regissören eller skådespelarna som får stå i seriens absoluta centrum. De finns givetvis också med och skådespelarna där ger i regel dessutom fina rollprestationer.

Det är däremot framför allt genom Himesh Patel ("Station Eleven"), i rollen som filmproduktionens FAD (first assistant director), vi får följa allt som händer på inspelningarna. Med en regissör (Daniel Brühl) som egentligen är "för fin" för superhjältegenren så är det ofta Patels rollfigur som tvingas pusha såväl skådespelare, regissör och resten av filmarbetarna i den riktning som filmbolaget vill. Annars riskerar alla att förlora jobbet om "Tecto" läggs på hyllan.

Under säsongens gång så finns det mängder av blinkningar och jämförelser till Disney och Marvelmaskinen. Faktumet att Christopher Nolan möjligtvis kan tänkas dyka upp en dag under inspelningarna är exempelvis något som gör att alla måste visa sig på sin "rätta" sida. Men kan verkligen "Tectos" explosioner mäta sig med Nolans "Oppenheimer"? Nu tänker jag givetvis inte avslöja huruvida Nolan faktiskt dyker upp eller inte, men det är den typen av bakom kulisserna-grejer som vi får ta del av.

En annan elefant i rummet är kommentarerna som Martin Scorsese tidigare fällt om superhjältegenren och att det inte kan räknas som riktig "cinema". I "The Franchise" finns nog alla argument för båda sidor av det påståendet. Tillräckligt för att få oss tittare att både skratta åt dumheterna, som troligtvis sker även i verkligheten av många filminspelningar, men även sörja över faktumet att Scorsese kanske faktiskt har en poäng också.

Vid sidan om Patel i huvudrollen så imponerar även Billy Magnussen i rollen som "Tectos" stora huvudrollinnehavare, en fiktiv genombrottsroll som låter honom gå igenom alla möjliga olika faser av dåligt självförtroende.

Oscarsnominerade Richard E. Grant bjuder lika mycket på sig som när han dök upp i "Loki" häromåret, men får nu hela åtta avsnitt att spela "Tectos" nummer två framför kameran. En primadonna som "inte kan bli cancelled" för att han redan varit ett sånt öppet as genom hela sin karriär.

Även Lolly Adefope, Brühl och Darren Goldstein gör minnesvärda insatser framför kameran under den första säsongen.

Dagens komedigenre är numera fylld av serier som "The Bear" och "Barry", som lika gärna hade kunnat placeras in i dramakategorin. När det kommer till "The Franchise" så råder det dock inga tvivel om att det är en arbetsplatskomedi det är snack om. Varje scen innehåller ett eller flera skämt och det är bara vid få tillfällen vi faktiskt får se lite mer känslomässigt djup till rollfigurerna.

Vi når visserligen inte upp i en nivå av komedi som vi fått se i "The Office" eller "Veep". En kanske omöjligt hög ribba att lägga för nya komedier. Men för filmälskare så finns det utan tvekan tillräckligt skoj att hämta här ändå. Jag hoppas verkligen att vi får fler säsonger, för det finns stor potential att växa och driva ännu mer med filmbranschen här.

Den första säsongen av "The Franchise" får premiär hos Max den 7 oktober.
| 5 oktober 2024 13:15 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera The Franchise