11101 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
11101 inlägg
Det finns en oerhörd massa filmer där ute men man har varken tid eller ork att se alla, därför måste man sålla och det ordentligt.
Varje minut man spenderar med ett Oscarsbelönat sömnpiller är tid man kunde ägna åt att se Snuten i Hollywood för 74e gången eller titta in hos Clintan i Heartbreak Ridge.
Många filmer är förvisso tekniskt bra, dvs det är inget fel på vare sig regi eller rollprestationerna men det kvittar ju om inte handlingen intresserar en, på samma sätt som det finns mängder med välskrivna böcker som man aldrig skulle falla sig in i att läsa bara för det är ett gott hantverk.
Några tumregler:
- Kvinnor i bärande roller: undvik. (t ex alla filmer med Meryl Streep och Kate Winslet. T ex Timmarna, Blommor av stål och Precious)
- Barn i bärande roller: undvik.
- Kvinnor OCH barn i bärande roller: undvik som pesten.
- Folkmord: undvik såvida det inte är Chuck Norris som står för mördandet. (t ex Schindler's List och Hotell Rwanda)
- Bollywood: aldrig okej.
- Drama: var vaksam med den filmgenren, den gömmer många tantsnyftare. (T ex The Notebook, In the Bedroom och Fjärilen i glaskupan)
- Musikaler: är ALDRIG okej. (t ex Chicago och Moulin Rouge)
- Filmer om utsatta grupper, minoriteter, diskriminering och mobbing: undvik. (t ex Brokeback Mountain, Milk, Min vänstra fot, I Am Sam, Philadelphia och Amistad)
- Filmer om utrotningshotade djur (t ex The Cove och De dimhöjlda bergens gorillor)
- Filmer med och om äldre människor (t e x Broarna över Madison County, Återstoden av dagen, Driving Miss Daisy och Shadowlands)
- Kärlekstrams: sånt är för tonårstjejer och gamla tanter. (t ex Titanic)
- Filmer som är överdrivet långa: undvik. Dels är det tradigt, dels slösar du med tid du kan ägna åt Seagal. (t ex Fanny och Alexander)
 - Alla filmer med Ben Affleck.
871 inlägg
för
871 inlägg
Nej nu ska vi inte vara såna! Tänk vad tråkigt det vore om man bara såg bra filmer hela tiden. Skulle inte vara lika lätt att njuta av dem om man inte ser några dåliga också!
16 inlägg
för
16 inlägg
Finns det något kvar eller? Nej men jag håller med på Ben Affleck delen!
321 inlägg
för
321 inlägg
Eller så kan man bara skita i att se på film överhuvudtaget. :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Haha ja...och så kallar han mig grinig gubbe? ;)
Men jag ska inte vara den som är den, håller definitivt med om att man kan kika in hos Clintan i Heartbreak Ridge!
Ja jag håller med om musikaler också, bland det värsta jag vet, filmer om utomjordiska invasioner av tex rosa jätte-elefanter känns mer realistiska och jordnära. Jag kan ev. hålla med om barn i större roller också, man skall i alla fall vara lite vaksam för där är det aldrig något mellanting, endera så är det skitbra eller riktigt riktigt dåligt, tex så har svenska filmer sällan bra barnskådisar.
Sen håller jag nog inte med om så mycket mer, men...alltid något :) Sedan så var det i alla fall en rätt så underhållande läsning!
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Eller så undviker man Bonks guide ;)
Shit vad mycket bra filmer man skulle missa om man använde sig av din guide. Skrämmande många..
293 inlägg
för
293 inlägg
betyder det här att bonk inte är något fan av alien/aliens?
84 inlägg
för
84 inlägg
Så vi får titta på The Social Network och Inception? Ser ingenstans att vi ska undvika dem så jag poppar popcornen nu..
11101 inlägg
för
11101 inlägg
Tvärtom, det är genom att använda min guide som man INTE missar bra filmer.
403 inlägg
för
403 inlägg

- Kvinnor i bärande roller: undvik. (t ex alla filmer med Meryl Streep och Kate Winslet. T ex Timmarna, Blommor av stål och Precious)

Alien och Aliens, Halloween eller varför inte ett färskt tips: White Material.
Starka kvinnoporträtt är det inte gott om nej, men de som finns är väldigt bra.

- Barn i bärande roller: undvik.

Filmtips till dig: "Barnen som inte fanns" av Hirokazu Koreeda med fantastiska barnskådespelare.

- Kvinnor OCH barn i bärande roller: undvik som pesten.

Absolut inget fel på det så länge det görs bra.

- Folkmord: undvik såvida det inte är Chuck Norris som står för mördandet. (t ex Schindler's List och Hotell Rwanda)

Schindler's List är bra, Hotell Rwanda är kass.

- Bollywood: aldrig okej.

Går även annan indisk film bort?

- Drama: var vaksam med den filmgenren, den gömmer många tantsnyftare. (T ex The Notebook, In the Bedroom och Fjärilen i glaskupan)

Synd att missa de bra dramafilmer som finns om man är rädd för att gå i en snyftfälla. Ett filmtips till dig i denna snyftgenre: "Be With You" (Ima, ai ni yukimasu).

- Musikaler: är ALDRIG okej. (t ex Chicago och Moulin Rouge)

Aldrig okej, nej!

- Filmer om utsatta grupper, minoriteter, diskriminering och mobbing: undvik. (t ex Brokeback Mountain, Milk, Min vänstra fot, I Am Sam, Philadelphia och Amistad)

Äsch då, du har ju tre helt ok filmer där.

- Filmer om utrotningshotade djur (t ex The Cove och De dimhöjlda bergens gorillor)

Kan hålla med till viss del, men ser ändå på det för att jag tycker att det är intressant.

- Filmer med och om äldre människor (t e x Broarna över Madison County, Återstoden av dagen, Driving Miss Daisy och Shadowlands)

Mja, beror väl på om man är på humör för det.

- Kärlekstrams: sånt är för tonårstjejer och gamla tanter. (t ex Titanic)

Nej då, kärlekstrams är fina grejer det. Filmtips återigen: "My Sassy Girl" (Yeopgijeogin geunyeo) och "The Road Home" (Wo de fu qin mu qin).

- Filmer som är överdrivet långa: undvik. Dels är det tradigt, dels slösar du med tid du kan ägna åt Seagal. (t ex Fanny och Alexander)

Håller absolut inte med här heller! Har du sett "De sju samurajerna"? Tre och en halv timme perfektion!

- Alla filmer med Ben Affleck.

Ja, där får du rätt. Du glömde nämna Damon i alla fall.
Rutten guide, Bonk.
1492 inlägg
för
1492 inlägg
Finns vissa äldre klassiker som egentligen inte tilltalar mig handlingsmässigt men som jag endå ser för att breda mina filmkunskaper samt att man aldrig riktigt kan veta tills man sett en film.

1678 inlägg
för
1678 inlägg
En del bör nog inse att det finns ett visst mått av humor inbakat i Bonks lilla guide. Jag menar, Seagal har ju bara gjort en bra film, och det är Beslut utan återvändo, i vilken han dör efter 15 minuter. Okej då, Under belägring är rätt bra också, men det har ju mer med övriga casten att göra, dvs Tommy Lee Jones och ett par DD.
1168 inlägg
för
1168 inlägg

Ja, där får du rätt. Du glömde nämna Damon i alla fall.

VA?
403 inlägg
för
403 inlägg

Är du störd elr?

Ja, lite kanske. Men jag vet att du är omogen eftersom du anser dig klassa mig som störd med tanke på vad jag tycker. :)
Tillägg: Snyggt ändrat, dock lite för sent. Stå för vad du säger.
1168 inlägg
för
1168 inlägg
Ursäkta för kommentaren.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Bonk vill ju bara provocera som vanligt, men jag går inte i fällan. Humoristisk läsning iaf.
106 inlägg
för
106 inlägg
Även om det är ett skämt så vill jag slå dig sååå hårt, no offence.
403 inlägg
för
403 inlägg
Men vad gör ni här om ni inte vill diskutera eller bemöta det han skriver? Att Bonk är provokativ borde väl alla ha förstått vid detta lag nu, men provocerade trådar skapar diskussion och det är kul.
1678 inlägg
för
1678 inlägg
Ett skämt tror jag inte det är. Klart Bonken inser att det finns undantag men i övrigt är det hans sätt att gallra filmer. Och mycket av det han skriver har han en poäng i. Dels görs det alldeles för mycket filmer för att någon människa ska kunna se allt, och givetvis vill man gärna välja en bra film då.
Personligen har jag sällan problem att döma en film på förhand om det passar min smak eller ej. Problemet är bara att man ibland sållar ut guldkorn pga ett dåligt omslag eller en dålig trailer. Men oftast stämmer mina intuition rätt bra. Min bästa vän däremot, han ser oerhört många fler filmer än jag, och har inte riktigt förmågan att inse vilka filmer som är bra på förhand. Därför tror han ibland att han gjort ett fynd när han hittar filmer som Russian Ninja eller liknande i fyndbacken för 10,-
106 inlägg
för
106 inlägg
Om man följer Bonk's guide, vilket jag inte tror att någon med fem hjärnceller gör, så slutar det med att man knappt kollar på några filmer alls, och det här är ju bara din filmsmak Bonk. Om du gillar Steven Seagal och Chuck Norris, så visst, kul för dig, men tvinga inte på det på andra. Vissa kanske gillar långsamma dramer, eller filmer om folkmord(lolwut), eller filmer med kvinnor i huvudrollen(jag vill inte säga att du är efterbliven för att ha skrivit det, men det är du).
(föreställ er patriotisk musik i bakgrunden) Du förstår i Sverige har vi något som heter yttrandefrihet. Du får tycka vad du vill, men man får inte trycka på sin tro på andra människor, för annars blir det här landet ett fascistland och det tror jag inte att någon vill bo i. Vi är ett litet land, men med stora människor och vi gör vad vi kan för att göra det här landet till det mest demokratiska i världen.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden