Det finns en oerhörd massa filmer där ute men man har varken tid eller ork att se alla, därför måste man sålla och det ordentligt.
Varje minut man spenderar med ett Oscarsbelönat sömnpiller är tid man kunde ägna åt att se Snuten i Hollywood för 74e gången eller titta in hos Clintan i Heartbreak Ridge.
Många filmer är förvisso tekniskt bra, dvs det är inget fel på vare sig regi eller rollprestationerna men det kvittar ju om inte handlingen intresserar en, på samma sätt som det finns mängder med välskrivna böcker som man aldrig skulle falla sig in i att läsa bara för det är ett gott hantverk.
Några tumregler:
- Kvinnor i bärande roller: undvik. (t ex alla filmer med Meryl Streep och Kate Winslet. T ex Timmarna, Blommor av stål och Precious)
- Barn i bärande roller: undvik.
- Kvinnor OCH barn i bärande roller: undvik som pesten.
- Folkmord: undvik såvida det inte är Chuck Norris som står för mördandet. (t ex Schindler's List och Hotell Rwanda)
- Bollywood: aldrig okej.
- Drama: var vaksam med den filmgenren, den gömmer många tantsnyftare. (T ex The Notebook, In the Bedroom och Fjärilen i glaskupan)
- Musikaler: är ALDRIG okej. (t ex Chicago och Moulin Rouge)
- Filmer om utsatta grupper, minoriteter, diskriminering och mobbing: undvik. (t ex Brokeback Mountain, Milk, Min vänstra fot, I Am Sam, Philadelphia och Amistad)
- Filmer om utrotningshotade djur (t ex The Cove och De dimhöjlda bergens gorillor)
- Filmer med och om äldre människor (t e x Broarna över Madison County, Återstoden av dagen, Driving Miss Daisy och Shadowlands)
- Kärlekstrams: sånt är för tonårstjejer och gamla tanter. (t ex Titanic)
- Filmer som är överdrivet långa: undvik. Dels är det tradigt, dels slösar du med tid du kan ägna åt Seagal. (t ex Fanny och Alexander)
- Alla filmer med Ben Affleck.
jo jag bryter lite mot min egen regel, ibland dyker det upp undantag.men generellt vidhåller jag att man vinner på att hålla sig till reglerna!
Vilken härligt objektiv guide, Bonk! :)
Men varför har du inte gett betyg till filmerna du hyllat så som tex La strada, 8 1/2, Cykeltjuven, och Veronikas dubbelliv?
Ja när hyllade Bonk sånna högkulturella dramafilmer?
På tråden 100 filmer någonsin! på sida 2.
Jag tror vi ska ta det inlägget med en nypa salt faktiskt....
Jaså? Blir lite förvirande när man skämtar om vilka filmer man tycker om. Trevligt att du har David Brent på din bild förresten älskar verkligen The office UK :)
Ja, klockren bild Danne! Hatten av :)
Ja David Brent är ju helt underbar. Ricky Gervais är ju en av världens roligaste män om inte den roligaste. Hans sketch om Noahs Ark är solklar.
Ja jag tror han skämtar. Kan inte säga rätt ut att han gör det men baserat på vad han annars brukar säga om sånna filmer så ska vi nog ta det lite med en nypa salt.
Ja jag tror han skämtar. Kan inte säga rätt ut att han gör det men baserat på vad han annars brukar säga om sånna filmer så ska vi nog ta det lite med en nypa salt.
Denna tråd förtjänar en bump tycker jag, sjukt underhållande guide Bonk! Dock är jag lite förvånad att det inte finns med något om att undvika superhjältefilmer eller filmer med Tom Hanks. Dags för en uppdatering av guiden kanske, Bonk? :D
=)
jag är ju ganska rejält pepp inför kommande ben affleck-rullen the accountant så tvingas nog bryta mot mina egna regler där.
jag är ju ganska rejält pepp inför kommande ben affleck-rullen the accountant så tvingas nog bryta mot mina egna regler där.
The Accountant ser riktigt häftig ut! Dem har verkligen fått ihop en toppen skådespelare ensemble!
Adam Sandler istället för Ben Affleck? Det känns som att man missar en del bra om man undviker den sistnämnde.
Adam Sandlers senaste filmer har ju bara varit skit! :D
Listan borde inkludera Action/Skräck/Thriller som har en 11-årsgräns.