Det finns en oerhörd massa filmer där ute men man har varken tid eller ork att se alla, därför måste man sålla och det ordentligt.
Varje minut man spenderar med ett Oscarsbelönat sömnpiller är tid man kunde ägna åt att se Snuten i Hollywood för 74e gången eller titta in hos Clintan i Heartbreak Ridge.
Många filmer är förvisso tekniskt bra, dvs det är inget fel på vare sig regi eller rollprestationerna men det kvittar ju om inte handlingen intresserar en, på samma sätt som det finns mängder med välskrivna böcker som man aldrig skulle falla sig in i att läsa bara för det är ett gott hantverk.
Några tumregler:
- Kvinnor i bärande roller: undvik. (t ex alla filmer med Meryl Streep och Kate Winslet. T ex Timmarna, Blommor av stål och Precious)
- Barn i bärande roller: undvik.
- Kvinnor OCH barn i bärande roller: undvik som pesten.
- Folkmord: undvik såvida det inte är Chuck Norris som står för mördandet. (t ex Schindler's List och Hotell Rwanda)
- Bollywood: aldrig okej.
- Drama: var vaksam med den filmgenren, den gömmer många tantsnyftare. (T ex The Notebook, In the Bedroom och Fjärilen i glaskupan)
- Musikaler: är ALDRIG okej. (t ex Chicago och Moulin Rouge)
- Filmer om utsatta grupper, minoriteter, diskriminering och mobbing: undvik. (t ex Brokeback Mountain, Milk, Min vänstra fot, I Am Sam, Philadelphia och Amistad)
- Filmer om utrotningshotade djur (t ex The Cove och De dimhöjlda bergens gorillor)
- Filmer med och om äldre människor (t e x Broarna över Madison County, Återstoden av dagen, Driving Miss Daisy och Shadowlands)
- Kärlekstrams: sånt är för tonårstjejer och gamla tanter. (t ex Titanic)
- Filmer som är överdrivet långa: undvik. Dels är det tradigt, dels slösar du med tid du kan ägna åt Seagal. (t ex Fanny och Alexander)
- Alla filmer med Ben Affleck.
Haha jaru, klart det finns enkelspåriga och förutsägbara filmer om massmördare och du som alltid vet på förhand vilka filmer som är bra har trots allt sett en hel del skit märker jag ;)
Lasermannen tyckte jag var grymt bra så där kunde vi inte vara mer oense.
Ja men nu var det inte dokumentärer jag efterlyste, jag vill ha en spelfilm om Quick. Men tar du illa upp så är det som sagt bara att låta bli att titta på den om den någon gång kommer.
Lasermannen tyckte jag var grymt bra så där kunde vi inte vara mer oense.
Ja men nu var det inte dokumentärer jag efterlyste, jag vill ha en spelfilm om Quick. Men tar du illa upp så är det som sagt bara att låta bli att titta på den om den någon gång kommer.
3462 inlägg
Haha, ja. Sjukt kul detta. Tacka vet jag dokumentären om Bruch. Spännande som sjutton. Där får man äntligen se om han kan slänga diskusen en dm längre än senast ;) Det är lite som Ice road Truckers som man försöker få till som en riktigt spännande serie. Men ärligt talat så är det mest spännande som kan hända dem är att de inte lyckas ta sig upp för backen. Ja jösses.
Men allvarligt talat så skulle svenska seriemördare kunna vara något.
Men allvarligt talat så skulle svenska seriemördare kunna vara något.
Ja, är det spelfilmer vi snackar om tror jag Thomas Quick har störst chans att få vara huvudperson. Han har en synnerligen skum bakgrund, och är tillråga på alla psykiskt störd, så man lär väl ha en del att grotta i där. Det kommer dock aldrig bli av. Svenska filmskapare, distributörer och skådisar är för fega för att gestalta något sådan, helt klart.
En film som Natural Born Killers skulle aldrig kunna bli gjord i PK-Sverige.
En film som Natural Born Killers skulle aldrig kunna bli gjord i PK-Sverige.
Nej Lasermannen gillade jag fan inte alls även om han var porträttlik honom och säkert bra var den taffligt klippt och hoppade fram o tillbaka i storyn på ett sätt jag inte orkade med. Boken är läsvärd däremot.
Thomas Quick lär det väl bli en kortfilm om, frågan är ju om han haft ihjäl någon överhuvudtaget.
Thomas Quick lär det väl bli en kortfilm om, frågan är ju om han haft ihjäl någon överhuvudtaget.
Haha, kul liten guide du har kokat ihop där Bonk. Även om jag till stor del inte finner mig i den så var det iaf underhållande läsning. :)
Helt värdelös är den dock inte, t.ex kärlekstrams, musikaler, bollywood och barn i bärande roller är faktiskt fyra punkter som sannerligen bör undvikas. Tummen upp där.
Tja, Ben Affleck till viss del också då, för även om han medverkat i ett par sevärda rullar så väger det inte upp tillräckligt mot allt det dåliga han har gjort.
Slutligen har jag, till trots några bra punkter, ändå beslutat mig för att inte rekommendera din guide Bonk! Så här utanför protokollet kan jag också tala om för dig att det inte var något svårt beslut. ;)
EDIT: Svenska seriemördare tycker jag också vore intressant att filmatisera. Serien om Lasermannen var bra, dock vet jag inte om jag finner Thomas Quick vidare intressant eftersom jag starkt betvivlar att han mördat någon överhuvudtaget. Han är en mytoman, nothing more nothing less. Att han behandlats illa av sina föräldrar förnekas ju bestämt av hans syskon, skulle inte förvåna mig om han har kokat ihop allting.
Helt värdelös är den dock inte, t.ex kärlekstrams, musikaler, bollywood och barn i bärande roller är faktiskt fyra punkter som sannerligen bör undvikas. Tummen upp där.
Tja, Ben Affleck till viss del också då, för även om han medverkat i ett par sevärda rullar så väger det inte upp tillräckligt mot allt det dåliga han har gjort.
Slutligen har jag, till trots några bra punkter, ändå beslutat mig för att inte rekommendera din guide Bonk! Så här utanför protokollet kan jag också tala om för dig att det inte var något svårt beslut. ;)
EDIT: Svenska seriemördare tycker jag också vore intressant att filmatisera. Serien om Lasermannen var bra, dock vet jag inte om jag finner Thomas Quick vidare intressant eftersom jag starkt betvivlar att han mördat någon överhuvudtaget. Han är en mytoman, nothing more nothing less. Att han behandlats illa av sina föräldrar förnekas ju bestämt av hans syskon, skulle inte förvåna mig om han har kokat ihop allting.
Patrik: Han sitter ju ändock i fängelse för mord, så det är nog inte helt okomplicerat. Och komplicerade historier brukar ofta bli bra på film.
En filmatisering om Quick skulle säkert bli bra, det betvivlar jag inte. Men vi talade ju ändå om att se något äkta. Och skulle då hela Thomas Quicks historia och bakgrund bara vara en enda stor bluff så finner iaf inte jag det något tilltalande längre. Nydligen förnekade han väl samtliga mord? Kan ju såklart också vara en lögn för att få ett tidsbestämt straff, men ändå.
Quickhistorien är för mig helt ointressant. vet inte hur många dokumentärer, inslag, tv-serier, utfrågningar, efterlyst-special osv som varit om honom genom åren...
hur många timmar kan man mjölka samma historia och sen hävda att det fortfarande är intressant?
hur många timmar kan man mjölka samma historia och sen hävda att det fortfarande är intressant?
Alltså Thomas Quick är mycket riktigt en MISSTÄNKT mördare i dagsläget, men allt runtomkring honom och morden finner jag jäkligt intressant och jag tror att det skulle kunna göras en jäkligt bra film om detta. Jag menade här inte en film om Quick där han springer runt som någon slags Jason och slaktar ungdomar i tält, utan om hela "karusellen". Sedan ifall det nu skulle visa sig att han faktiskt är oskyldigt så är han ju bra rubbad i vilket fall, en minst sagt skrämmande människa och att tolka honom skulle nog inte vara det lättaste. Värst är det ju då han byter personlighet och blir den där " Ellington" eller vad han kallade sig. Ja och samma sak här, ifall han nu skulle fejka sin personlighetsklyvning så gör det ju honom t.o.m. ännu intressantare, i alla fall för mig. Det blir ju inte mer oäkta om nu Quick själv inte begått morden, han är fortfarande sjuk, morden har fortfarande begåtts...ja och inte speciellt trevliga mord heller för den delen och ja...han sitter ju fortfarande fängslad, "historien" har ju fortfarande inte fått något slut.
Det finns så många spår och riktningar att bygga på här, om han är oskyldig, vem begick då morden? osv. Det blir ju knappast någon historia tagen ur de super filmer Bonk har sett...pojke slagen av pappa, kissar på sig, stryper kvinnor...det är bra mer komplicerat än så. Men nu då man väl kommer med ett förslag/fall av den mer komplicerade sorten så är inte heller det intressant, din guide börjar haverera Bonk för snart så ingår varenda filmjävel där :)
Det finns så många spår och riktningar att bygga på här, om han är oskyldig, vem begick då morden? osv. Det blir ju knappast någon historia tagen ur de super filmer Bonk har sett...pojke slagen av pappa, kissar på sig, stryper kvinnor...det är bra mer komplicerat än så. Men nu då man väl kommer med ett förslag/fall av den mer komplicerade sorten så är inte heller det intressant, din guide börjar haverera Bonk för snart så ingår varenda filmjävel där :)
Ja det där med Ellington är iofs rätt intressant och hysat stört...
Ja, nu fick du även mig på andra tankar. Var så länge sen jag läste om Quick så jag hade helt glömt bort det där med personlighetsbytena. Plötsligt framstår ju Quick ganska intressant faktiskt. Får väl ta tillbaks det jag sa tidigare, en filmatisering om Quick vore nog ändå ganska lockande.
Bonk: vid tanke på att ditt snitt betyg är 2,12 verka du ju inte vara någon expert på att välja bort det du kallar dålig film. Eller väljer du att bara berätta om vad du tycker är dåligt för att det är enklare?
Jonathan: Demokrati=Fascism.
ja jag är uppenbarligen lite dålig på att välja bort dålig film, måste skärpa mig. hassel var en helt onödig film att se. (4/5 av mz) likaså flight. (4/5 av mz) och bedragaren (4/5 av mz) med richard gere var knappt värd att se heller. liksom black's game (4/5 av mz)
det är filmer som man känner att "äh jag kan lika bra gå hem istället" och när en film förmedlar den känslan då är det ett tecken på en riktigt dålig film.
mz's recensenter sitter med ett leende på läpparna lyckligt och delar ut näst högsta betyg, samtidigt sitter jag och tänker på vad jag ska äta till middag ikväll.
det är filmer som man känner att "äh jag kan lika bra gå hem istället" och när en film förmedlar den känslan då är det ett tecken på en riktigt dålig film.
mz's recensenter sitter med ett leende på läpparna lyckligt och delar ut näst högsta betyg, samtidigt sitter jag och tänker på vad jag ska äta till middag ikväll.
Får man höra nårga av dina favorit filmer? Jag blir lite nyficken :)
http://www.moviezine.se/profil/5638/filmer-betyg4/
Jo men det är bara nårga få filmer du gett 5 poäng är det dom ända du tycker förkännar det?
är ju lite knepigt det där med att sätta betyg. jag tycker oftast att en femma ska vara nåt alldeles alldeles extra, å andra sidan filmer som är bäst i sin genre t ex action eller komedi kanske också förtjänar en femma liksom filmer som man kan se om och om och om igen...
så det finns väl ett gäng filmer som ligger mellan 4-5.
så det finns väl ett gäng filmer som ligger mellan 4-5.
Men Bonk, du har ju en femma på "Scilence of the lambs", en film med en tydlig kvinnllig huvudroll. Du har även en fyra på "Amelie från Montmarte" Bryter du inte lite mot din egen regel då?