Nu vet jag inte om det redan finns någon liknande tråd, men jag kör igång den här i alla fall.
Filmåret 2010 har av många, inklusive undertecknad, setts som ett av de på senare tid sämsta filmåren. Jag tänkte att vi skulle ta och "break it down" och försöka komma fram till vilka filmer som verkligen varit bra. För mycket skit har det varit. Finns det några filmer som står över skiten?
Jag har kollat runt lite på "Best movies of 2010 so far"-listor på nätet, och att man har med filmer som The Other Guys, Book of Eli, Iron Man 2 och Alice in Wonderland talar ju mycket för vilket dåligt filmår detta har varit.
Själv skulle jag nog säga att The Social Network, Toy Story 3, Shutter Island, Winter's Bone och i viss mån Inception, hör till de bästa jag sett i år.
Jag reserverar mig dock för en del filmer som jag inte sett, som t.ex. Armadillo, Four Lions och Biutiful.
Så vad tycker ni, vilka filmer i år har faktiskt varit bra?
401 inlägg
Finns det någonstans där man kan se vilka filmer som kommit ut 2010 så man har på fötter innan man kommenterar om det funnits något över mängden?
Hittade precis under kalender, sorry!
1361 inlägg
Bästa filmen som jag sett i år är utan tvekan Up in the Air (egentligen 2009, men inte i Sverige)
Sen har vi också dessa som imponerat på mig:
The Social Network
Animal Kingdom
Wall Street: Money Never Sleeps
Kick-Ass
Sherlock Holmes
Solitary Man
The Ghost Writer
Shutter Island
The Boys are Back
The Kids are All Right
Toy Story 3
Where the Wild Things Are
Sen har vi också dessa som imponerat på mig:
The Social Network
Animal Kingdom
Wall Street: Money Never Sleeps
Kick-Ass
Sherlock Holmes
Solitary Man
The Ghost Writer
Shutter Island
The Boys are Back
The Kids are All Right
Toy Story 3
Where the Wild Things Are
Inception
Kick-Ass
Sherlock Holmes
Shrink
Shutter Island (Favorit)
Toy Story 3
Vägen
I'm still here
Kick-Ass
Sherlock Holmes
Shrink
Shutter Island (Favorit)
Toy Story 3
Vägen
I'm still here
Har sett 106 filmer från 2010 och betygsnittet var 2.38. Då ska man ha i åtanke att de flesta med högt betyg som Up in the air, Hemligheten i deras ögon , Mary & Max, Crazy heart, Black Dynamite, Till vildingarnas land och Brothers ingick i 2009 års releaser egentligen. Tar man bort dessa kan jag tänka mig att snittet hamnar runt 1.50. Med andra ord ett uruselt år.
Men det som varit bra är i min mening är:
Fish tank
Mr. Nobody
Winter's bone
Toy Story 3
Shutter Island
The social network
Kick-Ass
Nowhere boy
Cemetery junction
Får väl hoppas att de sparat de bästa releaserna till sist annars är det katastrof.
Men det som varit bra är i min mening är:
Fish tank
Mr. Nobody
Winter's bone
Toy Story 3
Shutter Island
The social network
Kick-Ass
Nowhere boy
Cemetery junction
Får väl hoppas att de sparat de bästa releaserna till sist annars är det katastrof.
401 inlägg
Up in the Air räknar jag som 2009, så även Sherlock Holmes, Where the Wild Things Are, The Boys Are Back, Solitary Man, Fish Tank och Mr. Nobody.
Inception
Shrink
Shutter Island (Favorit)
Toy Story 3
Vägen
Kick-Ass
Shrink
Shutter Island (Favorit)
Toy Story 3
Vägen
Kick-Ass
Jag med egentligen, men på MZ stod de som 2010, men det är väl den svenska bioreleasen de menar... Glömde Armadillo förresten, men det är en dokumentär.
@ Patalo
Ja tar man bort alla de där filmerna då är väl mitt snitt nere i under 1,0 :) Blir inte mycket kvar av min lista heller för den delen...
Ja tar man bort alla de där filmerna då är väl mitt snitt nere i under 1,0 :) Blir inte mycket kvar av min lista heller för den delen...
401 inlägg
Haha, nä det blir verkligen inte mycket kvar att hänga i granen.
Förresten håller jag inte med om Kick-Ass, som ni alla tre har nämnt. Tycker den var helt ok, men inte en av de bättre filmerna i år.
Förresten håller jag inte med om Kick-Ass, som ni alla tre har nämnt. Tycker den var helt ok, men inte en av de bättre filmerna i år.
Nej det bevisar bara hur illa ställt det varit, när jag av alla som hatar superhjältefilmer, har med den. Men den tyckte jag trots allt var bra och klart bättre än snittet i genren. Framförallt så gjorde Hit-Girl hela filmen för min del, hon var störtskön. Tror mycket på Moretz i framtiden. Let me in står på att se listan.
Hehe tänkte faktiskt göra en sådan här tråd, men då slapp jag :)
Ja alltså vet inte ifall det varit det sämsta någonsin, men på väldigt väldigt länge i alla fall. Nog har jag uttryckt min bitterhet tidigare om filmpremiärerna under andra år på 2000-talet, men detta år tar verkligen hem priset.
Den enda femma jag gett i år är till Shutter Island, men det kunde lika gärna ha blitt en fyra. Det är en stark fyra eller svag femma, vilket som nästan. Ja om man ni inte räknar in The Road som hade premiär här i Sverige i år, den gav jag också en femma men så där kan man ju inte hålla på för då kan vi stryka kommande filmer som Black Swan, 127 hours, True Grit etc. ja de enda hoppen som finns kvar att styra upp detta år någorlunda iom att de har premiär här i Sverige 2011.
Så, Shutter Island, The Social Network och eventuellt Kick-Ass ( gillade egentligen Defendor mer ) är väl de som jag kommer att komma ihåg, väldigt blygsamt utbud...The Green Zone, The Wolfman & Expendables tyckte jag var underhållande och The Ghost Writer hade sina stunder, men kunde ha blivit bättre, likaså Winters Bone. Sedan gillade jag Black Death, men den fick ju aldrig biopremiär så...
Sedan blir det ju en evighet av att sitta och droppa skitfilmer, men man kan väl börja med besvikelserna; Iron Man 2, Valhalla Rising ( vad fan...), Alice in wonderland, Triage, Armored, Clash of the pathetic Titans, Invictus ( fast det var väl en sen 2009:a? ), A Nightmare on Elm Street, Knight and Day, Salt, The American, Wall Street- Money never sleeps, Prince of Persia, Cop Out, Centurion, Machete och Scott Pilgrim mot hela jävla världen, kändes som det med tanke på speltiden...usch.
Och över till de rena skitfilmerna, pure shit that is; Percy Jackson, The Bounty Hunter, Leap Year, Date Night, Killers, Eclipse, Sorcerers Apprentice, Karate Kid, Vampires Suck, Jonah Hex, Grown Ups, Resident Evil ja vad är det nu 345?, The Last Airbender, Piranha 3D och Saw 587 3D.
Sedan finns det så klart en bunt mediokra, förglömliga filmer också som jag inte orkar dra upp, men typ som Robin Hood, Predators etc.
Filmer som jag hoppas på och som jag inte sett ännu som fortfarande är kvar i år är väl främst : Inception & Buried då och så kommande 125 hours, Black Swan, Get Low och True Grit.
Men det finns ju fortfarande eventuella fiaskon kvar också som Sky Line, The Tourist och Tron Legacy.
Detta är så klart min personliga åsikt, detta är de filmer jag har sett hittills och hur jag har uppfattat dem, så då kanske ni förstår att jag inte direkt hyllar detta svaga år 2010.
Ja alltså vet inte ifall det varit det sämsta någonsin, men på väldigt väldigt länge i alla fall. Nog har jag uttryckt min bitterhet tidigare om filmpremiärerna under andra år på 2000-talet, men detta år tar verkligen hem priset.
Den enda femma jag gett i år är till Shutter Island, men det kunde lika gärna ha blitt en fyra. Det är en stark fyra eller svag femma, vilket som nästan. Ja om man ni inte räknar in The Road som hade premiär här i Sverige i år, den gav jag också en femma men så där kan man ju inte hålla på för då kan vi stryka kommande filmer som Black Swan, 127 hours, True Grit etc. ja de enda hoppen som finns kvar att styra upp detta år någorlunda iom att de har premiär här i Sverige 2011.
Så, Shutter Island, The Social Network och eventuellt Kick-Ass ( gillade egentligen Defendor mer ) är väl de som jag kommer att komma ihåg, väldigt blygsamt utbud...The Green Zone, The Wolfman & Expendables tyckte jag var underhållande och The Ghost Writer hade sina stunder, men kunde ha blivit bättre, likaså Winters Bone. Sedan gillade jag Black Death, men den fick ju aldrig biopremiär så...
Sedan blir det ju en evighet av att sitta och droppa skitfilmer, men man kan väl börja med besvikelserna; Iron Man 2, Valhalla Rising ( vad fan...), Alice in wonderland, Triage, Armored, Clash of the pathetic Titans, Invictus ( fast det var väl en sen 2009:a? ), A Nightmare on Elm Street, Knight and Day, Salt, The American, Wall Street- Money never sleeps, Prince of Persia, Cop Out, Centurion, Machete och Scott Pilgrim mot hela jävla världen, kändes som det med tanke på speltiden...usch.
Och över till de rena skitfilmerna, pure shit that is; Percy Jackson, The Bounty Hunter, Leap Year, Date Night, Killers, Eclipse, Sorcerers Apprentice, Karate Kid, Vampires Suck, Jonah Hex, Grown Ups, Resident Evil ja vad är det nu 345?, The Last Airbender, Piranha 3D och Saw 587 3D.
Sedan finns det så klart en bunt mediokra, förglömliga filmer också som jag inte orkar dra upp, men typ som Robin Hood, Predators etc.
Filmer som jag hoppas på och som jag inte sett ännu som fortfarande är kvar i år är väl främst : Inception & Buried då och så kommande 125 hours, Black Swan, Get Low och True Grit.
Men det finns ju fortfarande eventuella fiaskon kvar också som Sky Line, The Tourist och Tron Legacy.
Detta är så klart min personliga åsikt, detta är de filmer jag har sett hittills och hur jag har uppfattat dem, så då kanske ni förstår att jag inte direkt hyllar detta svaga år 2010.
Ser bara fler och fler bra filmer från 2010.
Tricket är att inte sitta hemma o ladda ner amerikanska filmer från Internet utan att istället anstränga sig lite, importera filmer, gå på filmfestivaler etc.
Då märker man att det faktist görs en hel del bra filmer där ute.
Ett axplock av intressanta filmer från SFF är t ex Restrepo (8.1/10 IMDB), One Hundred Years of Evil, Lemmy (7.7/10 IMDB), The Two Escobars (8.7/10 IMDB), I Saw the Devil (8.0/10 IMDB), Confessions ((7.8/10 IMDB), Legacy, The Last Exorcism, Monsters, Red Hill, People vs George Lucas, Alting bliver godt igen (Everything will be fine), Das letzte Schweigen (The Silence) m.fl
Fattar inte hur man kan uttala sig om ett filmår om man till 99 procent ser amerikanska rullar från videobutiken? Det är som att lyssna på Lady gaga enbart och sen säga va dåliga skivor det kom ut iår!!
Tricket är att inte sitta hemma o ladda ner amerikanska filmer från Internet utan att istället anstränga sig lite, importera filmer, gå på filmfestivaler etc.
Då märker man att det faktist görs en hel del bra filmer där ute.
Ett axplock av intressanta filmer från SFF är t ex Restrepo (8.1/10 IMDB), One Hundred Years of Evil, Lemmy (7.7/10 IMDB), The Two Escobars (8.7/10 IMDB), I Saw the Devil (8.0/10 IMDB), Confessions ((7.8/10 IMDB), Legacy, The Last Exorcism, Monsters, Red Hill, People vs George Lucas, Alting bliver godt igen (Everything will be fine), Das letzte Schweigen (The Silence) m.fl
Fattar inte hur man kan uttala sig om ett filmår om man till 99 procent ser amerikanska rullar från videobutiken? Det är som att lyssna på Lady gaga enbart och sen säga va dåliga skivor det kom ut iår!!
Bonk : Haha du är rolig du. Nu syftade jag mest på biorepertoarerna och de blir bara sämre och sämre efter varje år. Jag har sett en hel del av de filmer du rabblade upp, Monsters tex, helt okej film inget mer. The Last Exorcism är inte den amerikansk? det trodde jag, har inte hunnit med att se den ännu, men den har ju blivit totalt kapad så jag är inte så sugen längre. Den har 5.9 i betyg på imdb, varför nämnde du inte det? Red Hill tyckte jag var helt värdelös, Australien brukar ibland kunna göra riktigt bra filmer, Wolf Creek älskade jag tex, men Red Hill? nej fy fan.
Jag kan gärna rabbla upp filmer som ej varit amerikanska, kan ju börja med de svenska? nä...för då skulle medelbetyget om möjligt sjunka ännu längre ned kan jag lova så det är inte lönt och de där imdb betygen...återigen, I dont care, de är ofta missvisande, ingenting att ha som mall. Det borde väl du veta, varför visar du inte upp Inceptions betyg eller The Social Networks betyg? ;)
" Gå på filmfestival " ja då jävlar finge jag gå långt, nog älskar jag film men inte så mycket och med tanke på detta års utbud så går jag inte många meter. Typiskt stockholmare, tror att alla Sveriges städer har tunnelbana och filmfestivaler :)
Kan tillägga att jag ser mest amerikansk film och det har jag alltid gjort och i jämförelse med andra år så är detta år riktigt dåligt. Amerikansk film är annars bäst i världen hur än man vrider och vänder på det så jag vet mycket väl vad jag jämför med.
Nej det är inte som att enbart lyssna på Lady Ga Ga, det är som att enbart lyssna på amerikansk musik. Vilka jäkla jämförelser, snacka om att hårddra. Känner förresten många som enbart lyssnar på amerikansk musik, andra engelsk andra svenskt och vissa hela rubbet. Hur mycket indisk musik har du lyssnat på i år? japansk? isländsk? portugisisk? mexikansk?
Jag kan gärna rabbla upp filmer som ej varit amerikanska, kan ju börja med de svenska? nä...för då skulle medelbetyget om möjligt sjunka ännu längre ned kan jag lova så det är inte lönt och de där imdb betygen...återigen, I dont care, de är ofta missvisande, ingenting att ha som mall. Det borde väl du veta, varför visar du inte upp Inceptions betyg eller The Social Networks betyg? ;)
" Gå på filmfestival " ja då jävlar finge jag gå långt, nog älskar jag film men inte så mycket och med tanke på detta års utbud så går jag inte många meter. Typiskt stockholmare, tror att alla Sveriges städer har tunnelbana och filmfestivaler :)
Kan tillägga att jag ser mest amerikansk film och det har jag alltid gjort och i jämförelse med andra år så är detta år riktigt dåligt. Amerikansk film är annars bäst i världen hur än man vrider och vänder på det så jag vet mycket väl vad jag jämför med.
Nej det är inte som att enbart lyssna på Lady Ga Ga, det är som att enbart lyssna på amerikansk musik. Vilka jäkla jämförelser, snacka om att hårddra. Känner förresten många som enbart lyssnar på amerikansk musik, andra engelsk andra svenskt och vissa hela rubbet. Hur mycket indisk musik har du lyssnat på i år? japansk? isländsk? portugisisk? mexikansk?
Jag vet bara att MZ's griniga gamla gubbar, psychopatrick och brent som vanligt gnäller över hur dåligt allt är och hur allt var bättre förr.
Och detta utan att ens ha sett många av dom filmer som tillhör dom bästa 2010, det är en gravt missvisande bild.
Och detta utan att ens ha sett många av dom filmer som tillhör dom bästa 2010, det är en gravt missvisande bild.
Haha! passa dig så jag inte slår dig med käppen!
Men allvarligt Bonk, du kapar väl det mesta själv och påpekar hur dåligt det är, ja t.o.m. filmer som är riktigt riktigt bra. Sedan hänvisar du till imdb´s betyg då det passar dina filmer och samtidigt väljer att blunda då det gäller tex Inception och The Social Network? där snackar vi gravt missvisande.
Jag har inte sett allt från 2010, men jag har inte enbart sett amerikanskt, även ifall det är det land jag ser mest film ifrån och det har jag som sagt alltid gjort och jag jämför ju bara med mina tidigare erfarenheter. Du gav Red Hill och Monsters som exempel på 2010 års bästa filmer där ovan och samtidigt kapar du tex The Social Network, så att ta rekommendationer från dig fungerar nog inte då vi har helt skilda smaker då det gäller detta. Red Hill tyckte jag att var riktigt dålig och Social Network riktigt bra.
Nä nu ska jag gå och lägga löständerna i blöt, byta blöja och surpla lite välling.
Men allvarligt Bonk, du kapar väl det mesta själv och påpekar hur dåligt det är, ja t.o.m. filmer som är riktigt riktigt bra. Sedan hänvisar du till imdb´s betyg då det passar dina filmer och samtidigt väljer att blunda då det gäller tex Inception och The Social Network? där snackar vi gravt missvisande.
Jag har inte sett allt från 2010, men jag har inte enbart sett amerikanskt, även ifall det är det land jag ser mest film ifrån och det har jag som sagt alltid gjort och jag jämför ju bara med mina tidigare erfarenheter. Du gav Red Hill och Monsters som exempel på 2010 års bästa filmer där ovan och samtidigt kapar du tex The Social Network, så att ta rekommendationer från dig fungerar nog inte då vi har helt skilda smaker då det gäller detta. Red Hill tyckte jag att var riktigt dålig och Social Network riktigt bra.
Nä nu ska jag gå och lägga löständerna i blöt, byta blöja och surpla lite välling.
1197 inlägg
Får hålla med dom gamla griniga gubbarna att 2010 har inte varit alls bra men jag har i alla fall lyckas få ihop en lista med bra och dåliga filmer.
Brooklyns Finest 5/5 (en rejäl doldis som inte fick den uppmärksamhet som den förtjänar)
Den Fantastiska Räven 5/5
Edge of Darkness 5/5
Sherlock Holmes 5/5 (hade premiär här 2010)
Shutter Island 5/5
Agora 4/5 (ännu en bortglömd film)
Armored 4/5 (en sågad film som jag tyckte var svinbra)
Det Regnar Köttbullar 4/5
Draktränaren 4/5
Instängd 2 4/5 (en av dom få riktigt bra uppföljarna)
Prinsessan & Grodan 4/5
The Ghost Writer 4/5
The Other Guys 4/5
Till Vildningarnas Land 4/5
Toy Story 3 4/5
Frozen 4/5
Cemetery Junction 4/5
Och nu till alla dåliga filmer:
En Enda Man 1/5 (även om den var hyllad så tyckte jag att det är en av Coen brödernas sämsta)
Men Who Stares At Goats 1/5
Mr. Nobody 1/5
Percy Jackson 1/5
Vampyrer Suger 1/5
Varning För Vilda Djur 1/5
MacGruber 1/5
Piranha 1/5
Robin Hood 1/5
A Nightmare On Elm Street 1/5
Alice I Underlandet 2/5
Black Dynamite 2/5
Clash of the Titans 2/5
Familjen Jones 2/5
From Paris With Love 2/5
Greenberg 2/5
Grown Ups 2/5
I Min Vildaste Fantasi 2/5
Leap Year 2/5
Remember Me 2/5
Snabba Cash 2/5
The Last Song 2/5
The Last Station 2/5
Tooth Fairy 2/5
Up In The Air 2/5
Valentines Day 2/5
Valhalla Rising 2/5
Vägen 2/5
Änglavakt 2/5
The Last Airbender 2/5
Eclipse 2/5
You Dont Know Jack 2/5 (även om det är en tv-film från HBO)
When In Rome 2/5
Jonah Hex 2/5
Sen har jag en massa filmer som jag har gett en 3:a men dom orkar jag inte skriva men där inkluderar bland annat Kick Ass, A-Team,Green Zone,Karate Kid, Knight & Day,Machete,Prince of Persia,Salt, The Expendables, Paranormal Activity 2, Red och The American.
Har dock inte sett Get Him To The Greek,Inception, Kommisarie Späck, Saw 3-D, Shrek Forever After, Winters Bone och The Social Network så jag får återkomma med dom.
Brooklyns Finest 5/5 (en rejäl doldis som inte fick den uppmärksamhet som den förtjänar)
Den Fantastiska Räven 5/5
Edge of Darkness 5/5
Sherlock Holmes 5/5 (hade premiär här 2010)
Shutter Island 5/5
Agora 4/5 (ännu en bortglömd film)
Armored 4/5 (en sågad film som jag tyckte var svinbra)
Det Regnar Köttbullar 4/5
Draktränaren 4/5
Instängd 2 4/5 (en av dom få riktigt bra uppföljarna)
Prinsessan & Grodan 4/5
The Ghost Writer 4/5
The Other Guys 4/5
Till Vildningarnas Land 4/5
Toy Story 3 4/5
Frozen 4/5
Cemetery Junction 4/5
Och nu till alla dåliga filmer:
En Enda Man 1/5 (även om den var hyllad så tyckte jag att det är en av Coen brödernas sämsta)
Men Who Stares At Goats 1/5
Mr. Nobody 1/5
Percy Jackson 1/5
Vampyrer Suger 1/5
Varning För Vilda Djur 1/5
MacGruber 1/5
Piranha 1/5
Robin Hood 1/5
A Nightmare On Elm Street 1/5
Alice I Underlandet 2/5
Black Dynamite 2/5
Clash of the Titans 2/5
Familjen Jones 2/5
From Paris With Love 2/5
Greenberg 2/5
Grown Ups 2/5
I Min Vildaste Fantasi 2/5
Leap Year 2/5
Remember Me 2/5
Snabba Cash 2/5
The Last Song 2/5
The Last Station 2/5
Tooth Fairy 2/5
Up In The Air 2/5
Valentines Day 2/5
Valhalla Rising 2/5
Vägen 2/5
Änglavakt 2/5
The Last Airbender 2/5
Eclipse 2/5
You Dont Know Jack 2/5 (även om det är en tv-film från HBO)
When In Rome 2/5
Jonah Hex 2/5
Sen har jag en massa filmer som jag har gett en 3:a men dom orkar jag inte skriva men där inkluderar bland annat Kick Ass, A-Team,Green Zone,Karate Kid, Knight & Day,Machete,Prince of Persia,Salt, The Expendables, Paranormal Activity 2, Red och The American.
Har dock inte sett Get Him To The Greek,Inception, Kommisarie Späck, Saw 3-D, Shrek Forever After, Winters Bone och The Social Network så jag får återkomma med dom.
1361 inlägg
En enda man med Colin Firth är inte regisserad av Coenbröderna, utan deras film från 2009 heter A Serious Man. Fick du titeln fel eller har du sett fel film? :P
3462 inlägg
Haha. Det här var ju underhållande läsning. Det är väl inte direkt nån nyhet att det mesta från Hollywood är skräp. Det har ju försökt sagt i alla år :) De riktigt bra filmerna kan vara svårhittade och det är inte alls någon dum idé att kolla på lite festivalfilmer tex. Där existerar inte mainstream. Detta år kommer inte gå till historien som det bästa filmåret i mannaminne, men riktigt så illa har det inte varit. Jag har sett en del pärlor under året.