Visa första inlägg
1197 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1197 inlägg
Ooops ett litet misstag som TheSonOfMan så snällt påpekade, det ska såklart vara regisserad av Tom Ford..Fan man börjar nog bli vimsig..
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Det skulle alltså stått "även om den var hyllad så tycker jag att det var en av Tom Fords sämsta"?
Skumt med tanke på att det var Fords debutfilm. 
401 inlägg
för
401 inlägg
En del av de filmer du nämner Per är 2009-filmer. Återigen så har de ju visserligen haft premiär i Sverige under 2010, men jag räknar dem ändå i 2009-facket. 
Intressant också att du listar Vägen som en av de sämre filmerna, enligt mig är det en av de bästa filmerna på länge. Dock faller just den under 2009. Likaså Fantastic Mr. Fox, som jag också gav en femma.
321 inlägg
för
321 inlägg
Jag tycker inte att filmåret har varit SÅ dåligt. Jag är nöjd om jag har fått se över fyra riktiga pärlor; Toy Story 3, Shutter Island, Inception och Social Network. Och med största sannolikhet så har jag glömt någon riktigt viktig.
401 inlägg
för
401 inlägg
Bonk, du har delvis rätt i det du säger. Oftast blir det ju att man i detta sammanhang diskuterar de kommersiella amerikanska produktionerna, men det är till stor del det som det vanliga utbudet består av. Det finns säkerligen många riktigt bra filmer där ute i världen, men som man aldrig lyckas upptäcka. Festivaler är ju ett bra sätt att få tag på dessa, men många har ju inte chans till detta. 
4340 inlägg
för
4340 inlägg
@ Bonk
Haha ja, jag är hellre en grinig gammal gubbe än en omogen bebis som du är. Ingen på forumet tar ju dig seriöst utom möjligtvis ditt alterego Annoyingman.
Tänkte ta och sörpla lite välling jag med nu och se klart Black death ;)
1197 inlägg
för
1197 inlägg
Nej jag vet att det är Tom Fords debutfilm men jag virrade till titlarna helt och hållet men jag tycker att A Serious Man är en av Coens sämsta filmer..
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Aha! Då förstår jag :)
855 inlägg
för
855 inlägg
Personligen ser jag detta filmår som ett av de starkaste på det senaste decenniet. Både The Social Network och Inception är klockrena fullpoängare från mig, och det är inte ofta två sådana filmer kommer samma år. Sedan gillade jag verkligen Somewhere, Shutter Island och The Ghost Writer. Plus att jag fortfarande har Toy Story 3 och The Kids are All Right kvar och se från året. Dessutom är det ju ett drös av intressant filmer som kommer snart med Biutiful, 127 Hours, Black Swan, The Way Back och Ben Affleck's The Town bl.a.. Så jag tror verkligen att detta kommer bli ett kanonår när man summerar det nästa år.
Edit: Haha, nu tappade jag ju helt True Grit. Årets mest emotsedda, definitivt.
321 inlägg
för
321 inlägg
Jag vill passa på att tipsa om filmen "Nice Guy Johnny". Det är sådana pärlor man måste räkna in när man ska analysera att filmår. Inte bara de stora stygga filmerna. ;)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ja den här gamla griniga gubben vill gärna ha lite tips på filmer som har varit riktigt jäkla bra under året? nu menar jag alltså allvar, jag vill gärna se lite bra film nu så här mot slutet av året så kanske jag endast är en gammal småbitter gubbe istället lagomt till nyår :) Jag vill dock inte ha tips på animerat, det har jag klarat mig utan tidigare år, detta år ska inte behöva vara något undantag. Den enkla anledningen är att jag inte gillar animerat, thats all.
" Årets Avatar " Inception har jag ju kvar och det finns nog stor risk att jag kommer att ge den full pott, främst med tanke på konkurrensen och att jag ser den så pass sent. Varför jag kallar den för årets Avatar är pga att det verkar som att man endera hatar den eller älskar den, ja eller så älskar man helt enkelt att hata den :)
Hursomhelst så hävdar jag fortfarande att det är det sämsta året på länge, man kan ta valfritt år från 90-talet och t.o.m. 00-talet, garanterat 80-talet också och jämföra, finns inte ett år som varit så svagt i mina ögon. Ta bara ifjol, där fanns det klara femmor som Watchmen, District 9, Vägen och ett mycket högre medel värde tack vare filmer som Star Trek, Drag me to hell, Sherlock Holmes, Crazy Heart, Hangover, Hurt Locker, Public Enemies, Zombieland, Bröllopsfotografen, Avatar, Triangle, State of Play, Terminator Salvation, The boat that rocked, Imaginarium of Dr. Parnassus & Up in the air och då tycker jag inte att 2009 tillhör de bättre åren heller.
Vad som håller på att hända är att innehållslösa filmer i 3D och meningslösa remakes håller på att ta över helt och hållet. Vissa gillar uppenbarligen detta, själv tycker jag att det är bedrövligt. Det finns naturligtvis undantag då det gäller dessa filmer, men dessa är få, det är skiten, böset, flamset jag inte står ut med och det är just det som är på väg att ta över. Disney & Co skrattar dock hela vägen till banken, ty man behöver inte tänka längre då man ska skapa film. Jag menar va fan man gör ju film idag som hedrar kult(skit)filmer från en fjärran tid, kult i det här sammanhanget tycker jag bara att är ett kortare och finare ord för filmer som har varit så dåliga så att de har blivit bra. Detta gör man nya filmer på idag, samma skit, sorry men jag köper inte det, charmen dessa filmer vill återskapa tillhör en svunnen tid. Det räcker med att man läser 2010 på fodralet så poff så var den charmen väck. Vart är fantasin? nyskapandet och nytänkandet? originaliteten? egenviljan? Självklart kan filmer vara lik varandra, men som det är nu så finns det ju ingen gräns, det är ju bara en enda stor återvinningsstation. En sopstation. Tack och lov att det finns mycket tv-serier med klass som kan väga upp detta enorma berg av dynga som släppts de senaste åren. Ja jag tar i nu, låt mig ventilera mig så mår jag bättre sen ;)
Ah det räcker där, oj klockan är redan 16:00...snart läggdags för denne ack så gamle man.

1492 inlägg
för
1492 inlägg

Personligen ser jag detta filmår som ett av de starkaste på det senaste decenniet.

Har bara gått 11 månader på detta decenium.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ja och det har ju redan börjat sämre än det förra slutade...
1492 inlägg
för
1492 inlägg
Jag håller helt med. Ett otroligt dåligt år. 2009 var ett bra och jag tror även på att 2011 kommer bli ett riktigt bra.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ja det blir väl helt enkelt sådana här bottenår ibland, det får man så klart acceptera och precis som Mats var inne på tidigare i en liknande diskussion, i en annan tråd, så har ju många stora regissörer haft " sabbatsår " detta året också och det kan mycket väl, högst troligen, ha påverkat utbudet.
Men det är liksom inte bara det som sticker i de gamla ögonen på mig, det är själva utvecklingen och det ser liksom aldrig ut att vända. 00-talet var enormt mycket svagare än 90-talet och mot slutet av 00-talet och framåt så har denna epedemi av remakes brett ut sig så pass att de nästan helt har tagit över. Det finns knappt några originalmanus kvar som filmatiseras och sedan som sista kläm på detta så kom 3D´n också och 3D´n gav yttligare en ursäkt för producera än mer innehållslösa filmer och sedan helt utan pardon slänga upp dyngan på biorepertoarerna. Avatar i all ära, men sen då? helt seriöst...katastrof.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Underbara inlägg Patrik, jag håller med till 100 % i allt du säger. Vart är utvecklingen och fantasin??? Nä, vi gamla gubbar får hålla ihop :) Det här får man bara hoppas är ett mellanår men jag är inte så säker på det... Hoppas man kan lita på Clintan och Hereafter iaf. Den gamla gubben blir ju bara bättre med åren :)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ja det är ju bra att man inte är helt ensam :) Ja vi får hoppas på det, men precis som du säger så pekar ju inte det så väldigt mycket på det. Iof så ser det ljusare ut 2011, men skenet kan ju bedra. Nej men sämre än i år tror jag faktiskt inte att det kommer att bli, massor med intressanta filmer på ingående. Vi får hålla hoppet uppe.
Clintan kan man lita på, ja tänk att det ska krävas en grinig gammal gubbe till för att det ska bli nån jäkla ordning :)
11101 inlägg
för
11101 inlägg
Sjukt mkt bra filmer 2010. Det vimlar ju av filmer som får en fyra eller femma på MZ och i alla andra sammanhang. Och egentligen räcker det ju med en trea för att en film ska kunna bedömas som sevärd. Sen att vissa människor envisas med att se massa skitfilmer är ju deras problem det betyder ingalunda att det varit ett dåligt filmår.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
6st filmer från 2010 har klivit in på IMDB's topp 250 lista, vilket är lika många som 2009. Och då är inte året slut ännu. 2008 var bara snäppet bättre med sju filmer.  2007 var det bara 5. 2006 var det 6st. 2005 var det bara 2st.
2010 står sig alltså mycket väl.
401 inlägg
för
401 inlägg
First of all: IMDb's lista kan i många avseenden inte längre ses som särskilt kvalitativ tycker jag.
Second of all: De filmerna du syftar på är Inception, Toy Story 3, The Social Network, How To Train Your Dragon, Harry Potter and the Deathly Hallows Part I och Kick-Ass. De tre första har jag med på min lista över årets bättre filmer (se första inlägget) så de kan jag godkänna. Kick-Ass tycker jag som sagt var helt godkänd, men inte en av årets bästa. HP och Dragon har jag inte sett, men jag tvivlar på att någon av dom kommer att tilltala mig särskilt mycket.
Så att ta IMDb's lista som argument håller inte riktigt enligt mig.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden