211 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
211 inlägg
Hallå filmälskare!
Jag tänkte vi kunde skapa världens bästa lista på filmer som har över 8.0 i betyg på IMDB men som inte är med på topp 250 listan. Dessa guldkorn brukar jag leta upp ibland och de är ganska svåra att hitta men ack vilka bra filmer! Jag bidrar med några få filmer bara för att mjuka upp tråden lite.
Vi har Salinui chueok (Memories of Murder) från 2003. http://www.imdb.com/title/tt0353969/ En film som ofta förknippas med Zodiac. Kan det bero på att handlingen är detsamma? :P Denna film är en av Quentin Tarantinos favoritfilmer sedan 1992.
En annan bra film som är en av mina favorit krigsfilmer är Taegukgi hwinalrimeyo (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) från 2004. Inspirerad av Saving Private Ryan och har mycket starka rollprestationer. Ligger i min topp 25 lista över bästa filmer någonsin.  http://www.imdb.com/title/tt0386064/ Några andra filmer: Night of the Living Dead (1968), Invasion of the Body Snatchers (1956), Per un pugno di dollari (A Fistful of Dollars) (1964), Lola Rennt (Run Lola Run) (1998). En film som jag såg för några dagar sedan var White Heat från 1949. Jag är chockad över att betyget till den filmen ligger på 8.1. Det är ju bara en decent gangster rulle för mig. Första Cagney filmen jag sett så jag har kanske inte lärt mig att uppskatta det än.
Någon mer än jag som hatar att IMDB översätter alla filmtitlarna till engelska? Jag menar... filmer har en ursprungstitel och det borde användas världen över! Kolla bara på Léon. Den är översatt till The Professional och Ondskan till Evil.
401 inlägg
för
401 inlägg
Det är väl ganska nyligen IMDb har börjat översätta titlarna till engelska? Förut stod väl allt i original.
Sen med listan så finns det ju väldigt många filmer med 8.0+ i betyg som inte befinner sig på 250-listan, blir svårt att bara nämna någon såhär på rak hand, men vissa filmer som man trodde låg på listan brukar ligga nånstans runtomkring. Ett exempel som jag upptäckte för ett tag sen var E.T. som då alltså inte låg på listan (den har 7.9 i betyg) vilket jag fann väldigt konstigt. Titanic tycker jag också är lite förvånande att den inte ligger på listan med tanke på att det är en av de mest inkomstbringade filmerna genom tiderna samt att det är en av de filmer som vunnit flest guldgubbar på Oscarsgalan, sen är den väl vida uppskattad hos publiken, eller har jag fel? Varför då endast 7.4 i betyg?
Hur som helst, nu hamnar jag lite off-topic. Jag får återkomma när jag hittar några sjyssta 8:or.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
Most Popular Titles With User Rating Between 8.0 And 10
1-50 of 56,510 titles.
Finns ju några att ta av...

430 inlägg
för
430 inlägg
Har alltid haft ett litet öga på "Votes by Decade". Om man går bak lite i tiden så hittar man jättemånga guldkorn som av olika anlednigar ligger utanför.
Mitt tips!
96 inlägg
för
96 inlägg
"The Man from Earth" från 2007 ligger på 8,1. Har alltid undrat varför vissa filmer med högt betyg inte är med på topp 250 listan, någon som vet?
430 inlägg
för
430 inlägg
The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C 

where:
[list]
[*] R = average for the movie (mean) = (Rating)
[*] v = number of votes for the movie = (votes)
[*] m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 3000)
[*] C = the mean vote across the whole report (currently 6.9)
[/list]
2566 inlägg
för
2566 inlägg
Det där med Titanic har jag också grubblat över. Tycker det är sjukt att den har så lågt betyg.
Kan ge ett par tips på filmer över 8.0:
Yip Man (extremt underhållande martial arts-film)
http://www.imdb.com/title/tt1220719/
Mary and Max (borde ha blivit nominerad och vunnit för bästa animerade film vid årets Oscarsgala)
http://www.imdb.com/title/tt0978762/
22 inlägg
för
22 inlägg
Betygen på IMDb är väl bäst att ta med en nypa salt. Vad gäller Titanic och säkert många andra filmer (särskilt framgångsrika sådana) så finns det nog en hel del personer som kanske utan att ens ha sett filmen delar ut lägsta möjliga betyg bara för att jävlas.  
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Titanic ligger ju på 7.4, och mer än så är den verkligen inte värd, snarare mindre då...
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Håller med Voldo om Mary and Max. En fantastisk film, tycker Upp vann välförtjänt, men den borde definitivt varit nominerad istället för usla Prinsessan och grodan.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Något som väldigt många människor gör är att de tar IMDb:s listor alltför seriöst. De ser dem som riktlinjer till vad de ska se och vad de ska undvika, istället för som man bör ta dem som en vägledning. Alla listor som baseras på offentliga omröstningar får man ta med en nypa salt. Även om 10 000 personer tycker att en film är skit eller jättebra finns det inga garantier att jag tycker likadant. Gör som jag och våga se filmerna med lägre betyg och se vad du själv tycker om dem.
Ju större IMDb blir desto mer dumröster blir det i listorna. Dvs många som röstar emot eller för vissa filmer och resultatet blir att slutbetyget knappast blir rättvist. Vi har ju ex sett ett smärre krig mellan nahängarna till Star Wars, Godfather och LOTR där respektive anhängare går in på sin "konkurrent" och sätter lägsta betyg. Visst en enstaka röst gör varken till eller ifrån, men ju fler anhängare desto mer förstörsden.
Jag tvivlar på att alla personer har IMDb:s Top 250 som deras egen Topp 250-lista. Jag har det iaf inte :)
3198 inlägg
för
3198 inlägg
har inte sett "mary and max" än, annars hade jag mina kort på herr räv :P
innan titanic släpptes på nytt på dvd med 4-disc utgåvan så låg titanic mycket lägre, 6.9 faktiskt om jag inte minns helst fel.
håller med, mats. betygen ska man inte ta på fullaste allvar, många bra filmer som har lågt betyg "mitt afrika", t.ex. sen finns massa criterion-titlar som har otroligt lågt betyg.
samma sak gäller ju listan. visst, det var kul att gå igenom den och man upptäckte massa nya filmer/regissörer/genre som blivit favoriter plus att man har gått på djupet i filmhistorien. det får bli en avancerad kurs med AFI's lista härnäst :P sen blir det att se alla titlar criterion nånsin gett ut :P
211 inlägg
för
211 inlägg
Mjo, vissa filmer har verkligen för låga betyg. Smala Susie till exempel. En av de bästa svenska filmerna jag har sett. Ska taga en titt på filmerna som nämnts i tråden. Yip Man blir den första jag ser, finns inte den med över MovieZines lista över bästa filmer under 00-talet eller är jag helt ute och cyklar?
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Smala Sussie tycker jag var skitdålig:) och The man from earth var max värd en fyra, att den skulle ligga över 8,0 på IMDb är det slutgiltiga beviset på att man ska ta den listan med en stor nypa salt. Tycker att IMDb har gått utför rejält på senare år. Som sagt bättre att skaffa sig en egen uppfattning, än att ta alla betyg på den siten på största allvar. Personligen vet jag mycket väl vad jag antagligen kommer gilla och inte gilla. Går mycket på regissör och skådespelare när jag väljer vilken film som ska ses.
133 inlägg
för
133 inlägg

Titanic ligger ju på 7.4, och mer än så är den verkligen inte värd, snarare mindre då...

hahah :)
155 inlägg
för
155 inlägg
Titanic har även 7.4/10 på Rotten Tomatoes.
386 inlägg
för
386 inlägg
Förstår inte varför Titanic är så underskattad. Jag tycker den är riktigt bra.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Titanic är riktigt bra och välgjord. Som film är den vida överlägsen Avatar i mitt tycke.
133 inlägg
för
133 inlägg
Helt klart är titanic bättre än Avatar det är jag med på.
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Båda är överskattade, båda är regisserade av den OTROLIGT överskattade regissören (mainstreamrövslickaren) James Cameron som gör sina filmer utifrån ett reklamperspektiv snarare än utifrån ett hantverksperspektiv. 
Cameron har ännu inte gjort något som imponerat stort, den som är bäst hittills är helt klart Titanic, men det betyder absolut inte att det är ett mästerverk på något sätt, jag har satt en mycket svag fyra som betyg, men jämfört med många andra filmer når den inte alls långt.
Precis som alla andra Cameronfilmer lider Titanic av känslan att allt är så fruktansvärt tillgjort, plastigt, pretantiöst och syltigt... Det som gör Titanic till den bästa på hans ganska innehållslösa meritlista är främst att den är så snygg och för att den baseras på en intressant verklig händelse...
Cameron är en klåpare i jämförelse med regissörer som Fincher, Paul Thomas Anderson, Stanley Kubrick, Francis Ford Coppola och Michael Mann...
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden