Hallå filmälskare!
Jag tänkte vi kunde skapa världens bästa lista på filmer som har över 8.0 i betyg på IMDB men som inte är med på topp 250 listan. Dessa guldkorn brukar jag leta upp ibland och de är ganska svåra att hitta men ack vilka bra filmer! Jag bidrar med några få filmer bara för att mjuka upp tråden lite.
Vi har Salinui chueok (Memories of Murder) från 2003. http://www.imdb.com/title/tt0353969/ En film som ofta förknippas med Zodiac. Kan det bero på att handlingen är detsamma? :P Denna film är en av Quentin Tarantinos favoritfilmer sedan 1992.
En annan bra film som är en av mina favorit krigsfilmer är Taegukgi hwinalrimeyo (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) från 2004. Inspirerad av Saving Private Ryan och har mycket starka rollprestationer. Ligger i min topp 25 lista över bästa filmer någonsin. http://www.imdb.com/title/tt0386064/ Några andra filmer: Night of the Living Dead (1968), Invasion of the Body Snatchers (1956), Per un pugno di dollari (A Fistful of Dollars) (1964), Lola Rennt (Run Lola Run) (1998). En film som jag såg för några dagar sedan var White Heat från 1949. Jag är chockad över att betyget till den filmen ligger på 8.1. Det är ju bara en decent gangster rulle för mig. Första Cagney filmen jag sett så jag har kanske inte lärt mig att uppskatta det än.
Någon mer än jag som hatar att IMDB översätter alla filmtitlarna till engelska? Jag menar... filmer har en ursprungstitel och det borde användas världen över! Kolla bara på Léon. Den är översatt till The Professional och Ondskan till Evil.
Hannes: Genrer antar jag att du menar. Alla har vi favoriter, ingen är att klandra.
Du sade: Eller för att du börjar bli gammal, hehe "not" ;)
Ja jag är rädd för det, men kvällens orsak var sannolikt trötthet.
(Jag kunde inte göra citat av någon anledning. Använder just nu Safari.)
Du sade: Eller för att du börjar bli gammal, hehe "not" ;)
Ja jag är rädd för det, men kvällens orsak var sannolikt trötthet.
(Jag kunde inte göra citat av någon anledning. Använder just nu Safari.)
3462 inlägg
Jodå, vi kan klandra Jackson! Hannes gillar när vi gör det, för då får han möjlighet att lägga fram alla hans tunga argument som slår oss med häpnad! Hannes och Jackson är ingen lek, kan jag säga! :)
No we are serious business mother fuckers!
1361 inlägg
Om man ska utse en kung av Science Fiction tycker jag valet är självklart, Stanley Kubrick.
Kubrick släppte år 1968 sin film 2001: A Space Odyssey som är tyngre än alla andra science fiction-filmer tillsammans... När Apollo 11 kom tillbaka från månen ett år senare och blev frågade hur det såg ut svarade de: "It was like 2001".
Kubrick släppte år 1968 sin film 2001: A Space Odyssey som är tyngre än alla andra science fiction-filmer tillsammans... När Apollo 11 kom tillbaka från månen ett år senare och blev frågade hur det såg ut svarade de: "It was like 2001".
Hennes sång är inte mycket att hurra över, men annars diggar jag musiken, det inkluderar "körsångerna" och allt också. Det känns att James Horner lyckades fånga Pandoras miljöer och stämningar i sin musik. Dessa stycken gillar jag nog bäst:
http://www.youtube.com/watch?v=0BUeL3dpEZs
http://www.youtube.com/watch?v=O7RFhZKyqc8
Igen angående musiken så känner jag verkligen inte att det är något specielt, det hade kunnat höra hemma i nästan vilken ''liknande'' genre film som helst, musiken gör absolut ingenting för den filmen vilket är tråkigt då filmen i övrigt är tekniskt brilljant. När filmmusik är som bäst blir den en del av ljudeffekterna och en del av den totala ljudbilden, i Avatar känns det mest som ett påklistrat ''jaha''. Musiken är egentligen inte så usel, bara att den framstår som extra svag i jämförelse med många andra aspekter i den filmen (förutom djungel körerna som mest kändes Robinson). För att ge dig exempel på vad jag vill ha i Soundtrack väg så nämner jag än en gång Dark Knight, även om mina stora favoriter alltid varit Blade Runner och Sergio Leones gamla spaghetti (stavning?) westerns. Du hör inte var musiken slutar och ljudeffekterna börjar.Ytterliggare ett lite modernare exempel skulle vara Sunshine, som för mig ballar ur framåt slutet musiken är riktigt bra.
Angående att Kubrick skulle vara den störste sci fi regisören med 2001 vet jag inte riktigt. En film räcker inte riktigt, men visst, lägger du A Clockwork Orange också så blir det spännande... skämt åsido var jag aldrig helt förtjust i 2001, en film jag beundrar mer än jag tycker om, if that makes sense.
Angående att Kubrick skulle vara den störste sci fi regisören med 2001 vet jag inte riktigt. En film räcker inte riktigt, men visst, lägger du A Clockwork Orange också så blir det spännande... skämt åsido var jag aldrig helt förtjust i 2001, en film jag beundrar mer än jag tycker om, if that makes sense.
Måste erkänna att jag inte förstår vad du pratar om när du säger att musiken inte hållet måttet, eller när du säger att den skulle kunna höra hemma i "liknande" filmer. Vilken film liknar Avatar rent visuellt egentligen? Det hade ju varit åt helvete att ha Avatars musik i Terminator eller Indiana Jones.
Jag tycker att musiken smälter ytterst väl in med hela ljudbilden såsom du vill att den ska göra. I filmer vill jag helst ha musik som förmedlar känslor och höjer stämningen på något vis, vilket jag tycker att Avatars musik gör. The Dark Knight har onekligen riktigt bra musik som höjer stämningen rejält, men för min del vinner nog Avatar vars musik är lite trevligare att lyssna till.
Jag tycker att musiken smälter ytterst väl in med hela ljudbilden såsom du vill att den ska göra. I filmer vill jag helst ha musik som förmedlar känslor och höjer stämningen på något vis, vilket jag tycker att Avatars musik gör. The Dark Knight har onekligen riktigt bra musik som höjer stämningen rejält, men för min del vinner nog Avatar vars musik är lite trevligare att lyssna till.
1361 inlägg
Jag tycker helt klart man kan säga att Kubrick är SciFi-kungen enbart utefter 2001: A Space Odyssey, dels eftersom han inte riktigt utforskat den genre igen (A Clockwork Orange, visst, men inte alls på samma sätt) men också för att 2001 är så förkrossande mästerlig på alla plan. Därför innehar Kubrick förstaplatsen för mig när det gäller SciFi, och innan vi kommer ändå ner till James Cameron på den listan hittar vi regissörer som Terry Gilliam (Brazil, Twelve Monkeys), Zack Snyder (Bästa filmen genom tiderna: Watchmen) Ridley Scott (Alien, Blade Runner), Irvin Kershner (The Empire Strikes Back), Robert Zemeckis (Back to the Future), Steven Spielberg (Close Encounters of the Third Kind, Minority Report), Bröderna Wachowski (The Matrix) och James McTeigue (V for Vendetta)
Skulle Irvin Kershner ligga närmare att vara kungen av sci-fi bara p.g.a. Empire som han inte ens skrivit manus till? Låter lite bisarrt i mina öron men "smaken är som baken" som vi brukar säga.
Den enda mannen som jag nästan skulle kunna se som kandidat till titeln är George Lucas. Hela SW-sagan kom ju från hans hjärna. Dessvärre våldtog han den med The Phantom Menace så Cameron är ändå ohotad i min mening.
Den enda mannen som jag nästan skulle kunna se som kandidat till titeln är George Lucas. Hela SW-sagan kom ju från hans hjärna. Dessvärre våldtog han den med The Phantom Menace så Cameron är ändå ohotad i min mening.
Håller med Gustaf om Avatars musik, James Horner har gjort betydligt bättre soundtrack förut. Ang. musiken i Dark Knight så tycker jag absolut att den är riktigt bra, men på vissa ställen så blir lite väl mycket synth och ljudeffekter. Föredrar helt klart Zimmers andra verk tex. Gladiator, Pirates 2-3, Sista samurajen mm.
Edward Scissorhands har fått 8.0 men är inte med på Topp 250.
401 inlägg
Edward Scissorhands låg faktiskt på plats 250 häromdan men har åkt ner nu ;)
84 inlägg
Den åker in och ur listan.. Tycker den borde stanna, Burtons bästa film någonsin!
med liknande filmer känner jag att dom i princip hade kunnat lagt djungelkör delarna i djungelboken medans det elaka imperialistiska brasset hade kunnat höra hemma i nästan vilken stor budget pang pang rulle. Till Prime så förstår jag om man tycker Dark Knight blir för mycket synthar, men det har alltid varit något jag tycker det är för lite av :) Gladiator även den riktigt bra, men av Zimmers verk vill jag slå ett slag för musiken till The Rock. Självfallet var det en kollaboration, men ojoj vilken musik, nu DET är pampigt.
Nja, det där är jag tveksam till. Det hade låtit extra weird i Disneys version. :)
Något som är coolt med körsångerna är att det låter som om det är Na'vi-folk som sjunger. Dessutom sjungs ju sångerna på deras språk.
visst har du bitvis en poäng med att det sjungs på na'vi folkets språk, men det tycker jag är en väldigt liten detalj då jag harmoniskt och melodiskt finner det vara identiskt till 99% av alla andra djungelkörer jag hört i filmer. problemet för mig är väll generellt att jag tycker filmmusik idag är på gränsen till riktigt uselt och i mångt och mycket hellre förespråkar musik från tv-spel. för till en film som avatar, vad häftigt det hade varit om dom anlitat något att göra ett riktigt nyskapande och ballt soundtrack.