Visa första inlägg
84 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
84 inlägg
Håller med, tycker inte Cameron är något speciellt när det finns så många andra duktiga regissörer där ute. Titanic är snygg och imponerande rent teknisk och jag gillar både DiCaprio och Winslet men, överdriven och utdragen. Avatar gillar jag inte alls, storyn är tunn och billig. Troligen blev den alldeles för hypad.
403 inlägg
för
403 inlägg
TheSonOfMan:
Även om jag tycker att att Cameron har levererat tre bra rullar i sin karriär (The Terminator, Aliens och Terminator 2), håller jag dessvärre med dig. Att han slickar mainstreampubliken långt upp i stolgången antydes redan i Titanic, men blev väldigt övertydligt i och med Avatar. Nu tycker jag att Titanic är en helt ok film och inte alls i lika låg klass som Avatar är.
Skulle vilja hävda att hans slickande kanske började i och med True Lies, mainstream? Ja. Underhållande och opretentiöst? Ja, men på intet sätt någon film av tyngre kaliber och den gör aldrig anspråk på att vara någonting annat.
Vari ligger allt det tillgjorda, plastiga, pretentiösa och styltiga i hans tidiga filmer, skulle du vilja precisera? Jag håller inte alls med dig på denna punkt om vi pratar hans tidiga filmer, främst de som jag nämnde i mitt första stycke.
Att han inte når samma klass som de regissörer du nämner håller jag med om. Summan av kardemumman är att jag finner Camerons utveckling som filmskapare väldigt tråkig, men jag passar på att njuta av hans tidiga filmer i stället.
IMDb:s filmer var det också, ja. Ta deras listor med en skopa salt, jag har slutat att ha IMDb som någon sorts mall på vilka filmer man borde se. Bra för fakta och allting runt omkring det, men i övrigt snokar jag efter filmer att se, på annat håll.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
James Cameron är ett geni och en av tidernas främsta filmskapare. När hans meritlista bland annat består av The Terminator, Aliens, The Abyss, T2 och Avatar tycker jag även att man kan kalla honom för kungen av science fiction. I Titanic och Avatar berättar han historier man upplevt förr, men han berättar dem på fängslande sätt och han gör det med passion. Han lägger verkligen ner tid, omsorg och hårt arbete på att skapa bra filmer, han är inte som Twilight-regissörerna som spelar in sina filmer på någon vecka med ett manus på skrivits under lika lång tid bara för att tjäna pengar. Att han revolutionerat filmindustrin ett par gånger skadar inte heller.
Man kan ju undra om TheSonOfMan börjat hata Camerons tidigare filmer bara p.g.a. att Avatar blivit så populär. Det är det många andra som börjat göra vet jag. Många av dem som inte uppskattade Avatar lika mycket som resten av publiken har börjat påstå att Cameron är tidernas sämsta regissör med bara skit på meritlistan. Hatet för Avatar stiger många åt huvudet.
403 inlägg
för
403 inlägg
Well, nu tror jag inte att det är precis så du beskriver det, Voldo. Men det låter onekligen väldigt knepigt att börja känna avsky för en regissör och hans tidiga filmer vars senaste film inte var tilltalande. Min syn på hans tidiga filmer förändras knappast av Avatar eller någon annan film. TheSonOfMan kan ju ha haft denna syn helt innan Avatar  också, men att föraktet växte sig starkare på grund av det.
Att många tycker så finns det säkerligen inte några tvivel om, men det ett ganska löjligt beteende om du frågar mig.
Jag kan inte hålla med om att han är en av tidernas främsta filmskapare, det är till att ta i lite väl mycket. Men visst är han en regissör som jag uppskattar, men han kommer aldrig upp till den riktiga toppen; fast det är bara vad jag tycker. Felet han gör är att han hela tiden måste toppa sig själv och samtidigt tilltala en större publik där motivet är att tjäna pengar, vilket han så klart gör bra, men filmerna som sådan blir lidande, i alla fall ur mitt perspektiv.
85 inlägg
för
85 inlägg
Tyck vad ni vill om Avatar, men vågar man förneka att James Cameron är en av historiens bästa filmskapare så har man noll koll. Allt hårt arbete som han lägger ner i sina filmer plus de häpnadsväckande resultaten av detta... 
Att låta hatet över Avatar gå ut över Cameron är bara dumt, han ÄR kungen av Sci-fi - nuff said. 
För att slippa tjafs vill jag tillägga att detta är MIN åsikt.
85 inlägg
för
85 inlägg
Robert: Hur kan du säga så när Cameron lagt ner hela sin själ i Avatar? Visst, de enorma inkomsterna var väl nästan en självklarhet, men när man lägger ner SÅ mycket arbete i en film så tvivlar jag på att pengar och publik är det enda man har på hjärnan. 
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Jag måste nog erkänna att föraktet för Avatar gjort att hela konceptet med James Cameron sjunkit till botten för mig, men det betyder inte att jag varit något fan av de andra filmerna tidigare heller.
The Terminator är den film som är bäst av de du nämner, men storheten i Aliens och T2 har jag aldrig förstått mig på. Det är helt klart underhållande filmer, men om man skrapar lite på ytan så är det inte mycket mer än så. Camerons avstamp i Alien-serien är ju verkligen inget att hänga i julgranen. Med sin Aliens spottade han rakt i ansiktet på Ridley Scotts geniala mästerverk Alien. Istället för att utnyttja konceptets fulla potential valde han att skippa den krypande skräckkänslan för att få med så mycket hjärndöd action, muskler och vapen som möjligt, mycket tråkigt enligt mig.
Snackar vi T2 märker man direkt den stora skillnaden gentemot föregångaren, det skulle lika gärna kunna varit en annan regissör, eller som i detta fall, en regissör som helt ändrar stil och riktar in sig på det enkla, platta och förutsägbara för att tjäna så mycket pengar som möjligt. DETTA är vad som stör mig mest med James Cameron, han har lärt sig hur man drar in feta mängder med cash, och gör filmer efter dessa principer, sen säljer han det till publiken genom att dölja allt skräp bakom hype och tekniska storheter som egentligen inte spelar någon roll.  
293 inlägg
för
293 inlägg
Cameron är en skicklig regisör, inget snack om saken. En av dom duktigaste mastodont regisörerna genom tiderna, utan tvekan. I mitt tycke var dock Avatar en stor besvikelse men killen gjorde Aliens, Terminator 1 och 2 samt the Abyss (where's the love?) Problemet med Avatar var ju att den blev så corny och var så pinsam ibland att det faktiskt kom ivägen för dom makalösa effekterna. Han är dock inte världens bästa sci-fi regisör, det är nog Ridley Scott, har man gjort Alien OCH Blade Runner finns det i mina ögon ingen konkurans  (för övrigt så verkar ju Duncan Jones bli ett litet stjärnskott) :)
85 inlägg
för
85 inlägg
Avatar: en jävligt bra popcornrulle för ljudbögar som jag :) Då militären riktar sina vapen mot naturen till pampig musik får jag rysningar och ler smått av ren njutning hemma i hemmabiorummet. 
Visst, storyn är oorginell, men hade inte Pocaholtas funnits så hade ni inte klagat. Jag vet inte om jag har fel nu, men Avatars manus blev klart 1994 och Pocaholtas gick på biograferna 1995. Jag har ingen aning om vilket av dessa manus som blev klara först, men jag har mina tvivel på att Cameron ens visste om Pocaholtas handling då han skrev sitt manus. Resten av Avatar (förutom kanske dialogen som kan bli smått pinsam ibland) är enligt mig ett mästerverk. Det visuella är så perfekt det kan bli, jag skulle inte vilja ändra på en enda kameravinkel...
Att Avatar plötsligt verkar ha fått så dåligt rykte gör mig smått förbannad.
293 inlägg
för
293 inlägg
jag förstår precis varför du går igång på allt det där, för mig så var bara storyn så pass dålig att den kom ivägen för allt det där (musiken är iofs totalt katastrofal). för att berättiga mig själv så vill jag tillägga att jag inte är något pretantiöst freak som anser mig finare än alla andra. jag såg den två ggr på bio (första gången på premiär dagen) och hade hoppats på en ny popcorn rulle i klass med Star Wars. Problemet är väll inte storyn i sig, utan snarare att filmen är på tok för seg (hjärndöd popcorn med fett ljud ska drivas på!) och att den saknar charm. Alla förutom killen som spelar skurken verkar ta allting totalt gravallvarligt och Sam Worthington håller tyvär inte som action hjälte, han känns för grå. Schwarzenegger var många gånger en underbar action skådis för han hade distans till vad han gjorde (länge leve Total Recall!!!) men i detta fallet känns det, nja. Som popcorn rulle föredrog jag både District 9 och Dark Knight
85 inlägg
för
85 inlägg
Katastrofal musik? Du gör samma misstag som jag, att fokusera på "djungelbitarna" som är fyllda av körsång och visslande. Då jag såg filmen andra gången lyssnade jag istället på det pampiga musik som fyller ut filmens andra, fantastiska akt. 
För att besvara eventuella frågor: Ja, jag älskar filmmusik. :)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Men jösses, läser ni inte historia i skolan nuförtiden? Pocahontas är en historisk person som levde på 1600-talet och 1995 gjorde Disney en film av det.
Rent visuellt är Avatar fantastisk, men film som helhet finns det ju brister helt klart. Det är dock fortfarande en riktigt bra film, men når ju inte upp till hans tidgare filmer. T2 är den ultimata actionfilmen. Den enda actionrulle jag har gett en femma och lär nog dröja innan jag ger en actionfilm det betyget.
Jag håller med Gustaf att Ridley Scott är kungen av sci-fi.
Att någon har lagt ner sin själ i sin film betyder ju faktiskt inte ett skit. Vilken filmmakare gör inte det? Men det gör ju inte att filmen i sig blir nåt mästerverk för det. Tror nog tom att Uwe Boll lägger ner sin själ i sina filmer också.
Trots att jag inte var helnöjd med "Avatar" är Cameron fortfarande en av mina favoriter.
85 inlägg
för
85 inlägg
Jag menade inte att Camerons decennium av hårda arbete gör Avatar till ett mästerverk, jag menar på att det gör honom till en regissör som bör respekteras. 
Jag vet vem Pocaholtas var i verkligheten, men Cameron kollade ju knappast upp henne i historieböckerna och bestämde sig för att göra en sci-fi historia av hennes liv. När någon har kollat upp vilken story som faktiskt kom först, Avatars eller Pocaholtas, så säg till. 
293 inlägg
för
293 inlägg
haha så sant om uwe! men som sagt, cameron är ingen dålig regisör och jag tycker verkligen The Abyss är en liten bortglömd pärla, men i detta fallet så hade han helt enkelt inte manus. Titta på The Empire Strikes Back, visst är det george lucas idéer, men någon anna regisörer etc... Och då blir det strålande :)
för att förtydliga min position angående Avatar, hade jag gett ett betyg på den hade det blivit egentligen en ljummen fyra, men eftersom man har rätt att förvänta sig mer av Cameron, en mesig trea. Och angående musiken till avatar tycker jag nog den rakt igenom är totalt oförsvarbar (specielt ledmotivet Leona Lewis). Visst brass partierna är lite mäktiga, men det beror utestlutande på ljudmixen då det egentligen är totalt intetsägande och saknar karaktär. Lyssna på Dark Knights musik istället, fräsch och nytänkande och annorlunda. 
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Ärligt talat tror jag inte du vet vem Pocahontas är, eftersom du inte ens vet hur hon stavas :)
Självklart kom Pocahontas till först. Hon levde ju på 1600-talet! Alltså 400 år innan "Avatar" :)
Gillar man inte Cameron som filmmakare kan man ju heller inte respektera honom. Det måste du respektera.
Jag har absolut inga problem med att andra människor inte ser på Cameron som jag. Det är var mans rättighet att tycka som man vill.
85 inlägg
för
85 inlägg
Oj! Jag har visst skrivit med "l", jag skyller på att jag är trött och sitter och stirrar på en ljusstark datorskärm. :) 
Jag vet har hyffsad koll på vem Pocahontas är, även om jag inte djupstuderat hennes historia. Jag visste t ex inte om att Disneyfilmen var baserad på hennes liv, jag trodde att den bara var baserad på karaktären. 
Angående Cameron: Du och jag missförstår varandra väldigt ofta, Mats. Jag menade såklart att jag har svårt för att folk ogillar Cameron som regissör bara p g a att de ogillar Avatar. Att man sedan inte respekterar honom är ju självklart om man redan ogillar honom. 
1492 inlägg
för
1492 inlägg
Sluta bråka om regissörer nu, alla vet att Jackson är kungen över alla sjangrer även dem han inte gett sig på en :)
Edit: Nu kom jag på att han nästan gjort alla också D: Skräck, komedi, drama, thriller, äventyr och action. Men nej jag skojade så klart han är inte bäst på allt även om han är min absoluta favorit. Om det är Thriller så är Hitchcock min favorit och komedi så är det Gilliam.
85 inlägg
för
85 inlägg
Gustaf: Ja, The Dark Knight har även den ett mästerligt soundtrack.
1492 inlägg
för
1492 inlägg

Oj! Jag har visst skrivit med "l", jag skyller på att jag är trött och sitter och stirrar på en ljusstark datorskärm. :)

Eller för att du börjar bli gammal, hehe "not" ;)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Jackson for president, va? :)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden