Vilken film borde vinna priset för bästa film?

5 Röster
30 Röster
0 Röster
18 Röster
Rösta
(9%)
Winter's Bone
Rösta
(57%)
Inception
Rösta
(0%)
Alice in the Wonderland
Rösta
(34%)
Shutter Island
Visa första inlägg
4340 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
4340 inlägg
Oavsett vilka som blir nominerade så kommer 2010 gå till historien för min del som det sämsta filmåret sen jag började se film på allvar. Vet inte hur många ettor jag delat ut i år...
Clash of the Titans
Karate Kid
The Bounty Hunter
Vampire Suck
Saw 7
The sorcerers apprentice
Sex and the city 2
Tooth Fairy
Leap year
Death at a funeral
Eclipse
Dear John
Grown up's
Red
Splice
Jonah Hex
Kommissarie Späck
The other guys
The expandables
Killers
The A-Team
de är bara några SKITfilmer som knappt är värda en etta i min bok.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Antar att That evening sun (2009) inte kan bli nominerad, annars hade Holbrook varit given som bästa manliga.
401 inlägg
för
401 inlägg
Ja det har sannerligen kommit mycket skit. Att du ens orkat se alla dessa filmer ;) Saw 7 och Sex and the City 2 skulle det aldrig falla mig in att se.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
jag skulle inte ens tänka mig att se hälften av dem där, haha

sen är det ju såhär varje år. alltid en grupp människor som anser att det varit det sämsta filmåret nånsin.
401 inlägg
för
401 inlägg
Sämsta filmåret någonsin kan jag inte säga med säkerhet, men det har sannerligen inte varit ett bra filmår.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
jag brukar försöka undvika skitfilmer och märker jag att en film är dålig så ser jag inte klart den helt enkelt.
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Jag brukar ta mig igen dom oavsett hur kassa dom är och för att ha argument om någon skulle ifrågasätta att de är usla. Men en pärs har det varit :)
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Brent: Jag såg att du inte har något betyg satt på "The kids are all right". Antar att du då inte sett den än. Där har du precis som recensenten skriver, en riktig pärla. Man blir så glad när filmer är bättre än vad man trodde innan man såg den, speciellt detta filmår. Jag blev väldigt positivt överraskad av den. Riktigt bra film.
Se den vettja, du kanske också gillar den =)
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Ja den har jag inte sett än, är det den med Julianne Moore och Anette Benning? Blir att se så fort som möjligt :)
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Ja precis!
Moore och Benning är otroligt bra i filmen. Det är väl inte min typ av film egentligen men jag gillade den som fan! Jag tror absolut den kniper en nominering i bästa film kategorin.

4340 inlägg
för
4340 inlägg
Låter bra gillar båda, framförallt Moore, som jag håller som en av de absolut bästa aktriserna. Det kanske blir ett "biobesök" idag ;)
3541 inlägg
för
3541 inlägg
Haha, låter bra det =)
4340 inlägg
för
4340 inlägg
:)
855 inlägg
för
855 inlägg

Oavsett vad alla filmbolag och filmmakare ursäktar sig med är det inget annat än en kopia av originalet. I vissa fall mer kopia än andra och i andra fall mindre kopia, men ändock har de fått en riktigt bra vägledning hur de ska bära sig åt, till skillnad från ett projekt som aldrig har gjorts förut. För då får de skapa allt själva från scratch.

Återigen, problemet med ditt resonemang är det att allt detta går att applicera på en skådespelarprestation också. De har något att utgå från, vägledning för hur de skall bära sig åt, hur de skall spela. Visst, det gäller att få fram nyanser, men dessa nyanser finns ju med stor sannolikhet i den ursprungliga prestationen också, dessutom gäller detsamma för regissören.
Sedan när vi pratar Coen och True Grit så har ju de en otrolig artistisk integritet och de kommer definitivt göra filmen till sin egen och inte bara kopiera originalet. Då tycker jag inte det är något fel med att belöna en sådan film, speciellt om det skulle visa sig vara årets film.

Lets face it. Alla skådespelare baserar sin karaktär på en verklig person, även om den är helt fiktiv.

Jag tvivlar inte på att det är så, men skillnaden är ju att du måste hitta personen du skall basera den på och arbeta därifrån.  Skådisar som spelar karaktärer som redan spelats slipper ju det, vilket kan liknas med det du sade om regissörens arbete.

Sedan tvivlar jag starkt på att någon skådis skulle få en Oscar för att ha gjort en klockren imitation av en annan skådis.

Ja, det tvivlar jag också på. På samma sätt tvivlar jag på att de någonsin skulle belöna en film som var en kopia av en annan film.  
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Visst, men skillnaden är att resultatet aldrig blir en kopia.
Vi kan par exempel från båda sektioner så att säga. Om vi tar "Let Me In" och "Brothers" som båda är en remake på nyligen gjorda filmer, Susanne Biers "Bröder" och Tomas Alfredsons "Låt den rätta komma in". Båda filmerna är i stort sett en karbonkopia av originalen och därför kan aldrig ett pris för nyversionerna kännas rättfärdigat och rättvist. De har ju uppenbarligen ridit på origfinalfilmerna och dess regissörer. Dock inget ont om varken Jim Sheridan eller Matt Reeves, gillar båda två väldigt mycket. Men de ska banne mig inte ha cred för att lyckas ha gjort bra kopior.
Om vi går över till skådespelare som har gestaltat samma karaktär har vi The Joker från Batman som har spelats av Ceasar Romero, Jack Nicholson och nu senast Heath Ledger. Samma karaktär, men de lyckades visa upp tre olika versioner av den klassiska karaktären och inte efterapa någon av de andra.
Sedan har vi Dracula som har gestaltas av väldigt många människor, bla Christoper Lee och Gary Oldman. Samma där, samma karaktär men helt skilda rolltolkningar.
Visst har de belönat en kopia av en film, det hände ju för par år sen med The Departed. Ingen ont om Scorsese, är ju faktiskt en av mina favoritregissörer, men inte f-n skulle han ha en Oscar för Departed?
Om vi går till Coen och deras True Grit där du pratar om artistisk integritet så kan jag inte hålla med dig där. Precis som Scorsese gillar jag dem sjukt mycket, men här har de banne mig sniffat thinner. Om de hade haft artistisk integritet hade de skrivit ett helt nytt manus och gjort något mer häpnadsväckande än en "simpel" remake. Självklart finns nivåer på hur man kan göra en remake och stora och erkänt duktiga regissörer gör aldrig en ren karbonkopia, men likväl är filmen redan gjord. Varför inte göra något eget istället? Jag kan inte för mitt liv förstå när så pass kreativa människor som Coen tar en en sådan simpel genväg. Skulle de få en Oscar för den skulle jag inte känna mig glad.
Inte ens om det vore min absoluta favritregissör Spielberg som det snackades om att han skulle göra en remake på "Oldboy". Hade det hänt och han fått en Oscar för det, då hade jag förträngt den vinsten illa kvickt och han hade sjunkit radikalt hos mig.
3198 inlägg
för
3198 inlägg

[size=13=13][color=#333333=#333333][size=13=13]Om vi går till Coen och deras True Grit...  Om de hade haft artistisk integritet hade de skrivit ett helt nytt manus och gjort något mer häpnadsväckande än en "simpel" remake. Självklart finns nivåer på hur man kan göra en remake och stora och erkänt duktiga regissörer gör aldrig en ren karbonkopia, men likväl är filmen redan gjord. Varför inte göra något eget istället? Jag kan inte för mitt liv förstå när så pass kreativa människor som Coen tar en en sådan simpel genväg. Skulle de få en Oscar för den skulle jag inte känna mig glad.[/size][/color][/size]

vad var då meningen med "no country for old men"? den boken är ju skrivet som ett riktigt bra treatment (=det man skriver innan man skriver själva manuset) och mycket i filmen är direkt lyft från boken. det resulterade i en oscar också.
[size=13=13][color=#333333=#333333][size=13=13]
[/size][/color][/size]
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Det är väl ändå en viss skillnad på att filmatisera en bok och att göra en remake på en redan existerande film eller är det bara jag som tycker det? :)
321 inlägg
för
321 inlägg
Det är ju nästan svårare att göra publiken nöjd med en existerande bok än en helt ny idé då alla som har läst boken har sin egna lilla film i huvudet.
855 inlägg
för
855 inlägg
Men Mats, det är ju inte direkt så att The Dark Knight är en remake på Batman eller? Visst, det är samma karaktär -  men i helt olika filmer. Skulle du däremot gör en remake på Batman där du snor allt scen-för-scen skulle det ju vara något helt annat.  Plus, du kan ju inte ignorera att det både är manusförfattarens jobb att skriva karaktären samt regissörens jobb att regissera skådespelaren. Vi alla vet ju att halvdana regissörer och underskrivna roller kan göra även den bästa skådisen kass.
Sedan håller jag till viss del med dig, om en remake kopierar originalet rakt av så ska det inte belönas. Men bara för att det är en remake betyder ju inte det att det kommer vara en kopia rakt av.  Och jag är säker på att detta inte kommer vara fallet med True Grit. Sedan varför inte gör något nytt? Kanske för att de VILLE göra en remake på filmen? Ungefär som det var PJ's stora dröm att göra en remake av King Kong. På tal om King Kong, så skulle jag inte tycka att det varit något fel med att belöna den med regi och film (ifall den varit tillräckligt bra, vill säga) med tanke på att han ändå gjorde en film som var långt ifrån en karbonkopia av originalet.
Nåväl, för att återgå till skådispratet, ta Charlize Theron's rollprestation i Monster. Personligen tycker jag att det är en av tidernas bästa, men det går inte att förneka hur mycket av prestationen som är imitering(eller kopiering på samma sätt som du säger att regissörerna gör). Så enligt dig borde hon inte kunnat vinna Oscarn då det var en imitering?
855 inlägg
för
855 inlägg

Det är väl ändå en viss skillnad på att filmatisera en bok och att göra en remake på en redan existerande film eller är det bara jag som tycker det? :)

Ingen direkt skillnad i originalitet, nej. Du baserar ju fortfarande filmen på en redan existerande förlaga. Sen om det är film eller bok har ju mindre betydelse. För de som läst No Country går det ju heller inte förneka på hur mycket, som Hempo säger, Coen har lyft rakt från boken.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden