Tjena alla! :D
Oscarsgalan är ju på gång snart :) Hur tror ni att nomineringarna kommer att se ut detta året? :)
Vilken film borde vinna priset för bästa film?
3462 inlägg
Självklart, men jag böcker och film som två skilda saker. Film är film och bok är bok. Jag har aldrig riktigt förstått de som inte förstår det :) Det är ju därför man har två prisklasser för manus på Oscarsgalan. Men jag håller med, de som gör något helt från scratch har gjort något fantastiskt.
Nej, jag vet att TDK inte är en reamek, men det var aldrig min tanke heller med mitt påstående. Jag ville visa att man som skådis kan gestalta samma karaktär på hel olika sätt och därmed inte likna en skådis prestation av en tidigare gestaltad karaktär med en remake.
Visst är det så att en rollgestaltning av en fiktiv person är mer imponerande än av en verklig person. Det kräver ju helt klart lite mer av skådisen. Men just med Therons tolkning var ju grejen att hon skulle vara så lik förlagan som möjligt och det gjorde hon med bravur, så visst förtjänar hon sin Oscar.
Men för att återgå till den ursprungliga diskussionen så anser jag fortfarande att Oscarsakademien har ett visst ansvar när det handlar om att dela ut sina Oscars. Skulle det bli så att man börjar belöna "filmkopior" kommer det ge en negativ effekt för framtiden och hos filmutvecklingen.
Nej, jag vet att TDK inte är en reamek, men det var aldrig min tanke heller med mitt påstående. Jag ville visa att man som skådis kan gestalta samma karaktär på hel olika sätt och därmed inte likna en skådis prestation av en tidigare gestaltad karaktär med en remake.
Visst är det så att en rollgestaltning av en fiktiv person är mer imponerande än av en verklig person. Det kräver ju helt klart lite mer av skådisen. Men just med Therons tolkning var ju grejen att hon skulle vara så lik förlagan som möjligt och det gjorde hon med bravur, så visst förtjänar hon sin Oscar.
Men för att återgå till den ursprungliga diskussionen så anser jag fortfarande att Oscarsakademien har ett visst ansvar när det handlar om att dela ut sina Oscars. Skulle det bli så att man börjar belöna "filmkopior" kommer det ge en negativ effekt för framtiden och hos filmutvecklingen.
Jo, naturligtvis kan en skådis göra det. Dock är ju allas Joker baserad på serietidningens Joker och inte den som spelade rollen innan, till skillnad från en film till film remake. Hur som helst, på samma sätt kan ju en regissör regissera en remake på ett helt annat sätt, och få en annan ton än originalet. Och om den givna regissören då gör det bäst det givna året skall man ju inte "stjäla" Oscarn från regissören med motiveringen att det är en remake.
Dessutom är det ju inte så att de belönar vilka filmkopior som helst. The Departed belönades, men sedan var ju det en av de mest omtyckta, välmottagna och bästa filmerna det året. Mycket av det har vi ju att tacka Scorscese och manusförfattaren för. Hade det varit en sämre regissör hade det naturligtvis inte blivit lika bra och den hade ju inte vunnit. Visst fick Scorscese oscarn för fel film, men det är ju lite av en kompensations-oscar hur som helst. Jaja, vi lär ju inte komma någon vart i den här diskussionen så vi kan lika gärna agree to disagree så att säga.
Dessutom är det ju inte så att de belönar vilka filmkopior som helst. The Departed belönades, men sedan var ju det en av de mest omtyckta, välmottagna och bästa filmerna det året. Mycket av det har vi ju att tacka Scorscese och manusförfattaren för. Hade det varit en sämre regissör hade det naturligtvis inte blivit lika bra och den hade ju inte vunnit. Visst fick Scorscese oscarn för fel film, men det är ju lite av en kompensations-oscar hur som helst. Jaja, vi lär ju inte komma någon vart i den här diskussionen så vi kan lika gärna agree to disagree så att säga.
Tydligen så tycker ju vissa att göra en film baserat på en film är samma sak som att göra film baserat på en bok, lika så tycker man alltså att det är samma sak att göra en film på en verklig person, en biografi. Med andra ord så har remakes redan blivit lika erkända som biografier och bokfilmatiseringar...ja...härlig utveckling.
3462 inlägg
Kom Patrik. Låt oss gå bort till hörnet och gråta ut på varandras axlar...
Haha ja man vet ju inte ifall man ska skratta eller gråta, tragikomiskt minst sagt och nu syftar jag på utvecklingen. Man kanske skulle göra film av det här...eller det kanske redan någon har gjort? nej just ja, det är ju ändå skitsamma :)
Ingen har sagt att det är samma sak, Patrik, däremot är det samma princip. Så enormt stor skillnad är det ju inte på att basera en film på en annan film jämfört mot att basera en film på en bok. Båda två innebär ju att du inte gör något helt originellt. Som skapare, regissör, för du ju mycket gratis även när du filmatiserar en bok, eller hur?
Jag tycker bara det är löjligt att nedvärdera en regissörs arbete bara för at de råkar göra om en film istället för att göra något helt nytt. Det är ju trots allt BÄSTA film som belönas, inte mest ORIGINELLA film.
Jag tycker bara det är löjligt att nedvärdera en regissörs arbete bara för at de råkar göra om en film istället för att göra något helt nytt. Det är ju trots allt BÄSTA film som belönas, inte mest ORIGINELLA film.
Om ni inte gillar remakes, hur ställer ni er till uppföljare då? Är väl inte så originellt det heller alla gånger.
True Grit är ju en bok också.
http://en.wikipedia.org/wiki/True_Grit_(novel)
http://en.wikipedia.org/wiki/True_Grit_(novel)
Jasså, hade ingen aning om det. Nåja, då visade det sig tillslut att Coen faktiskt gör en filmatisering av en bok och inte en filmatisering av en film. Så då är det ju ingen remake vilket betyder att det är lungan på Oscars-galan.
3462 inlägg
Isf finns det ju knappt inga remakes om vi ska resonera så. Ska jag be alla filmbolag att stryka det ordet ur deras vokabulär kanske? :)
Men du måste ju hålla isär remake och återbearbetning av ursprungligt material. Jag menar, ser du Lord of the Rings (2001) som en remake på Lord of the Rings(1976?)? Nej, de båda är ju en bearbetning av boken. Detsamma tycks vara sant för True Grit.
3462 inlägg
Det är ju något filmbolagen alltid försöker hävda. Så fort en film som ska göras om har en förlaga (ex en bok) heter det alltid att man utgår från förlagan. Visst, så kan man ju tolka det, men det är ju ofrånkomligt att det handlar om en remake. Jag har ju redan nämnt några ex. Du tror väl inte att en regissör inte kollar in originalfilmen när de har blivit anlitade att göra om en film? Som i detta fall True Grit. Det går heller inte att frångå att det blir samma story i filmerna, oavsett vad man försöker säga den baseras på.
Men det är bra om du gillar remakes. Det ska jag absolut inte ta ifrån dig. Själv vill jag hellre se något nytt än en upprepning på det jag såg några år tidigare. Som Patrik sa förut. Det är samma hus, fast med ny inredning. Grundstommen kan man aldrig ta bort, oavsett vad man vill kalla nyfilmatiseringen.
Remaes har ju en negativ klang och det är därför man ogärna skriver det i sina pressmeddelanden. Varför har det en negativ klang då? Kanske för att 99% av dem blir skräp. En vild gissning av mig :)
Men det är bra om du gillar remakes. Det ska jag absolut inte ta ifrån dig. Själv vill jag hellre se något nytt än en upprepning på det jag såg några år tidigare. Som Patrik sa förut. Det är samma hus, fast med ny inredning. Grundstommen kan man aldrig ta bort, oavsett vad man vill kalla nyfilmatiseringen.
Remaes har ju en negativ klang och det är därför man ogärna skriver det i sina pressmeddelanden. Varför har det en negativ klang då? Kanske för att 99% av dem blir skräp. En vild gissning av mig :)
Nåväl, om du vill säga att återbearbetning av en novell är samma som en remake så får du gärna göra det. Men faktum är att det inte är det - utan just en ny tolkning av samma material. T.ex. måste ju Nolan's Batman-filmer utgå från samma serietidningar som Burton's gjorde? Det betyder ju inte att det är en remake eller?
Gilla remakes och gilla remakes. Är filmerna bra så är dom bra. The Departed var bra. True Grit kommer säkerligen bli bra och jag ser inte varför vi skall nedvärdera det arbete som bröderna Coen gör bara för att de tolkar samma material som en gång tidigare blivit tolkat.
Gilla remakes och gilla remakes. Är filmerna bra så är dom bra. The Departed var bra. True Grit kommer säkerligen bli bra och jag ser inte varför vi skall nedvärdera det arbete som bröderna Coen gör bara för att de tolkar samma material som en gång tidigare blivit tolkat.
Nedvärdera tycker jag att är ett ganska så starkt ord, det låter nästan som att man ser dem som mindre värda och det gör jag absolut inte. Jag tyckte faktiskt att deras remake på Ladykillers var alldeles lysande och det är det nog inte så jättemånga som håller med om. Men att de skulle vinna en Oscar för den tycker jag inte och tyvärr tycker jag inte det om True Grit heller hur än bra den ev. är, det handlar återigen om de där signalerna det sänder ut. Jag tycker helt enkelt inte att det är okej att vinna så pass stora priser för att man gjort en slags kopia, för en kopia är det hur än man vrider och vänder på det. Jag ser hemskt mycket fram mot filmen, men som jag sa tidigare så hade jag helst utav allt sett att de gjort en helt egen film, en egen ny western för de vet jag att de lätt hade kunna göra, den talangen besitter de alla gånger. Men nu har det valt att gå den här vägen och just i det här fallet så känns det ändå helt okej, tror benhårt på filmen och Coens. Westerngenren, som är en favoritgenre, håller sakta på att tyna bort så det är klart att jag är tacksam för att de bidrar :) Men Oscar främst för bästa film? nej.
The Departed är också ett annat sällsynt exempel på en riktigt bra remake, men att Scorsese, som är min absoluta favoritregissör, vann Oscar för den känns ändå innerst inne fel. Han skulle ha vunnit den för länge länge sedan, flera gånger dessutom. Värst var då han med den oslagbara Goodfellas förlorade mot Costners Dances with wolves...Dances with wolves var helt okej, men hade ingenting att sätta mot Goodfellas, men lik förbannat...:) Nej, Oscarn för The Departed kändes därför mer som ett tröstpris, missförstå mig inte, för jag gillade som sagt filmen.
Bonk : Jag är inte någon stor förespråkare av uppföljare heller, speciellt inte dem som görs med ett års mellanrum år efter år efter år, det håller liksom inte. Däremot så finns det så klart undantag även där precis som med remakes, t.o.m. oftare än remakes vid närmare eftertanke. Men oftast är det ju fakstiskt så att den första är bäst, uppföljarna kan vara bra, men originalet är oftast bäst. Finns få exempel där uppföljaren slår originalet, men jag kräver egentligen inte det av en uppföljare heller, huvudsaken är att den är bra och att den behåller värdigheten och känslan från den första.
En remake däremot tycker jag att man kan kräva att ska vara bättre, jag menar det är väl det som är meningen med att göra dessa filmer från första början eller?, att göra dem bättre än originalen? eller åtminstonde visa någon slags respekt för förlagorna? Nej tyvärr är det oftast pengar som styr och därför blir de oftast riktigt usla filmer.
The Departed är också ett annat sällsynt exempel på en riktigt bra remake, men att Scorsese, som är min absoluta favoritregissör, vann Oscar för den känns ändå innerst inne fel. Han skulle ha vunnit den för länge länge sedan, flera gånger dessutom. Värst var då han med den oslagbara Goodfellas förlorade mot Costners Dances with wolves...Dances with wolves var helt okej, men hade ingenting att sätta mot Goodfellas, men lik förbannat...:) Nej, Oscarn för The Departed kändes därför mer som ett tröstpris, missförstå mig inte, för jag gillade som sagt filmen.
Bonk : Jag är inte någon stor förespråkare av uppföljare heller, speciellt inte dem som görs med ett års mellanrum år efter år efter år, det håller liksom inte. Däremot så finns det så klart undantag även där precis som med remakes, t.o.m. oftare än remakes vid närmare eftertanke. Men oftast är det ju fakstiskt så att den första är bäst, uppföljarna kan vara bra, men originalet är oftast bäst. Finns få exempel där uppföljaren slår originalet, men jag kräver egentligen inte det av en uppföljare heller, huvudsaken är att den är bra och att den behåller värdigheten och känslan från den första.
En remake däremot tycker jag att man kan kräva att ska vara bättre, jag menar det är väl det som är meningen med att göra dessa filmer från första början eller?, att göra dem bättre än originalen? eller åtminstonde visa någon slags respekt för förlagorna? Nej tyvärr är det oftast pengar som styr och därför blir de oftast riktigt usla filmer.
Wuuuuuuuuuoooooaaaaw! Skulle kolla in lite snabbt vad den här trådens diskussion handlade om, och så upptäcker jag det här! Haha, kan inte låta bli att tänka på inception när jag läser det här. Kul med snö iallafall, eller ja, egentligen så är det ju helt åt helvete, men nåt måste man ju säga ju :)
1361 inlägg
Collider har postat en artikel där de gör tidiga tippningar på vilka som kommer vinna och bli nominerade i de olika kategorierna.
Artikeln finns här: [size=12=12]http://www.collider.com/2010/11/26/2011-oscar-preview/[/size]
Artikeln finns här: [size=12=12]http://www.collider.com/2010/11/26/2011-oscar-preview/[/size]
Fast jag tvivlar på att det kommer att bli just så :)
Skulle vara underbart!
[color=#ff0000=#ff0000]
[/color]
1361 inlägg
@Eldunarí
Det mesta låter väldigt rimligt tycker jag, och jag tror att största delen kommer stämma.
Det mesta låter väldigt rimligt tycker jag, och jag tror att största delen kommer stämma.